کد خبر: 15250 A

حمایت از جریان‌های نو با جایزه ویستا / رزیتا شرف جهان از یک مسابقه ایده محور می‌گوید

حمایت از جریان‌های نو با جایزه ویستا / رزیتا شرف جهان از یک مسابقه ایده محور می‌گوید

شرف‌جهان عقیده دارد در نبود چنین حمایت‌هایی آن هنر کلیشه‌ای که در بازار موفق است مدام تکرار می‌شود.

ایران آرت: رزیتا شرف‌جهان عضو هیئت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا گفت: ما در ایران مشابه چنین جایزه‌ای را نداریم و جای خالی آن بسیار حس می‌شد. چون معمولا چنین کارهایی برعهده دانشگاه‌ها و بنیادهای فرهنگی است و هزینه‌های زیادی برای آن صرف می‌شود. ولی در ایران حمایتی از آثار ایده محور نمی‌شود و هنرمندانی که چنین کارهایی را انجام می‌دهند باید برای اجرای ایده خود به دنبال اسپانسر بگردند.

شرف جهان با بیان اینکه نگاه جهان به ایده است گفت: ما در ایران برای محور قرار دادن ایده مشکل زیادی داریم. اگرچه جایزه ویستا فقط به یک نفر تعلق می‌گیرد و باز هم بسیاری از هنرمندان از آن بی‌بهره می‌مانند، اما کار بسیار بزرگی است و به بخشی از هنر که تجربه‌گرا هست کمک می‌کند. در نبود چنین حمایت‌هایی آن هنر کلیشه‌ای که در بازار موفق است مدام تکرار می‌شود و ما در یک نقطه درجا می‌زنیم. برای حمایت از جریان‌های نو و آمدن آثار جدید، لازم است که چنین رویدادهایی وجود داشته باشد.

دومین جایزه ویستا

او درباره ایده‌های ارسال شده برای مسابقه گفت: امسال طرح‌های زیادی دریافت کردیم و مدت طولانی در حال بررسی آنها بودیم. ولی به طور آشکاری، امسال پروپوزال‌ها بسیار جدی‌تر و با کیفیت‌تر بود و با آثار خوب بیشتری مواجه شدیم. به همین دلیل تصمیم‌گیری برای انتخاب آن 9 اثر نهایی دشوارتر بود.

شرف‌جهان افزود: نکته مهم دیگر این است که در این دوره از شهرهای زیادی مشارکت داشتیم و این نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه انجام شده و همه هنرمندان در جریان برگزاری این مسابقه هستند.

مدیر گالری طراحان آزاد افزود: آثاری که به این مسابقه می‌رسد همگی ایده محور هستند اما در این که با چه عمقی این ایده‌ها مطرح می‌شود و چقدر توان تئوریک پشت آنها هست، تفاوت‌هایی وجود دارد. در این دوره آثاری که با پشتوانه تئوریک همراه است و تجربه بیشتری پشت آنها وجود دارد زیاد بود. خوشبختانه امسال هنرمندان با تجربه‌تر، شرکت داشتند و اعتماد آنها به جایزه ویستا جلب شده است.

او درباره نحوه ارائه آثار در نمایشگاه گفت: آثار به شکل نمونه‌های عینی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و در کنار آنها نوشتاری وجود دارد که ایده هنرمندان را شرح می‌دهد. این شیوه ارائه برای ما هم تصویر واقعی‌تری به وجود آورد تا بهتر بتوانیم کارها را داوری کنیم.

نمایشگاه گروهی طرح‌های برگزیده جایزه هنر معاصر ویستا تا ۲۵ دی‌ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ برقرار است و آیین معرفی نفر برگزیده و برنده جایزه ۳۰ میلیون تومانی ۲۱ دی‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود.

 

گالری ویستا دومین جایزه ویستا رزیتا شرف جهان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین