کد خبر: 15500 A

تخریب کامل مسجد صفوی در مشهد

تخریب کامل مسجد صفوی در مشهد

بعد از یکسال از تلاش دوستداران میراث فرهنگی، سرانجام مسجد صفوی مشهد تخریب شد.

ایران آرت: بیش از یک سال است که دوستداران میراث فرهنگی مشهد هشدارهایشان را هر روز با صدای بلندتر برای جلوگیری از تخریب مجموعه‌ی مسجد و آب انبار «معجردار» که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده بود، مطرح می‌کردند، اما گویا شهرداری توان بالاتری برای تخریب این بنا داشت چون در مرحله‌ی نخست با شکایت به دیوان عدالت اداری رای اولیه را برای تخریب مسجد معجردار که تا امروز – دوشنبه ۲۵ دی - در وسط تقاطع شارستان قرار گرفته بود، گرفت و با وجود درخواست تجدید نظر میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب این بنا، بدون هیچ اعلامی به میراث فرهنگی از نتیجه درخواست تجدیدنظر، لودرهایش را روی مسجد معجردار حرکت داد.

میراث فرهنگی در نخستین اقدامات خود بعد از آغاز تخریب تلاش کرد تا جلوی کار را بگیرد و حکم دادستانی را مبنی بر تخریب کامل مسجد برگرداند اما در همان لحظات اولیه کالبد اصلی مسجد با حکم دادستانی مشهد، حضور نیروی انتظامی و توسط شهرداری تخریب شد.

وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن با بیان اینکه از شب گذشته تاکنون روند تخریب مسجد طول کشیده و اکنون این بنای تاریخی به طور کامل تخریب شده است، به ایسنا گفت: این تخریب در حالی اتفاق افتاد که پیش از آن هیچ اطلاعی به میراث فرهنگی داده نشده بود و حتی با ما هماهنگی انجام نشده بود و از سوی دیگر هنوز نتیجه درخواست تجدیدنظر میراث فرهنگی برای جلوگیری از خروج از ثبت این بنا به ما اعلام نشده بود. بنابراین ما از موضوع هیچ اطلاعی نداشتیم که اقدامات بعدی را برای جلوگیری از تخریب بنا انجام دهیم.

مسجد صفوی مشهد

وی با بیان اینکه خوشبختانه آب‌انبار تخریب نشده است، ادامه داد: کلانتری منطقه به میراث فرهنگی به مدت نیم ساعت مهلت داده تا حکم دادستانی را مبنی بر جلوگیری از تخریب کامل مسجد حتی آب‌انبار و جمع‌آوری ضایعات این بنای تاریخی تغییر دهد.

هر چند او امیدوار بود تا بتوانیم با گرفتن این حکم، میراث فرهنگی بتواند از بقایای موجود از مسجد و آب‌انبار استفاده کند و حتی سازه‌های باقی مانده‌ی مسجد را به طور کامل از آوار بیرون آورد، اما متولیان میراث فرهنگی یعنی معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی و مدیر میراث فرهنگی مشهد موفق به این کار نشدند و تخریب کامل مسجد توسط شهرداری انجام می‌شود.

 یکی از نقاط ضعف عملکرد میراث فرهنگی در جلوگیری از تخریب کامل این مسجد را می‌توان نبود مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی دانست، با تغییر مدیر کل پیشین یعنی محمد رحیم رهنما در چند روز گذشته و معارفه نکردن مکرمی‌فر، مدیر جدید در این مدت، به نظر می‌رسد هیچ کدام قدرت اجرائی برای وارد شدن به این بحث با هدف جلوگیری از تخریب کامل را نداشتند و مسجد معجردار از میانه‌ی شارستان نواب در مشهد حذف می‌شود تا پروژه‌ی "ضامن" و طرح تفصیلی مشهد به کار خود ادامه دهند!

 

مسجد صفوی مشهد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین