کد خبر: 18240 A

ببینید: معماران زن ایرانی که دنیا را زیباتر کردند

ببینید: معماران زن ایرانی که دنیا را زیباتر کردند

معماری با ظرافت و لطافت همراه است و حضور زنان در این عرصه باعث خلق آثار ارزشمند و دنیایی زیباتر شده است.

ایران آرت: تعداد زنان در معماری، در طول سالیان متمادی به خاطر تحت‌سلطه بودن این رشته توسط مردان کم بوده‌ است. اما این موضوع بر کسی پوشیده نیست که معماری با ظرافت و لطافت همراه است و با حضور زنان معمار در این حوزه شاهد آثار ارزشمند و دنیایی زیباتر خواهیم بود. 

به گزارش چیدانه، در این مطلب قصد داریم ۵ معمار زن ایرانی را که با آثار خود دنیا را جای بهتری برای زندگی کردند به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

فرشید موسوی

moTs14CB0yX1

پروفسور فرشید موسوی، معمار زن ایرانی استاد علوم معماری در دانشگاه هاروارد آمریکاست. خانم فرشید موسوی در سال ۱۳۴۴ در شهر شیراز به دنیا آمده و دانش آموخته دانشگاه کینگز لندن می باشد. وی از کارشناسان معماری سرشناس در جهان به شمار می رود. همچنین از داوران جایزه معماری آقاخان است. فرشید موسوی افتخارات و جوایز متعددی در کارنامه خود دارد.

kHam79n7ap6u

یکی از طرح های برنده فرشید موسوی، برنده رقابت طراحی بین المللی

این برج مسکونی ۱۱ طبقه از صفحات چرخان فرم می گیرد و به زودی به یک آپارتمان ۳۶ واحدی باشکلی منحصر بفرد و  تراس هایی وسیع با چشم اندازهای ساحلی و رستورانی در طبقه همکف تبدیل می شود. ساخت این طرح برگزیده از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و اولین فاز یک طرح جامع ۱۲ ساختمانی ِ جدید در شهر مون پلیه فرانسه است. شرکت معماری فرشید موسوی با این طرح، به عنوان برنده ی رقابت جاردینز د لا لیرونه معرفی گشته است.

لیلا عراقیان

WXxaKFILO38S

مهندس لیلا عراقیان، ۳۱ ساله، یکی از استعدادهای جوان کشور است که این روزها به واسطه ساخت پل طبیعت نامش نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح شده است. او فارغ‌ التحصیل معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه UBC کانادا است.


Nature-Bridge-08
پروژه برجسته لیلا عراقیان، پل طبیعت تهران برنده جایزه سالانه A+

خانم عراقیان در سال ۸۹ و زمانی که تنها ۲۶ سال داشت طراحی پل ۲۷۰ متری طبیعت را آغاز کرد و شاید در آن زمان نمی دانست که ایده و طراحی او زمانی محقق شود و پلی زیبا و مدرن در منطقه ای از تهران با طراحی او ساخته شود. این پل جزء ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معتبر معماری شهری " جوایز معماری  (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ که مقر آن در نیویورک است ، انتخاب شد.

نکتار پاپازیان

77209995060924364608

نکتار پاپازیان، اولین زن معمار فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد. او در شهر اراک به دنیا آمده و و در دانشگاه بوزار پاریس تحصیلات خود را به پایان رسانده است. وی در مدت ده سالی که در پاریس اقامت داشت، به کار در دفاتر معماری نیز مشغول بود.

مهم­ترین پروژه­ های معماری و طرح ­های شهری که پاپازیان در آنها شرکت داشت می توان به دانشگاه جندی شاپور، بخش هایی از دانشگاه تبریز، دبیرستان جامع بوعلی و... اشاره کرد

نسرین سراجی

سراجی

نسرین سراجی متولد ۱۹۵۷ در تهران و فارغ التحصیل انجمن معماری لندن (AA) است. خانم سراجی علاوه بر کار حرفه‌ای، مدیر مدرسۀ عالی معماری پاریس است. پروفسور سراجی، عنوان‌ و نشان‌های بیشماری به جهت، مهارت و توانمندی خود در زمینه هنرمعماری دریافت کرده است. او همچنان در هنر معماری پیش تاز و سر‌آمد معماران عصر خویش است. 

گیسو و مژگان حریری

EbTFDatwwmxW

گیسو و مژگان حریری خواهران معمار ایرانی خیلی زود و زمانیکه هنوز دانشجو بودند با کار بر روی مسابقات مختلف و مباحث تئوری آغاز نمودند.

گیسو حریری در ۱۹۸۰ از دانشگاه کرنل فارغ التحصیل شد.پس از همکاری با چند دفتر معتبر در سانفرانسیسکو و نیویورک دفتر معماری حریری و حریری رو تاسیس کرد و علاوه بر کار حرفه ای از ۱۹۸۷ در دانشگاههای کلمبیا.کرنل.مک گیل و مدرسه طراحی پارسونز تدریس کرده است. 

مژگان حریری مدرک کارشناسی رو در ۱۹۸۱ و پس از تدریس زیر نظر کالین رو Colin Rowe .مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی طراحی شهری را در ۱۹۸۳ از دانشگاه کرنل دریافت کرد.

 شرکت Hariri & Hariri در سال ۱۹۸۶ به وسیله گیسو و مژگان حریری تاسیس شد. پروژه های دفتر حریری و حریری به دلیل کیفیت و نو اوری جوایز متعددی از جمله جایزه معتبر اکادمی امریکا دریافت کرده و در نمایشگاه خانه غیر خصوصیUn-Private House موزه هنرهای نیویورک نیز ارائه شده اند...

Wilton-Pool-House-010
یکی از نمونه کارهای شرکت حریری، خانه و استخر ویلتون Wilton Pool House 

 آنها در کنار طراحی معماری، به طراحی مبلمان به عنوان محصول جانبی فضاهایی که خلق کرده‌اند نیز می‌پردازند. خواهران حریری در مسابقات زیادی شرکت کرده و جوایز بسیاری دریافت نموده‌‌اند و آثارشان در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌ است.

معماری لیلا عراقیان گیسو حریری مژگان حریری فرشید موسوی خواهران حریری نکتار پاپازیان نسرین سراجی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین