کد خبر: 15556 A

چهره سال رنگین‌پوستان در صنعت سرگرمی/ فیلمسازی جذاب با رویاهای بزرگ

چهره سال رنگین‌پوستان در صنعت سرگرمی/ فیلمسازی جذاب با رویاهای بزرگ

کمتر از 10 روز پس از آنکه اپرا وینفری با سخنان تکان‌دهنده هنگام دریافت جایزه افتخاری از گلدن گلوب خود را در حد نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرد، نوبت به یک بانوی رنگین‌پوست دیگر رسید تا به نمایندگی از همتایانش سخنانی احساسی بر زبان بیاورد.

ایران‌آرت: آوا دوورنی نخستین کارگردان زن رنگین‌پوست است که با «یک چین و چروک در زمان» پروژه‌ای با بودجه بیش از 100 میلیون دلار می‌سازد. او بامداد سه‌شنبه به وقت ایران در چهل و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز سینمایی و تلویزیونی انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان همزمان با بزرگداشت یاد دکتر مارتین لوتر کینگ مهم‌ترین جایزه را با خود به خانه برد و به عنوان شخصیت برگزیده رنگین‌پوستان در صنعت سرگرمی در سال 2017 برگزیده شد.

دوورنی 45 ساله که دانش‌آموخته دانشگاه معتبر UCLA است، پس از گرفتن جایزه خود خطاب به حاضران در پاسادنا سیویک اودیتوریم گفت: «دنیا را تاریکی فراگرفته و من امشب گرما را احساس کردم... فیلم تازه من درباره دخترکی سیاهپوست با عینکی بر چشم است که وقتی تاریکی بر ما چیره شده، دنیا را نجات می‌دهد. الان زمان ماست و می‌توانیم در آینده بگوییم وقتی این آثار هنری فاخر شکل می‌گرفت، همه ما از آن حمایت کردیم. دست هم را گرفتیم. همان کاری که دکتر کینگ می‌خواست. با رویا زندگی کنید. رویا خود ما هستیم.»

آوا دوورنی که کارش را با ساختن فیلم‌ها و مستندهای تلویزیونی آغاز کرده بود، سال 2012 با دومین فیلم سینمایی خود «میانه ناکجا» نخستین زن رنگین‌پوست شد که جایزه بهترین کارگردان را از جشنواره ساندنس برده است. او دو سال بعد با «سلما» نخستین کارگردان زن سیاهپوست لقب گرفت که نامزد دریافت گلدن گلوب می‌شود. دوورنی همین افتخار را با نامزدی در بخش بهترین فیلم اسکار هم تکرار کرد و سال گذشته با مستند «سیزدهمین» نامزد دریافت جایزه بهترین مستند از مراسم آکادمی اسکار شد.

او که جایگاهی شایسته در صنعت فیلمسازی آمریکا برای خود دست و پا کرده، از زمستان دو سال پیش «یک چین و چروک در زمان» را کلید زد و اپرا وینفری را به عنوان بازیگر اصلی فیلم برگزید. حاصل همکاری این دو چهره تاثیرگذار دنیای سینماگران رنگین‌پوست کمتر از دو ماه دیگر به نمایش عمومی درمی‌آید و انتظار می‌رود جزو فیلم‌های مهم 2018 باشد. «یک چین و چروک در زمان» بر اساس رمانی فانتزی و علمی خیالی به همین نام مربوط به سال 1962 ساخته شده است.

اپرا وینفری مهدی فروتن آوا دوورني چين و چروك در زمان سلما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین