کد خبر: 15885 A

وزیر فرهنگ پیشین کره‌جنوبی پشت میله‌های زندان

وزیر فرهنگ پیشین کره‌جنوبی پشت میله‌های زندان

دادگاه تجدید نظر کره‌جنوبی به حکم زندان وزیر فرهنگ پیشین این کشور مهر تایید زد تا خانم چو یون-سون به جرم تهیه فهرست سیاه 10 هزار نفر از هنرمندان کره‌ای مخالف رئیس‌جمهور به مدت دو سال راهی زندان شود.

ایران‌آرت: این بانوی 51 ساله که از سپتامبر 2016 تا ژانویه 2017 وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری و پیش از آن مشاور رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بود، نقشی اساسی در تهیه فهرستی از هنرمندان به ویژه سینماگران مخالف دولت داشت. تابستان امسال دادگاهی در سئول او را به دو سال زندان تعلیقی محکوم کرده بود اما درخواست تجدید نظر وکلای خانم چو یون-سون باعث شد دادگاه حکم ابتدایی را تایید و وزیر بخت‌برگشته فرهنگ را روانه زندان کند. چو در همان ساختمان دادگاه بازداشت به زندان منتقل شد.

در فهرست سیاه وزارت فرهنگ کره‌جنوبی، هنرمندانی از رشته‌های سینما، تئاتر، رقص، موسیقی، هنرهای تجسمی و ادبیات حضور داشتند و از مهم‌ترین و سرشناس‌ترین آنها می‌توان به پارک چان-ووک (کارگردان «پیرپسر» و برنده جایزه بزرگ جشنواره کن در 2004) و هان کانگ (نویسنده برنده جایزه من بوکر 2016) اشاره کرد. هدف از تهیه فهرست سیاه قطع کمک‌های مالی دولتی و زیر فشار گذاشتن هنرمندان مخالف یا منتقد سیاست‌های دولت وقت کره‌جنوبی بود.

مهدي فروتن وزير فرهنگ كره پارك چان ووك جايزه من بوكر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین