کد خبر: 14275 A

این آخرین کتاب چهره‌ها است/ کتابی که 16 سال طول کشید/خواننده ای که از دست خانم عکاس پرید

این آخرین کتاب چهره‌ها است/ کتابی که 16 سال طول کشید/خواننده ای که از دست خانم عکاس پرید

سیمایی از موسیقی معاصر ایران را در عکس‌های مریم زندی ببینید.

ایران‌آرت: پنجمین کتاب چهره‌های مریم زندی جمعه اول دی ماه در گالری ایوان رونمایی می‌شود.

زندی درباره این کتاب که به چهره های موسیقی ایرانی اختصاص دارد گفت: ثبت تصاویر این کتاب ۱۶ سال طول کشید و تلاش کردم از تمام هنرمندان حوزه موسیقی کلاسیک و سنتی عکاسی کنم. در این کتاب هنرمندان پاپ یا موسیقی نواحی حضور ندارند. 

او ادامه داد: توانستم پرتره اغلب هنرمندان را ثبت کنم و فقط تعداد کمی از موسیقی‌دانان معاصر در این پروژه حضور ندارند. در این کتاب ۱۱۷ عکس وجود دارد که تا به حال به نمایش گذاشته نشده‌اند. قرار بر این شد همزمان با جشن انتشار کتاب تعدادی از عکس‌ها را چاپ و نمایشگاهی را نیز برگزار کنیم. در این نمایشگاه ۲۴ در گالری ایوان در معرض دید قرار خواهد گرفت که شامل پرتره‌هایی از محمدرضا درویشی، حسین علیزاده، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، کیهان کلهر، لیلی افشار، هوشیار خیام، همایون شجریان، پیمان یزدانیان و... می‌شود.

این عکاس ادامه داد: من دلم می‌خواست از محمد نوری عکس بگیرم. زمانی که عکاس تلویزیون بودم از او سر برنامه تلویزیونی عکاسی کردم اما برای این پروژه چند بار سعی کردم این کار را انجام بدهم که موفق نشدم. زیرا اواخر عمر این هنرمند بود و او زیاد سرحال نبود. من آثار محمد نوری را بسیار دوست دارم.

زندی همچنین گفت: من به تجربه دریافتم حسی که در لحظه رویارویی با هنرمند دارم درست‌تر و با ارزش‌تر است بنابراین پیش از ثبت پرتره آن‌ها موسیقی‌شان را گوش نمی‌دادم و درباره‌شان اطلاعات کسب نمی‌کردم. همیشه نمی‌توان فردی را از روی موسیقی یا کتاب شناخت. من از روش عکاسی خودم بهترین نتیجه را کسب کردم.

زندی اظهار کرد: از جمله افرادی که عکسشان در این کتاب موجود است عبدالوهاب شهیدی، احمد پژمان، مصطفی کمال پورتراب و... هستند. این را هم باید عنوان کنم که تعدادی از کسانی که عکسشان در کتاب موجود است فوت کرده‌اند چون عکاسی کتاب ۱۶ سال طول کشیده است.

وی بیان کرد: در این کتاب هم مثل ۴ جلد قبلی کتابی که قبلا منتشر شده، عکس ها به ترتیب سن در کتاب گذاشته شده است یعنی از مسن ترین شروع می شود و به جوان ترین ختم می شود ضمن اینکه در این کتاب از چهره های موسیقی سنتی و کلاسیک ایران عکاسی شده است و فعالان موسیقی پاپ و رشته های دیگر موسیقی نیستند.

زندی در پایان درباره ادامه این مجموعه گفت: فکر نمی‌کنم دیگر مجموعه چهره‌ها را ادامه بدهم هچنان که در مقدمه «چهره‌های ۵، سیمایی از موسیقی معاصر ایران» هم عنوان کرده‌ام که این آخرین کتاب چهره ها است.

 

گالری ایوان مریم زندی چهره‌های ۵، سیمایی از موسیقی معاصر ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین