کد خبر: 12301 A

ببینید: چمدان‌هایی که فاجعه حمل می‌کند / عجیب‌ترین پروژه هنری که خاورمیانه را هدف گرفته است

ببینید: چمدان‌هایی که فاجعه حمل می‌کند / عجیب‌ترین پروژه هنری که خاورمیانه را هدف گرفته است

یک هنرمند سوری در بازگویی داستان زندگی پناهنده‌ها آثار خلاقانه ارائه کرده است.

ایران آرت: یک ماشین پوشیده از گرد و غبار که زباله‌ها اطرافش را احاطه کرده‌اند، یک اتاق خواب کوچک که سقف آن بر سر ساکنین آوار شده، لنگه کفش کودکی که از زیر سنگ‌ها به چشم می‌خورد، گرد و خاک و خرابی‌هایی که در هر گوشه خانه‌ها می‌توان مشاهده کرد و پرچم‌های سبزی که به نقش «الله» مزین شده‌اند، همگی دسترنج هنرمندی خلاق اهل سوریه است که با ظرافت کامل درون یک چمدان چیده شده‌اند تا به بازگویی داستان زندگی سراسر رنجِ پناهنده‌های سوری بپردازند.

این‌ها گوشه‌هایی از لحظه‌های ناراحت‌کننده زندگی مردمی است که هر روز با این مصائب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. جنگ‌های داخلی که حدود ۶ سال است ادامه پیدا کرده، میلیون‌ها نفر را از خانه و شهر خود آواره ساخته و سبک زندگی‌شان را به طور کامل تحت تاثیر قرار داده است.

تماشای این چیدمان فوق‌العاده زیبا و مبتکرانه با نمایش جزئیات زندگی پناهنده‌ها در اندازه‌های بسیار کوچک، تا حد زیادی القا کننده حس واقعی سختی‌هایی است که خانواده‌های سوری با آن درگیر هستند.

این پروژه «بسته‌بندی نشده: چمدان پناهنده» نام دارد و توسط هنرمند سوری موسوم به «محمد حافظ» و با همکاری یک دانشجوی عراقی و پناهنده سابق عراقی به نام «احمد بدر» ساخته شده است. هدف از ساخت این پروژه جلوه‌ی مردمی بخشیدن به مقوله مهاجرت و پناهندگی مسلمان‌هاست تا مردم دیگر کشورهای جهان آن‌ها را دیده و متوجه اوضاع اسف‌بار این قشر از جامعه باشند.

پروژه هنری چمدان پناهنده

هنرمند یادشده در رابطه با این پروژه بیان داشته: «وقتی صحبت از سیاست به میان می آید، شما به طور خودکار مخاطبین خاص خود را از بقیه جدا می‌کنید. به همین خاطر، من و احمد با هم تیم شده و تصمیم گرفتیم تا مشکل پناهنده‌ها را از شرقی‌ترین منطقه جهان تا غربی‌ترین بخش آن به یک شکل واحد نمایش دهیم.»

حافظ اعتقاد دارد که «هنر» موضع خنثی به مسائل روز دارد و شما می‌توانید با کمک آن، بدون بیان حتی یک کلمه، دیدگاه و نظر خود را به سمع و نظر مخاطب برسانید.

ما با بازگویی داستان خانواده‌ها در قالب هنر و چیدمان سعی کردیم تا مردم دیگر مناطق جهان را درگیر مصائب آن‌ها کنیم.

دلیل انتخاب چمدان به عنوان ابزار اصلی این هنرنماییِ خلاقانه علاقه شخصی حافظ به واژه «چمدان» بوده که همیشه داستان‌های فراوانی در خود داشته است. وی قصد داشته از وسیله‌ای برای نمایش هنر خود استفاده کند که همه مردم دنیا به نوعی با آن درگیر باشند. وی همچنین روی این نکته تاکید داشته که سفر، تمام ماجرا نیست.

حافظ همچنین گفته، همه ما در زندگی با فرودها و نزول‌های متعددی مواجه بوده‌ایم. اما این دست از مسائل و برچسب‌هایی همانند مهاجر یا پناهده، تعریف شخصیت اصلی وجود ما نیستند.

حافظ متولد دمشق است اما در عربستان سعودی رشد کرده و به مدرسه رفته است. او ۱۴ سال پیش برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و در حال حاضر شهروند رسمی این کشور محسوب می‌شود. این هنرمند در نیو هاون در کانتکتیکوت مهندس معمار است و در کمپانی پیکارد چیلتون مشغول به کار است که در زمینه ساخت برج‌های شیشه‌ای فعالیت دارد.

وی به واسطه علاقه قلبی  به محل تولد خود به ساخت این پروژه هنری بی‌نظیر پرداخته است. البته آواره شدن خواهر و برادر ناتنی‌اش که از سوریه آواره شده و به کشور سوئد پناهنده شده بودند نیز در شکل‌گیری این پروژه بی‌تاثیر نبوده است.

در ادامه می‌توانید دیگر تصاویر آثار بی‌نظیر این هنرمند را مشاهده کنید. همراهمان باشید.

 

فروغ بیداری / روزیاتو

 

محمد حافظ احمد بدر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین