کد خبر: 15468 A

موسیقی کلاسیک به روایت کوارتت کلنکه آلمانی ها در تهران

موسیقی کلاسیک به روایت کوارتت کلنکه آلمانی ها در تهران

کوارتت کلنکه از کشور آلمان در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه پرداخت.

ایران‌آرت: در پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر کوارتت کلنکه از کشور آلمان در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه پرداخت. این گروه یکی از سرشناس‌ترین کوارتت‌های زهی آلمان است که به اجرای موسیقی کلاسیک این کشور می‌پردازد.

کوارتت کلنکه در سال 1994 توسط 4 خانم نوازنده آغاز به کار کرد و تاکنون در بسیاری از فستیوال‌های مهم دنیا اجرا داشته است. آنه گرت کلنک و به آته هارتمن نوازندگان ویولن، ایوونه اوله مان نوازنده ویولا و روت کالتن هیزر نوازنده ویولنسل گروه هستند که به اجرای آثار بزرگان موسیقی می‌پردازند.

پیش از شروع کنسرت کوارتت کلنکه، پیام تسلیت دبیرخانه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به مناسبت حادثه غمبار کشتی سانچی قرائت شد.

پس از آن اعضای گروه کلنکه به صحنه آمدند و اجرای خود را آغاز کردند. قطعه اول در فضایی آرام آغاز شد و گفت و گوی میان سازها در فضایی ملایم ادامه پیدا کرد. در بخش‌هایی از این قطعه تک‌نوازی یکی از سازها به گوش می‌رسید و در لحظاتی دیگر همه سازها بدون هیچ اختلاف زمانی به اجرای نت‌های یکسان می‌پرداختند.

در بخش‌های پرهیجان آرشه‌های سریع نوازندگان با پرش و ضربه همراه بود و در زمانی دیگر آرشه‌ها به آرامترین شکل ممکن روی سیم کشیده می‌شدند. الگوهای ریتمیک در طول قطعه‌ها گسترش می‌یافت و سازها به تکرار جملات یکدیگر یا پاسخ دادن به جمله دیگری می‌پرداختند. بخش‌های بسیار تند با اجرای مسلط نوازندگان همراه بود و بخش‌های آرام با احساس اجرا شدند.

کنسرت+_کوارتت+کلنکه_+در+سی+و+سومین+جشنواره+موسیقی+فجر

یکی از مشکلات بزرگ این کنسرت این بود که با وجود انتشار کاتالوگ برای اجراهای جشنواره، هیچ اشارهای به لیست قطعات اجرایی در آن نشده بود. این موضوع دو مشکل برای حاضران در سالن به وجود آورد. اول اینکه آنها متوجه نمی‌شدند چه اثری را از کدام آهنگساز می‌شنوند، اما مشکل دوم و بسیار بزرگتر این بود که شنوندگان نمی‌دانستند زمانی که نوازندگان سکوت می‌کنند قطعه به پایان رسیده است یا سکوت بین موومان‌های یک قطعه است. این موضوع باعث شد تماشاگران در تمام سکوت‌های بین موومان‌ها به تشویق گروه بپردازند و این موضوع با واکنش‌های عصبی نوازندگان همراه شد.

کوارتت کلنکه با اجرای بسیار خوبی که به نمایش گذاشتند مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند و کنسرت خود را به پایان بردند.

آلمان جشنواره موسیقی فجر فرهنگسرای نیاوران ویولن کوارتت کلنکه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین