کد خبر: 15466 A

زن‌ها به عنوان نماینده انسان / اوژن شیراوژن از نمایشگاه "بی‌تفاوتی" می‌گوید

زن‌ها به عنوان نماینده انسان / اوژن شیراوژن از نمایشگاه "بی‌تفاوتی" می‌گوید

اوژن شیراوژن عقیده دارد این فیگورها در بی‌زمانی و بی‌مکانی هستند و فضایی خلسه‌وار را نشان می‌دهند که در عصر حاضر وجود دارد.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی اوژن شیراوژن با عنوان "بی‌تفاوتی" در گالری ساربان برپاست. شیراوژن درباره این مجموعه گفت: در این نمایشگاه 15 اثر در ابعاد بزرگ و 11 اثر کوچک به نمایش درآمده است که در طول 2 سال گذشته با رنگ و روغن روی بوم کشیده شده‌اند.

شیراوژن افزود: موضوع این مجموعه بی‌تفاوتی است و با توجه به شرایط حال اجتماع و مردم ما شکل گرفته است. به نظر می‌رسد بی‌تفاوتی جزیی از اخلاق اجتماعی ما شده است و به دیگران اهمیت نمی‌دهیم و فقط خودمان مهم هستیم. در حالی که قبلا این طور نبود و آن زمان که زندگی‌ها ساده‌تر بود مردم بیشتر به فکر یکدیگر بودند و به هم محبت می‌کردند. اما بعدا زندگی شهری آنقدر شلوغ و پر از تکنولوژی شد که روی زندگی مردم تاثیر گذاشت.

او با اشاره به اینکه پرتره زنان امکان نمایش بیان احساسی را فراهم می‌کند گفت: معمولا مردها به دلیل غرور یا نگرش خاصی که دارند احساسات درونی خود را آشکار نمی‌کنند. به همین دلیل مردها بهانه خوبی برای موضوعاتی که من انتخاب می‌کنم، نیستند. چند سالی هست که موضوع آثار من به زنان اختصاص دارد اما در واقع زن بودن آنها برایم در نقاشی‌ها مهم نیست بلکه زن‌ها به عنوان نماینده انسان در تابلوهایم حضور دارند. در آثار این مجموعه جنسیت زن‌ها مهم نیست و آنها حتی نماینده مردان نیز هستند. این زن‌ها نمودی از همه ما هستند که حس خود را بروز می‌دهند.

شیراوژن ادامه داد: در تابلوهای این مجموعه عناصری مانند گل‌های صحرایی و گل‌های خاردار دیده می‌شود که زن‌ها میان آنها نشسته‌اند اما واکنشی به تیغ‌هایی که در بدن‌شان فرو می‌رود، نشان نمی‌دهند و چهره آنها به این درد جسمی بی‌تفاوت است.

این هنرمند افزود: این آثار ذهنی نیستند و با استفاده از مدل زنده یا عکاسی از افرادی که در خارج از کشور دیده‌ام شکل گرفته‌اند. اما چندان در قید و بند مدل نیستم چون کارهای من ساختار رئال ندارد و بیشتر اکسپرسیو هستند. برخلاف سوژه‌ها که آرامش و لطافت را به ذهن می‌آوردند، در کارهای من سرعت و هیجان، رنگ‌های جسمی و قوی و فرم‌های شکسته وجود دارد که در تضاد با موضوع است.

او درباره رنگ‌های متنوع تابلوها گفت: همانطور که موضوع زن بودن با تکنیک انتخابی من در تضاد است، در انتخاب رنگ‌ها نیز این ایده را به کار بردم. خاکستری‌های رنگی در کنار رنگ‌های زنده و تند دیده می‌شود و این تضاد در انتخاب رنگ‌های خاکستری و رنگ‌های خام به یک چالش برای من تبدیل شده بود تا به یک ترکیب‌بندی برسم که آزار دهنده نباشد و در عین حال ذات طبیعت را نشان بدهد.

شیراوژن ادامه داد: این فیگورها در بی‌زمانی و بی‌مکانی هستند و فضایی خلسه‌وار را نشان می‌دهند که در عصر حاضر وجود دارد و ما در آن زندگی می‌کنیم.

نمایشگاه نقاشی "بی تفاوتی" تا 25 دی ماه در گالری ساربان برپاست و علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

گالری ساربان اوژن شیراوژن نمایشگاه بی تفاوتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین