کد خبر: 15464 A

ادعای مثلث عشقی نشریه یالثارات را محکوم کرد/سینما بی غیرت نشد

ادعای مثلث عشقی نشریه یالثارات را محکوم کرد/سینما بی غیرت نشد

نشریه یالثارات‌الحسین (ع) نتوانست اتهامات غیراخلاقی که به مانی حقیقی، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی نسبت داد، ثابت کند

ایران آرت : نشریه یالثارات‌الحسین (ع) نتوانست اتهامات غیراخلاقی که به مانی حقیقی، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی نسبت داد، ثابت کند و در دادگاه مطبوعات محکوم شد؛ محکومیتی که به دنبال اعتراض گسترده سینماگران و حتی جریان‌های انقلابی نسبت به رویه‌ای بود که در پیش گرفته و اتهامات عجیبی که مطرح شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ یالثارات در شهریور و مهرماه 1395 با انتشار سلسله مطالبی درباره سینماگران و هنرمندان و انتساب یک لفظ درباره آنها بیش از پیش مورد نقد قرار گرفت؛ اما اوج این نقدها پس از آن بود که نشریه یالثارات در مطلبی، اتهامات عجیب اخلاقی و جنسی را متوجه ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی کرد. اغلب رسانه‌ها در ابتدا از انتشار واکنش‌ها به این مطلب برای دامن نزدن به ماجرا پرهیز کردند اما واکنش‌های وسیع در شبکه‌های اجتماعی و فضای عمومی که عمدتاً اعتراض آمیز بود و در ادامه، واکنش‌های رسمی سایر اقشار، منجر به تمرکز رسانه‌ای به این اتهامات شد.

در این مطلب، هرچند اسامی تا حدودی تغییر داده شده بود، آنچنان مشخصات دقیقی برای هر یک از این اشخاص ذکر شده که هر شخصی با اندک آگاهی فرهنگی و سینمایی به مضمون این متن پی می‌برد. شدت این اتهامات آنچنان بی‌سابقه و غیرقابل دفاع بود که در روزهای اخیر، حتی گروهی از روزنامه نگاران تحت عنوان روزنامه نگاران و فعالان موسوم به حامیان فرهنگی انقلاب نیز مطرح شده بود.

البته این نشریه به فعالیتش ادامه داد، تا شاهد واکنش شدید سینماگران مطرح کشورمان باشیم. در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، ابراهیم حاتمی کیا، داود میرباقری، پیمان معادی، مانی حقیقی و مریلا زارعی، با تکیه بر ادبیاتی آتشین خواستار برخورد با این نشریه شدند. حاتمی کیا گفته بود: «متأسفم در کشوری زندگی می کنم که با اسم حسین و خون حسین (ع) این‌چنین بازی می شود... من کم نواخته نشدم از این مجله؛ از زمانی که یک برگ بیشتر نبود. یادم است نماز جمعه می‌رفتم و می‌دیدم ورقه‌هایی پخش می‌شود و می‌دیدم برگه برای یالثارات است که دارد مثلاً مرا افشا می‌کند که یک کار انحرافی انجام می‌دهم. این حرف شاید برای 20، 25 سال پیش است که حالا به اینجا رسیده‌اند. اگر (یالثارات) معذرت نخواهند یا جامعه اهل قلم واکنشی نشان ندهد به نظرم این بی غیرتی است!

در همین شرایط داود میرباقری، کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان نیز در این رابطه شدیدترین نقد را تا بدین جا مطرح کرده و گفته بود: «شرایطی که این نشریه به وجود آورده، شرم آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود، امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جرأتی کرده و هتاکی می‌کنند. ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند. این نشریه دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند، همه متضرر می‌شوند».

همان زمان ترانه علیدوستی با انتشار یادداشتی همراه با تصاویر کنارش مانی حقیقی و اصغر فرهادی تأکید کرد: «از شبی که برادرم از این دنیا رفت، تا روزی که دخترم به این دنیا آمد کنارم بوده اید. تا عمر دارم شما خانواده ی من، و عزیز منید. در فراز و در فرود. پس؛ بگذار آفتاب نیز برنیاید به خاطر فردایِ ما اگر، بر ماش منتی ست.»

با گذشت دو هفته از انتشار آن مطلب و پس از اوج‌گیری اعتراضات، مدیرمسئول نشریه یالثارات با انتشار یادداشتی صرفاً به جهت انتشار مطلب مذکور از باب رعایت حریم‌ شرم و حیا در جامعه عذرخواهی کرد و ضمن اصرار بر این موضوع که مطلب مذکور درباره شخص خاصی نبوده، تأکید کرد، نباید هر واقعیتی را گفت و بدین ترتیب بر واقعی بودن آن ادعاها اصرار ورزید!

در بخشی از این یادداشت آمده بود: «اینجانب به عنوان مسئول نشریه صریحاً اقرار دارم، اشتباه کرده‌ام در انتشار مقاله‌ای با عنوان «سونامی آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد» در صفحه ادب و هنر یالثارات مورخ 95/06/10. هر چند این اشتباه در خروج از کلی گویی و صرفاً منحصر در برخی جملات آن مقال بوده باشد. زیرا شأن ذاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بسی برتر و منزه‌تر از آن است که در فضای آن، نشریه‌ای از خط قرمز حیای نوشتاری-ولو اندک-عدول کند، هر چند انگیزه‌اش هشدار نسبت به ورطه عفونت بار زشتی فساد سر ریزه شده و نهی از منکر باشد. چه آنکه بیان هر واقعیتی، الزاماً مطابق حیا و شرم نیست.

نکته مهم در این میان، اما آنکه، لازمه این اقرار و اعتراف، بدهکاری و عذرخواهی به احدی جز دستگاه قضای نظام اسلامی نیست؛ زیرا مقاله موصوف هرگز متعرض هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نشده اما در عین حال هر کس گمان می‌کند در آن مقال تعرضی به وجهه و آبروی او روا شده، شرعاً و قانوناً مجاز به طرح شکایت و اقامه دعواست، اگر چه قصاص قبل از جنایت و هوچی‌گری محفلی و رسانه‌ای با اغراض خاص نه مفید است و نه مؤثر که در همه حال نکوهیده و جز دفع فاسد به افسد نیست.»

پس از اصرار این نشریه به طرح اتهامات خلاف اخلاق، مانی حقیقی خبر داد که او، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی که ظاهراً بدون ذکر و با اشاره‌ای توسط این نشریه به عنوان یک مثلث دارای روابط نامتعارف معرفی شده بودند، از این نشریه شکایت کرده‌اند. در نهایت اکنون جلسه رسیدگی به پرونده نشریه یالثارات‌الحسین (ع) در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

در این جلسه به اتهامات عبدالحمید محتشم، مدیر مسئول این نشریه با عناوین افترا و نشر مطالب خلاف واقع و نشر مطالب خلاف عفت عمومی و ایجاد اختلاف بین قشرهای جامعه با شکایت مانی حقیقی، بازیگر سینما رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات،‌ مدیر مسئول این نشریه را در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست.

اصغر فرهادی ترانه علیدوستی مانی حقیقی نشریه یالثارات الحسین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین