کد خبر: 15390 A

خواستگاری تراژیک محمود کلاری از همسرش/ خنده‌هایم "ساعت 5 عصر" را بارها قطع کرد

خواستگاری تراژیک محمود کلاری از همسرش/ خنده‌هایم "ساعت 5 عصر" را بارها قطع کرد

محمود کلاری در برنامه "دورهمی" درباره ماجرای عاشق شدنش صحبت کرد.

ایران آرت: مهران مدیری مجری و کارگردان برنامه تلویزیونی دورهمی، شب گذشته میزبان محمود کلاری عکاس و فیلمبردار سینمای ایران شد.

محمود کلاری در ابتدای گفتگوی خود به چگونگی ورودش به عرصه عکاسی و فیلمبرداری اشاره کرد و گفت: عشق به عکاسی من را وارد این حرفه کرد. من در خانواده سنتی و مذهبی متولد شدم و هیچ تصویری از عکاسی و عکس نداشتم؛ اما تصورم این است که شاید عکاسخانه ای که در دوران کودکی رفتم، در ذهنم ثبت شده یا شاید این ماندگار شدن تصاویر در عکاسی است که من را جذب کار کرد. سال ۱۳۶۳ با فیلم «جاده های سرو» شروع به کار کردم و پس از آن مدیر فیلمبرداری ۸۰ فیلم سینمایی شدم.

به گزارش سیمرغ، کلاری در خصوص اینکه کدام فیلم برای او ماندگارتر شده است، بیان کرد:کمی سخت است؛ اما دو فیلم بخصوص هستند؛ یکی کار اصغر فرهادی و دیگری فیلم داریوش مهرجویی که فیلمبرداری خاصی داشتند و در بین فیلم‌ها به نظرم چشمگیرتر به نظرم می رسد.

وی با اشاره به اینکه اولین نفری بود که فرو ریختن دیوار برلین را ثبت کرد، توضیح داد:بسیار اتفاقی وقتی فیلمبرداری فیلم «کرخه تا راین» تمام شد، بحث دیوار پیش آمد و فکر کردم به برلین بروم. بعد از یک هفته حضورم در این شهر دیوار فرو ریخت و موفق به ثبت آن لحظه شدم.

کلاری با توجه به تجربه‌های متفاوت حضور خود در جشتواره‌های بین المللی درباره جایزه کن و اسکار گفت:دریافت جایزه کن خیلی حس عجیبی بود. ما فکر می‌کردیم آنجا آخر سینماست و خیلی برایمان غرور آفرین بود؛ اما در اسکار این اتفاق فرق می‌کند. بین همه فیلم های دنیا، یک جایزه برای فیلمی به زبان غیر انگلیسی است که آن هم نصیب فیلم یک ایرانی شد. واقعا احساس خوبی داشتم و حتی خاطره‌اش برام جذاب است.

مدیر فیلمبرداری فیلم های معروف سینمایی ادامه داد:ما خودمان می‌دانیم تصویری که ضبط می‌کنیم، فیلم است و ساختگی است؛ اما احساساتی می‌شویم. مثلاً در صحنه‌ای که پیمان معادی در «جدایی نادر از سیمین» پدرش را حمام می‌کرد؛ از بس گریه کردم خودم کار را ندیدم و یاد پدر خودم و کارهایی که برایش انجام می دادم، افتادم. یا برعکس آن سر کار «ساعت ۵عصر» به خاطر خنده های مکرر من بارها تصویربرداری قطع شد‌!

وی در پاسخ به سوال معروف مدیری درباره عشق اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال است که ازدواج کردم و همسرم خواهر یکی از صمیمی ترین دوستان من بود که در یک اتفاق تراژیک از او درخواست ازدواج کردم و نزدیک به نیم قرن است، با هم زندگی می کنیم.

کلاری با اشاره به جوایز متعدد داخلی و خارجی خود عنوان کرد:در لهستان جشنواره‌ای برای فیلمبرداری هست که آنجا یک بار برای فیلم مرحوم عباس کیارستمی کاندیدای دریافت جایزه شدم و سال آینده‌اش داور بودم. سال های بعد برای فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه نقره‌ای دوم را کسب کردم. همچنین در فرانسه و انجمن فیلمبرداران فرانسه از من تقدیر شده است.

مدیری در یک حرکت غافلگیرکننده با مسعود کیمیایی به صورت تلفنی تماس گرفت و کیمیایی درباره خصوصیت اخلاقی کلاری گفت: محمود پشت دوربین شناخته شده است و یکی از بزرگترین ویژگی‌هایش لهجه تهرانی اوست. وقتی می‌خواستم او را برای فیلم «سرب» انتخاب کنم، قبل از هر چیز عاشق عکس‌ها و نگاه زیبای او شدم و همانجا با یک استعدادی که پر از انفجار بود، روبرو شدم.

مدیری در تماس تلفنی که با کیمیایی داشت از او برای حضور در برنامه دورهمی دعوت کرد.

کیمیایی در بین صحبت‌هایش به بیماری خود اشاره کرد و گفت: این روزها قدری به دلیل مشکل دیسک کمر حالم خوب نیست.

کلاری بعد از تماس تلفنی با مسعود کیمیایی با اشاره به خاطرات دوران دبیرستان خود گفت: زمانی که من در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردم، یک روز در راه برگشت گروه فیلمبرداری آقای کیمیایی را برای تصویربرداری فیلم «قیصر» دیدم و چند سال بعد من با کیمیایی برای انتخاب لوکیشن به همان محله و همان نقطه رفتیم. همیشه به کوچکترها می‌گویم که فاصله ای بین ما و آنها نیست و این خاطره را برایشان تعریف می‌کنم.

وی در ادامه سینمای ایران را در جهان دارای مقام بالایی دانست و درخصوص تفاوت‌ کار در ایران و خارج از کشور بیان کرد: سینمای ایران پیشرفت خیلی خوبی کرده است. همه پذیرفتند که سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد اما باید بگویم تفاوت‌های اساسی در شیوه ساخت فیلم در ایران و کشورهای دیگر است. تفاوت‌هایی که بیشتر به قواعد سینما برمی‌گردد که هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده است؛ مثلاً ما برنامه ریزی و یا هیچ نوع ساعت کاری و تعطیلاتی نداریم و ساعت هیچ چیزی از پیش تعیین نشده نیست.

همچنین کلاری یکی از قدیمی‌ترین دوربین‌های خود را به موزه دورهمی اهدا کرد.

 

مهران مدیری محمود کلاری دورهمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین