کد خبر: 15512 A

پرتره‌سازی با کاغذ شکلات و تلاش برای ثبت خویشتن/ نگاهی به 4 نمایشگاه تجسمی

پرتره‌سازی با کاغذ شکلات و تلاش برای ثبت خویشتن/ نگاهی به 4 نمایشگاه تجسمی

در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه‌‌های گالری‌های آتبین، سیحون، پروژه‌های آران و ژاله پرداخته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه اکبر یادگاری با عنوان "تروما از کلن" در گالری آتبین، نمایشگاه مجید عسگری با عنوان "هنر" در گالری سیحون، نمایشگاه چیدمان هدا زرباف با عنوان "ما، ماشین‌های تصویرساز هستیم" در گالری پروژه‌های آران و نمایشگاه نقاشی "عنصر پنجم" با آثاری از رها شرفی و عاطفه محمدپور در گالری ژاله، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هستند.

 

دردهای رنگارنگ انسان

نمایشگاه نقاشی اکبر یادگاری با عنوان "تروما از کلن" در گالری آتبین برپاست. این هنرمند ساکن آلمان در اولین نمایشگاهی که در ایران برگزار کرده است، گزیده‌ای از آثار سال‌های گذشته را به نمایش گذاشته تا فرصتی برای آشنایی مخاطب ایرانی با آثار او فراهم شود.

سوژه نقاشی‌های اکبر یادگاری انسان است، اما هنرمند نیازی ندیده است که در طراحی این فیگورها به اصول خاصی پایبند باشد و شخصیت‌هایی را که برآمده از ذهن او هستند به عنوان بازیگران نقش‌های مختلف بر سطح تابلو آورده است. آثار فرمال یادگاری این امکان را به مخاطب می‌دهد که به دنبال داستان یا روایتی خاص در آنها بگردد. در تعدادی از این تابلوها افراد در ارتباط با یکدیگر یا فضا و فرم‌های اطراف خود دیده می‌شوند و حتی حضور حیوانات در این میان به شکلی صورت گرفته است که برای مخاطب قابل پذیرش است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های اکبر یادگاری در گالری آتبین

 در بعضی دیگر از آثار نیم تنه انسانی تنها بر سطح رنگارنگ تابلو دیده می‌شود و برخلاف دیگر آثار که ارتباط انسان با محیط اطراف را نمایان می‌کردند، در این تابلوها با درونیات آدم‌ها مواجه می‌شویم. چهره‌های پر احساسی که به سادگی تصویر شده‌اند، فارغ از تعلق به ملیتی مشخص، گویای آلام درونی انسانی هستند که به نظر می‌رسد از بخشی از وجود خود جدا افتاده است. در این تابلوها یادگاری با سرعت و هیجان زیاد به تخلیه انرژی بر سطح بوم پرداخته و رنگ‌های زنده را در کنار هم قرار داده است تا مفاهیم مورد نظر خود را به مخاطب منتقل کند، حقایقی که از زندگی یک مهاجر برمی‌آیند.

نمایشگاه نقاشی اکبر یادگاری با عنوان "تروما از کلن" تا 3 بهمن‌ماه در گالری آتبین برپاست، این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.

چهره‌ای متفاوت از بزرگان هنر

آثار کلاژ مجید عسگری با عنوان "هنر" در گالری سیحون به نمایش درآمده است. عسگری در این مجموعه چهره‌های هنرمندان ایرانی و خارجی را که در شاخه‌های گوناگون به عنوان هنرمندان برجسته شناخته می‌شوند و به نمادی برجسته در آن حوزه تبدیل شده‌اند، به تصویر کشیده است. در تابلوهای او چهره‌های مطرحی نقش بسته‌اند که سال‌هاست مورد ستایش علاقه‌مندان هنر قرار می‌گیرند و حتی به عنوان مترادف واژه "هنر" شناخته می‌شوند.

اما نحوه برخورد عسگری با این پرتره‌ها چیزی ورای به تصویر کشیدن چهره است. او با دوری جستن از تکنیک‌های رایج نقاشی، گزینه‌ای غیرمعمول را برای نمایش چهره‌ها انتخاب کرده است. عسگری با کلاژ قطعه‌های بسیار کوچکی که از برچسب نوشابه، کاغذ شکلات و... به دست آمده‌اند به ترسیم چهره‌هایی پرداخته است که گاه کاملا مشخص و آشکار هستند و گاهی چنان در زمینه محو شده‌اند که تلاش زیادی برای شناسایی آنها لازم است.

صورت بهمن محصص با چهره‌ای خندان از برچسب‌های آبی و نارنجی دو برند معروف نوشابه ساخته شده است، در حالی که چهره پرویز کلانتری را مجموعه‌ای از کاغذهای بیسکویت و شکلات شکل داده‌اند. پیکاسو، ونگوگ، اندی وارهول و... نمونه های دیگری از چهره‌های شناخته شده هستند و از سوی دیگر هنرمندی مانند آلبرتو جاکومتی در میان این آثار حضور دارد که چهره‌اش چندان مشخص نیست.

نمایشگاه آثار کلاژ مجید عسگری در گالری سیحون

کار مجید عسگری در این نمایشگاه صرفاً بازنمایی چهره‌های بزرگان تاریخ هنر نیست، بلکه او با ساخت و ساز دشوار و پرزحمتی که نیازمند دقت فراوان است، این چهره‌ها را ساخته است تا بار دیگر واژه هنر را تعریف کند. در تعریف دهخدا "هنر" به معنی آن درجه از کمال آدمی است که هوشیاری و فراست و فضل و دانش را دربردارد و نمود آن صاحب هنر را برتر از دیگران می‌نماید. از سوی دیگر این واژه مترادف پیشه و صنعت به کار می‌رود.

بر این اساس کلاژهای عسگری یادآور کار دشواری است که این چهره‌های شناخته شده انجام داده‌اند و با تحمل سختی‌ها وارد راهی شده‌اند که نتیجه آن را "هنر" می‌نامیم. اگر مهارت و توانایی دست هنرمند را عنصری مهم در خلق اثر هنری بدانیم، این آثار نمونه‌ای از صبوری و مهارتی است که ترکیب آن با ذهنیت و ایده هنرمند، اثری هنری به وجود آورده و آن را از تبدیل شدن به صنعت رها می‌کند.

آثار کلاژ مجید عسگری با عنوان "هنر" تا 4 بهمن‌ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ نمایش داده می‌شود.

دغدغه ثبت خویشتن

نمایشگاه چیدمان هدا زرباف با عنوان "ما، ماشین‌های تصویرساز هستیم" در گالری پروژه‌های آران برپاست. زرباف در این مجموعه به یکی از موضوعات رایج این روزها که سلفی گرفتن و ثبت تصاویر متعدد از خویشتن است، می‌پردازد. در دنیای امروز که فضاهای اینترنتی انسان را به سمت انتشار روزمره تصاویر سوق داده است، گاه انسان از نمایش تصاویر واقعی خودداری کرده و با صرف زمان و انرژی زیاد به تولید تصاویری غیر واقعی می‌پردازد که چهره‌ای ایده‌آل از زندگی را به نمایش بگذارد.

هدا زرباف در این مجموعه به شکلی نمادین به نمایش مراحل ثبت این تصاویر پرداخته و تلاش کرده است، پروسه ساخت تصویر را با بیانی اغراق شده به نمایش بگذارد. هرکدام از این چیدمان‌ها مراحل گوناگون آماده شدن برای عکاسی، ساختن فضای مورد نظر و نمایش تصاویر نهایی برای دیگران را نمایش می‌دهد و مخاطب با دیدن آنها با لحظات آشنایی مواجه می‌شود که گاه برای او هم رخ داده‌اند.

هدا زرباف

هدا زرباف در این مجموعه وضعیت‌های گوناگونی را به تصویر کشیده است. او انسانی را نمایش داده که برای ثبت تصویر چهره‌اش در وضعیتی دشوار قرار گرفته است و از سوی دیگر گلابی صورتی رنگی دیده می‌شود که روی آن نوشته شده است "موز" و نمادی از تغییر واقعیت در تصاویر فضای مجازی است. او خرده‌ریزهای مستعمل، مبلمان قدیمی، تابلوهای نقاشی و... را به کار برده است تا فضایی آشنا و در عین حال غریب را بازسازی کند.

نمایشگاه چیدمان هدا زرباف تا 9 بهمن‌ماه در گالری پروژه‌های آران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

نمایشی از ذرات دور و نزدیک

نمایشگاه نقاشی "عنصر پنجم" با آثاری از رها شرفی و عاطفه محمدپور در گالری ژاله برپاست. در این نمایشگاه آثاری به نمایش درآمده است که با بیان انتزاعی به نمایش تصاویری برگرفته از عناصر اصلی آب، باد، خاک و آتش پرداخته است و از سوی دیگر عنصر پنجمی به نام فضا در آن وارد شده است.

بعضی از این تابلوها مانند تصاویری میکروسکوپی از اجزای طبیعت هستند که پس از نزدیک شدن بسیار زیاد به زمین، به نمایش بافت‌ها و رگ و پی عناصر طبیعی پرداخته است. از سوی دیگر تصاویری در این مجموعه دیده می‌شود که یادآور کهکشان و فضایی بسیار دور از انسان است. این فضای ناشناخته که همیشه به عنوان دغدغه‌ای برای انسان، ذهن او را به سمت خود کشیده است، این بار در قالب لکه‌های رنگ و واکنش‌های پیش بینی نشده آنها برسطح بوم، خود را نمایان کرده است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های رها شرفی و عاطفه محمد پور در گالری ژاله

نقاشی‌های انتزاعی این مجموعه فرصتی را برای مخاطبان ایجاد کرده‌اند تا هرکسی بتواند ذهنیت خودش را در آنها پیدا کند و تصاویر دلخواه خود را در آنها بیابد. آثار این دو هنرمند در فضایی نزدیک به هم خلق شده و به نظر می‌رسد آن دو شناخت دقیقی از کار یکدیگر دارند. شرفی و محمدپور در آثار خود یک فضای مشترک تصویری را ایجاد کرده‌اند و در عین حال تلاش کرده‌اند لحن ویژه خود را نیز ارائه دهند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا دوم بهمن به خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳، گالری ژاله مراجعه کنند.

 

اکبر یادگاری رها شرفی عاطفه محمدپور مجید عسگری هدا زرباف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین