کد خبر: 12857 A

"انسان معاصر" به روایت جواد صبا / برونی خوش‌رنگ و درونی خاکستری

 "انسان معاصر" به روایت جواد صبا / برونی خوش‌رنگ و درونی خاکستری

دومین نمایشگاه انفرادی جواد صبا با عنوان "انسان معاصر" در گالری تم برپاست.

ایران آرت: جواد صبا، هنرمند نقاش، برگزاری نمایشگاه "انسان معاصر" را مربوط به دغدغه‌هایش در حوزه دنیای امروزی دانست و دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من از ابتدای امر آثاری را که با موضوع انسان بود، بیشتر دوست داشتم زیرا همواره به دنبال رابطه‌ای بودم تا بتوانم انسان‌های درون تابلوها را به انسان‌های اجتماع متصل کنم.

او افزود: در طول سال‌ها شیوه و تکنیک‌های مختلفی را در هنرستان، دانشگاه و پس از آن تجربه کرده بودم، اما دغدغه اصلی من در این مسیر شیوه و تکنیک نبود.

+صبا2

این هنرمند مضمون را عنصر اصلی آثار خود دانست و بیان کرد: مضمون کار و جامعه‌شناسی هنر و بیان نقاشی برای من از هر چیزی مهم‌تر است. درواقع من همواره به دنبال چرایی و چگونگی تشکیل مدنیت توسط انسان و حضورش در جامعه‌ای که خود ساخته است، بوده‌ام.

صبا تصریح کرد: در این مسیر معادله‌ای است که من سعی دارم با فرمولی به نام نقاشی آن را حل کنم لذا طی دو سال اخیر تلاش بیشتری را برای شناخت روابط، احساسات، رفتارها و شخصیت انسان معاصر به کاربردم.

او با طرح سوالاتی نظیر اینکه انسان معاصر کیست؟ و چگونه به اینجا رسیده است؟ به هنرآنلاین گفت: از نظر من انسان معاصر همان انسان دوران گذشته است زیرا او همیشه در جامعه و در کنار سایر انسان‌ها زندگی کرده است به همین خاطر همواره سعی در بهتر، سریع‌تر و نزدیک‌تر کردن ارتباط این عرصه با سایرین داشته است البته این سعی و تلاش برای نزدیکی به هم حاصلی جز دور شدن برای انسان معاصر نداشته است.

 

این هنرمند، تأثیرپذیری از روابط انسانی را از جمله ایده‌یابی مجموعه "انسان معاصر" خواند و گفت: من در ایجاد این مجموعه از انسان‌هایی که هر روز می‌بینم، چه آشنا و چه غریبه، تأثیری دریافت می‌کنم و این تأثیر را در درونم به‌وضوح احساس می‌کنم. به همین خاطر هر روز پرسش‌هایم بیشتر و بیشتر می‌شود لذا پاسخ این پرسش‌ها را در درون  تابلوهایم جستجو می‌کنم.

صبا افزود: از نظر من رنگ و لعاب و جذابیت ظاهری در زندگی امروز، همانند آن موجود خوش‌رنگ و زیبای نیش زننده است.

 

او ادامه داد: انسان معاصر با وجود تنهایی، ظاهراً خوب زندگی می‌کند اما این امر بدیهی است که او چیزی را در درون خود کم دارد مانند اینکه انگار کوزه‌گر فوت آخر را در او ندمیده است.

این هنرمند نقاش درباره تأثیر رنگ بر آثار خود گفت: رنگ‌های شاد، دنیای بوم مرا پرکرده است. انسان درون تابلوی من در دنیایی خوش‌رنگ و لعاب و در کنار سایر انسان‌ها، بسیار نزدیک به هم و چسبیده به هم تصویر شده است، البته این انسان متحیر و بهت‌زده به دنیای خود می‌نگرد.

+صبا

صبا درباره تأثیر ارتباطات دنیای مجازی بر انسان معاصر بیان کرد: انسان معاصر واقعی نیست. او تبدیل به موجودی مجازی در محیطی مجازی، با ارتباطی مجازی شده است. برونی خوش‌رنگ و درونی خاکستری دارد. انسان معاصر برای من همان انسان درون تابلو است که متعجب و با چشمانی دریده به این معادله می‌نگرد. این تابلوها این جمله را تداعی می‌کند که چقدر به هم نزدیکیم درحالی‌که بسیار دور از هم هستیم.

او درباره برگزاری دومین نمایشگاه انفرادی خود، اظهار کرد: ساده بگویم که نقاشی سرحالم می‌کند. زمانی که نقاشی را در فضای دانشگاهی شروع کردم، شیفته ونگوگ شدم به همین خاطر نزدیک به سی سال پیش، هنرستان میرک تبریز، سکویی برای پرواز من  شد. در این مسیر "انسان معاصر" پس از نمایشگاه‌های گروهی بسیار، دومین نمایشگاه انفرادی من شد.

 

این هنرمند از نمایش 21 اثر در نمایشگاه "انسان معاصر" خبر داد و گفت: در این مجموعه 21 اثر با ابعاد متفاوت به نمایش گذاشته شده است. بخش مهمی از آثار با سبک اکسپرسیونیسم و با استفاده از اکریلیک اجرا شده است البته بخشی از آثار نیز روی مقوا ترسیم‌ شده‌اند.

 

صبا بازخورد نمایشگاه و درک مفهوم درونی توسط مخاطبان را قابل توجه دانست و در این باره گفت: اغلب مخاطبان نمایشگاه مفهوم و پیامی را که من مد نظر داشتم، کاملاً دریافت کردند لذا فکر می‌کنم که این نمایشگاه بازخورد خوب و قابل‌توجهی برای من داشت.

 او از ادامه این مجموعه با شکل و روایتی متفاوت خبر داد و افزود: مجموعه بعدی من نیز با همین نگاه به مسئله انسان معاصر در دست انجام است.

 

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه "انسان معاصر" می‌توانند همه‌روزه تا 25 آبان‌ماه به گالری تم واقع در خیابان کریم‌خان زند، نجات‌الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک 10 مراجعه کنند.

 

گالری تم جواد صبا نمایشگاه انسان معاصر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین