کد خبر: 14182 A

همه کارگردان‌هایی که از ساخت "جنگ ستارگان" سر باز زدند

همه کارگردان‌هایی که از ساخت "جنگ ستارگان" سر باز زدند

ساخت فیلم «جنگ ستارگان» به عنوان یکی از بزرگترین و موفق‌ترین مجموعه‌ فیلم‌های تاریخ سینما تاکنون از سوی کارگردنان بزرگ و نامداری رده شده است.

ایران آرت: «جنگ ستارگان: آخرین جدای» هشتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» به کارگرانی «رایان جانسون» این روزها بر پرده سینمای جهان است و با تمجید منتقدین و استقبال در گیشه رو به رو شده است.

کارگردانی چون «جورج لوکاس» و «جی‌جی آبرام» نیز پیش از این ساخت قسمت‌هایی از این مجموعه را بر عهده داشتند اما سینماگران نامداری هم بودند که در نهایت ساخت این فیلم را نپذیرفتند.

به گزارش ایسنا،«دیوید فینچر» خالق آثاری چون «هفت» و «باشگاه مشت‌زنی» قرار بود در سال 2012 کارگردانی فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» را بر عهده گیرد و با «کاترین کندی» از کمپانی لوکاس فیلم نیز ملاقات کرد.

وی در این‌باره می‌گوید: "با کاترین درباره ساخت فیلم صحبت کردم اما نمی‌دانستم یک فیلم از «لوکاس فیلم» و دیزنی چه شکلی می‌شود، فیلم مورد علاقه من «جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه می‌زند» بود اما آنها فیلمی شبیه یکی دیگر از فیلم‌ها با همان موجودات می‌خواستند."

زمانی که «جورج لوکاس» قصد داشت «جنگ ستارگان: تهدید شبح» را در سال 1999 بسازد، «ران هاوارد» را به عنوان کارگردان در نظر گرفته بود.

«هاوارد» کارگردان برنده اسکار فیلم «یک ذهن زیبا» در این باره می‌گوید: "لوکاس به من گفت با «رابرت زمه‌کیس» و «استیون اسپیلبرگ» درباره کارگردانی فیلم صحبت کرده و من سومین نفر بودم. هر سه ما به او گفتیم که خودش می‌تواند فیلم را کارگردانی کند. فکر نمی‌کنم کسی در آن برهه زمانی دوست داشت کارگردانی فیلم را برعهده گیرد. گرچه یک افتخار محسوب می‌شد اما خیلی کار دشواری بود". «هاوارد» بعدها کارگردانی فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» را پذیرفت که در سال آینده میلادی اکران می‌شود.

«دیوید لینچ» کارگردن امریکایی نیز در این باره گفت: "به ملاقات «لوکاس» رفتم که کارگرانی قسمت سوم، «جنگ ستارگان: بازگشت جدای» را به من پیشنهاد داده بود اما من واقعا هیچ‌گاه ژانر علمی تخیلی را دوست نداشتم. برخی از المان‌های فیلم را دوست داشتم اما باید با دیگر ژانرها ترکیب شود و مشخصا «جنگ ستارگان» کاملا در اختیار «جورج لوکاس» و سبک او بود. پیشنهاد ساخت قسمت سوم «جنگ ستارگان» زمانی به «لینچ» داده شد که او برای فیلم «مرد فیل‌نما» نامزد اسکار کارگردانی شده بود و او با رد این پیشنهاد به سراغ ساخت اقتباس ناموفق از رمان «تل ماسه» رفت.

«گیلرمو دل‌تورو» کارگردان مطرح مکزیکی نیز می‌گوید: زمانی که «لوکاس» پیشنهاد ساخت «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» را به من داد به اندازه کافی مشغله و پروژه سینمایی داشتم و فکر کردم بهتر است در آن زمان ساخت فیلم را قبول نکنم.

«استیون اسپلیبرگ» نیز چندین و چند بار به کارگردان فیلمی از مجموعه جنگ‌ ستارگان نزدیک شده است و اولین گزینه برای کارگردانی فیلم «جنگ ستارگان: بازگشت جدای» بود اما به سبب منازعاتی که با انجمن کارگردانان آمریکا داشت اجازه نیافت این فیلم را مقابل دوربین ببرد. او بعدها برای ساخت فیلم‌های دیگر از این مجموعه ابراز علاقه کرد اما «جورج لوکاس» این اجازه را نداد.

«اسپیلبرگ» در این باره می‌گوید: درک می‌کنم که چرا «جنگ ستارگان» فرزند «لوکاس» و اثرانگشت اوست. او می‌داند که من مجموعه فیلم‌های «پارک ژوراسیک» و «رایدر» را در کارنامه دارم و فکر نمی‌کنم تمایلی داشته باشد مرا در «جنگ ستارگان» نیز سهیم کند.

«رابرت زمه‌کیس»،‌«متئو وان»، «اروین کرشنر»، «دیوید کراننبرگ»،‌ «نیل بلومکمپ» و «براد برد» نیز از جمله دیگر کارگردانانی هستند که پیشنهاد ساخت فیلمی از مجموعه «جنگ ستارگان» را بنا به دلایل گوناگون رد کردند.

**

«جورج لوکاس» پس از ساخت سه گانه اصلی «جنگ ستارگان» بین سال‌های 1977 تا 1983، سه‌گانه‌ای پسانگر از این فیلم را بین سال‌های 1997 تا 2005 شامل فیلم‌های «تهدید شبح» (1999)، «حمله کلون‌ها» (2002) و «انتقام سیت» (2005) به سینما آورد و در ادامه و پس از یک وقفه هفت ساله حق ساخت این مجموعه فیلم را در سال 2012 به قیمت چهار میلیارد دلار به کمپانی دیزنی فروخت.

در سال 2015 هفتمین قسمت از این مجموعه فیلم که اولین محصول کمپانی دیزنی بود تحت عنوان «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به کارگردانی «جی‌.جی آبرامز» اکران شد و به فروش بیش از دو میلیارد دلار دست یافته است و نام خود را در کنار «آواتار» و «تایتانیک» به عنوان سه فیلم تاریخ سینما ثبت کرده که به فروش بیش از دو میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته‌اند.

«جنگ ستارگان: آخرین جدای» هشتمین قسمت از مجموعه «جنگ ستارگان» و دومین قسمت از یک سه‌گانه جدید از این مجموعه است که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده «رایان جانسون» است به تازگی اکران شده و تاکنون به فروش بالغ بر 200 میلیون دلار رسیده است.

مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» تاکنون به فروشی بالغ بر 7 میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته‌اند.

 

جنگ ستارگان رایان جانسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین