کد خبر: 12764 A

یادگاری، جنگ و گل‌های غول پیکر / نگاهی به 4 نمایشگاه تجسمی

یادگاری، جنگ و گل‌های غول پیکر  / نگاهی به 4 نمایشگاه تجسمی

در گالری گردی این هفته به نمایشگاه‌‌های گالری‌ محسن، تم، ویستا و خانه نگار 14 پرداخته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه سارا عباسیان در گالری محسن، مرضیه فخر در خانه نگار 14، جواد صبا در گالری تم و یادگاری در گالری ویستا، سوژه‌های این هفته گالری گردی  هستند.

 

سقوط انسان به مرتبه حشره

نمایشگاه آثار سارا عباسیان با عنوان "اپیدمی" در گالری محسن برپا شد. در این مجموعه که به آثار طراحی اختصاص دارد عباسیان با تمرکز بر موضوع جنگ و عواقب آن آثاری فیگوراتیو را خلق کرده است. روی دیوارهای گالری مقواهای کوچک و بزرگ سفید که نقوش سیاهی بر آنها طراحی شده، بدون قاب و با گیره‌هایی آویزان شده‌اند تا بدون واسطه با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

در این نمایشگاه چند دسته از آثار عباسیان به نمایش درآمده که از نظر تصویری و مفهومی در ارتباط با یکدیگر هستند. در بخشی از آثار این مجموعه انسان با حشره ترکیب شده و موجودی عجیب‌الخلقه را ساخته که مانند مگس‌هایی غول‌پیکر هستند. موجوداتی که جمجمه انسان بر روی بدن آنها دیده می‌شود و بال‌های مگس از نقاط مختلف بدن آنها روییده است. این موجود غیرطبیعی که می‌تواند عامل رفتاری سبعانه، یا قربانی رفتاری وحشیانه باشد، به مرحله‌ای از بحران رسیده است که دست‌های او مانند دیوانگان با پارچه بسته شده است.

222222

در بخش دیگری از آثار افرادی دیده می‌شوند که دهان خود را با ماسک پوشانده‌اند تا از هجوم مگس‌هایی که بر صورت آنها نشسته‌اند در امان باشند. اما مگس‌ها حضور پر رنگ‌تری در آثار دیگر پیدا می‌کنند و به صورت انفرادی بر سطح مقوا خودنمایی می‌کنند.

عباسیان در این مجموعه تلخی و سیاهی جنگ را به شکلی غیرمستقیم به نمایش گذاشته است. در این آثار خبری از ویرانی و آوارگی نیست، آنچه دیده می‌شود چیزی ورای نابودی فیزیکی است. هنرمند در مجموعه "اپیدمی" به جنگ‌های بیولوژیک پرداخته و بی‌رحمی و خشونت انسان را در برخورد با هم‌نوع خود نشان می‌دهد. این جانوران عجیب و غریب که پریشانی و اضطراب در آنها مشهود است، نتیجه روش‌های خلاقانه‌ای هستند که انسان با ایجاد بیماری‌های فراگیر در بعضی از جنگ‌ها به کار می‌برد.

این نمایشگاه تا 3 آذرماه در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 ادامه دارد.

 

گل‌های طبیعیِ غیرواقعی

نقاشی‌های مرضیه فخر در خانه نگار 14 به نمایش درآمده است. این مجموعه " طبیعت بی‌جان – رئالیسم جادویی" نام دارد و هنرمند در بوم‌های کوچک و بزرگ، طبیعتی را به نمایش گذاشته است که عناصری غیر واقعی در آنها به کار رفته است. نخستین چیزی که در این مجموعه به چشم می‌آید گل‌های سرخی هستند که در تابلوها تکرار شده‌اند.

در تعدادی از این آثار گل‌هایی ساخت و ساز شده در کنار تنگ آب و میوه قرار گرفته‌اند و تصویری مطابق یک منظره "طبیعت بی‌جان" را ارائه می‌دهند. اما بخش دیگری از آثار گل‌ها را دستمایه خلق تصاویری فرا واقعی کرده‌اند. گل بزرگی که تمام سطح تابلو را پوشانده و منظره شهر در زیر پای آن دیده می‌شود، شخصیتی برتر را القا می‌کند. فرشته‌های کوچکی که به سیاق نقاشی‌های رنسانس در اطراف گل‌ها بال می‌زنند، سعی دارند نمودی معنوی به گل‌هایی چیده شده ببخشند که در تنگ آب قرار گرفته و عمری چند روزه دارند.

negar14960815

مرضیه فخر با ایجاد تنوع در ابعاد آثار سعی کرده است برخوردی متفاوت با سوژه داشته باشد. بوم‌های کوچک او مانند دیتیلی از تابلوهای بزرگ هستند که بخشی از آن را به تصویر کشیده‌اند تا شاید آن بخشی که کمتر مورد توجه قرار گفته است، فرصت نمودی بیشتر پیدا کند.

این نمایشگاه تا 7 آذر 1396 در خانه نگار 14 به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک 14 ادامه دارد.

 

پیوند آزاردهنده انسانی

مجموعه نقاشی‌های جواد صبا با عنوان "انسان معاصر"در گالری تم به نمایش درآمده است. تابلوهای صبا پوشیده از چهره‌های انسانی هستند که در شرایطی غیر طبیعی و آزاردهنده، به هم فشرده و در هم پیچیده شده‌اند. اجتماع انسانی که در این آثار دیده می‌شود، فردیت انسان را از او گرفته و او را در ارتباط تنگاتنگ با دیگران قرار داده است. اما به نظر می‌رسد حضور انسان در جامعه‌ای که توسط خود او ساخته شده است با دشواری همراه است.

رنگ‌های شاد و پر هیجان تابلوها نوید وضعیت خوشایندی را نمی‌دهند و بیشتر نشانه ناهنجاری و از هم گسیختگی عصبی شخصیت‌ها هستند. چهره‌هایی که با بهت و حیرت به اطراف خیره شده‌اند، ناتوانی انسان را در مواجهه با شرایطی نشان می‌هد که پیش‌بینی آن را نکرده بود.

Gallery_1155

در نقاشی‌های اکسپرسیو صبا، شلوغی و هیاهو به چشم می‌آید و سطوح رنگی که در هم محو شده‌اند، تاثیرات متقابل افراد بر یکدیگر را نشان می‌دهند. اما در میان این پیوندهای گریزناپذیر، هر کدام از شخصیت‌ها حضوری منفرد دارند و ناامیدانه تلاش می‌کنند خود را از میان این حلقه آزاد کنند.

این نمایشگاه تا 25 آبان 1396 در گالری تم به آدرس خیابان کریم‌خان زند، نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک 10 ادامه دارد.

یادگاری‌های یک معلم مهربان

مجموعه‌ای از آثار نقاشی 16 تصویرگر همزمان با نخستین سالگرد درگذشت توران میرهادی، در گالری ویستا به نمایش درآمد. این تصویرگران که در شورای کتاب کودک ارتباط نزدیکی با زنده‌یاد میرهادی داشتند، با نمایش آثار خود تلاش کردند یاد او را زنده نگه دارند.

بیننده این نمایشگاه با تصاویری رنگارنگ و جذاب مواجه می‌شود که نشانه‌هایی از دنیای کودکی را با قلمی هنرمندانه به تصویر کشیده است. اگرچه قرار بر این بوده که هنرمندان به جای آثار تصویرگری، نقاشی‌های خود را در این مجموعه ارائه دهند، اما برای بسیاری از این هنرمندان جداسازی این دو فضا امکان‌پذیر نیست و در نتیجه نقاشی‌های آنها هم نمودی از دنیای تصویری خاص آنها، با فضاهایی رویایی و غیر واقعی را دارد.

 افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های 16 تصویرگر در گالری ویستا

نجوا عرفانی در بوم کوچک خود انسانی را نمایش داده که در فضایی خیال‌انگیز به انار تبدیل شده است. نگین احتسابیان شهری خیالی را با آدم‌هایی شاد و سرخوش به تصویر کشیده و کیوان عسگری در فضایی مملو از رنگ، انسانی را نمایش داده که بدن او با تراکم خطوط شکل گفته است. اما هدی حدادی شخصیت توران میرهادی را دستمایه خلق اثر خود قرار داده است و مادربزرگی مهربان را به تصویرکشیده که با لبخند به شما نگاه می‌کند و کتابی در دست دارد.

مهشید آسوده‌خواه، نگین احتسابیان، بنفشه احمدزاده، عطیه بزرگ‌سهرابی، مرجان ثابتی، هدی حدادی، پژمان رحیمی‌زاده، فرشید شفیعی، مریم طباطبایی، کمال طباطبایی، حسن عامه‌کن، نجوا عرفانی، کیوان عسگری، عطیه مرکزی، مانلی منوچهری و مرجان وفاییان هنرمندانی هستند که آثار آنها در این نمایشگاه ارائه شده است.

نمایشگاه "یادگاری"تا 29 آبان ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم‌، پلاک11 برگزار می‌شود.

 

گالری ویستا گالری محسن گالری تم سارا عباسیان مرضیه فخر جواد صبا خانه نگار 14
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین