کد خبر: 12377 A

هیچ، دیوار ، شاعر در بوم/ تناولی: این یک نمایشگاه خاص است

هیچ، دیوار ، شاعر در بوم/ تناولی: این یک نمایشگاه خاص است

این نمایشگاه به جهت ارائه گزیده ای از مهم ترین مجموعه هایی که تناولی در سراسر عمر هنری خود خلق کرده است منحصر به فرد محسوب می شود.

ایران‌ آرت : نمایشگاه پرویز تناولی و آتلیه نیاوران در گالری بوم به تماشا درآمده است.

این نمایشگاه به جهت ارائه گزیده ای از مهم ترین مجموعه هایی که تناولی در سراسر عمر هنری خود خلق کرده است منحصر به فرد محسوب می شود؛ در کنار این آثار یک فیلم درباره دیوار پرسپولیس او به زبان انگلیسی نیز به نمایش است. 

تناولی با اشاره به خاص بودن این نمایشگاه گفت:" غیر از  شش اثر، همه این کارها به گنجینه گالری بوم تعلق دارد که در بیست سال گذشته از حراجی های بین المللی خریداری کرده اند، خوشحالم که این مجموعه را به تماشای مردم گذاشته اند." 

او افزود:" به گالری بوم پیشنهاد کردم چهار شاگرد کارگاهی و دستیارانم هم مرا در این نمایشگاه همراهی کنند. اتفاقا دلم می خواست با حضور این جوان ها، ارتباط استاد و شاگردان و تداوم نسل مجسمه سازی در ایران را نشان دهم، آن هم در گالری بوم که دارای یک تشخص هنری ویژه  است و روند حرکتی تثبیت شده ای داشته و نمایشگاه های ممتازی را برگزار کرده است."

او درباره فیلم کوتاهی که در سالن نمایش فیلم گالری بوم روی پرده است، گفت:" این فیلم اثر فیلمسازی کانادایی به نام تری ترنر است، نسخه اصلی فیلم یک ساعته است که ده دقیقه از آن برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب شده است." 

گالری بوم

21 مجسمه تناولی در گالری بوم، تنوعی جالب توجه از مجموعه های شاخص او را روایت می کنند: در این میان مجسمه های هیچ بیش از دیگر به نمایش خواهند بود؛ غیر از سه مجسمه عشاق هیچ، یادمانی برای هیچ و دیوار هیچ، چهار هیچ ایستاده جلوه گری می کنند. هفت مجسمه از مجموعه شاعر، سه اثر از مجموعه دیوار، دو کار از مجموعه دست و قفس، و دو اثر از مجموعه عشاق، طیفی هیجان انگیز از آثار تناولی ست که در این نمایشگاه به تماشا در آمده اند. "

در کنار استاد، چهار شاگرد ایشان مونا پاد با دو اثر و رامین جمشیدى، هوراد گرجى و علیرضا معصومى با یک اثر در این نمایشگاه حاضر هستند. 

دکتر علیرضا سمیع‌آذر، رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران در بخشی از مقدمه کتاب "پرویز تناولی و آتلیه نیاوران"، که هم زمان با گشایش این نمایشگاه منتشر شده است نوشته است:"... بدون شک مهم‌ترین میراث هنری تناولی ایده مجسمه‌سازی اوست که از سویی پایبند به رهیافت‌های هنر مدرنیستی به مفهوم ساختارهای بنیادین، مکعب‌های خالص، سطوح هندسی، خطوط مستقیم و زوایای قائمه است و از سوی دیگر بیش از همه هم‌نسلان مدرنیست‌اش از عناصر محلی، معنا و هویت ایرانی برخوردار است. وی با تسلطی خیره‌کننده نقش مایه‌هایی از هنرهای سنتی و فولکلوریک، فرهنگ آیینی و شیعی و ادبیات عرفانی ایران را با رویکردهای مدرن در مجسمه‌سازی تلفیق کرده تا تجربه‌ای سیال میان یک مدرنیسم محلی و نوعی پست‌مدرنیسم ایرانی را در کارهایش تجسم بخشد. هنر مجسمه ‌سازی ایران به سوی هر راه و مقصدی که در آینده رهسپار شود، بدون‌شک پرویز تناولی بزرگ‌ترین هدایت‌گر آن لقب خواهد گرفت... "

گالری بوم

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه متفاوت از تناولی چهره های شناخته شده فرهنگ و هنر مانند بهمن فرمان آرا، علی مرادخانی، مرتضی کاظمی، علیرضا سمیع‌آذر، صادق خرازی، الیاس حضرتی، علی محمد زارع، علی اکبر امین تفرشی، غلامرضا نامی، عباس مشهدی زاده، سیف الله صمدیان، ویشکا آسایش، رضا اسماعیل نیا، منیژه صحی، همایون سلیمی، شیرین اتحادیه، هادی جمالی، رضا خدادادی، و بسیاری نام های شناخته شده حضور داشتند. 

این نمایشگاه تا ششم بهمن، دوشنبه تا جمعه در گالرى بوم به نشانی خیابان ولی عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره یازده به تماشاست. 

 

پرویز تناولی علیرضا سمیع آذر مجسمه هیچ مرتضی کاظمی گالری بوم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین