کد خبر: 12299 A

کیخسرو هم خط هم نقاشی، نقاشی خط کار نمی کند

کیخسرو هم خط هم نقاشی، نقاشی خط کار نمی کند

اقتضای خوشنویسی عزلت گزینی و انزوا طلبی ست.

ایران آرت : کیخسرو خروش چهره استثنایی ست؛ او را هم خوشنویس درجه یک و هم استاد نقاش می شناسند و این مجموعه ای ست که در کمتر هنرمندی در این روزگار سراغ است. 

او در گفتگویی گفته است: "اقتضای خوشنویسی عزلت گزینی و انزوا طلبی ست و من هم فطرتاً یک آدم اجتماعی و اهل سیاست‌بازی نیستم و بیشتر در انزوا کار کرده ام. مثلا  با وجود این‌که خیلی اهل کتاب هستم و کتاب خواندن را دوست دارم اما تاکنون به نمایشگاه کتاب نرفته‌ام. "

وی افزود: حدود 25 سال پیش در یک نمایشگاه گروهی در پاکستان شرکت کردم و آثارم را به برخی از نمایشگاه‌های گروهی داخل کشور هم دادم اما کلاً مثل جوان‌های امروز که بی‌صبرانه در جستجوی شهرت و نمایش آثارشان هستند، نبودم و آدمی منزوی بودم.

کیخسرو خروش در مورد وضعیت فعلی خوشنویسی گفت: خوشنویسی یک زمانی عمومیت داشت و هر آدمی که با سواد بود، باید خوشنویسی هم یاد می‌گرفت. آن موقع  از عبارت "خط و ربط" استفاده می‌کردند. ربط همان سواد بود و خط هم مورد اقبال آدم‌های با سواد قرار می‌گرفت. الان دیگر این موضوع ور افتاده اما من موافق این نیستم که می‌گویند خط از بین رفته است.

این هنرمند صاحب‌نام هنر خوشنویسی گفت: خط در طول زمان تغییر پیدا کرده و شاید در آینده هم دست‌خوش یک سری تغییرات شود ولی این بدان معنا نیست که از جامعه زدوده خواهد شد. با وجود پیشرفت تکنولوژی، هنوز عده‌‌ای از آدم‌ها به ذوقیات توجه دارند و ذوقیات هرگز نمی‌میرد. من قبول دارم که عمومیت خط از بین رفته اما به صورت قائم به فرد موجود است و موجود خواهد ماند.

این پیشکسوت عرصه نقاشی و خطاطی به پرسشی در خصوص موافق یا مخالف بودنش با نقاشی خط و فرم‌های تازه‌ای که از خط به وجود آمده، این‌گونه پاسخ داد: از بعضی از این آثار که در آن‌ها اصول زیبایی‌شناسی، کمپوزیسیون و رنگ رعایت شده، خوشم می‌آید ولی خودم نقاشی خط کار نمی‌کنم چون معتقدم که نقاشی و خط هنرهای مستقلی هستند که احتیاجی به در هم آمیخته‌شدن با هنری دیگر را ندارند.

وی ادامه داد: تنها چیزی که در گذشته یک اثر خوشنویسی را همراهی می‌کرد، هنر تذهیب بود، وگرنه خط نیازی به استفاده از المان‌های نقاشی ندارد و به خودی خود کامل است. نقاشی هم همین وضع را دارد و اصولاً هر اثری که سه عامل طرح، رنگ و کمپوزیسیون را داشته باشد، به خودی خود کامل است. من منکر نقاشی خط نیستم ولی سلیقه شخصی خودم چیز دیگری است.

خوشنویسی نقاشی خط کیخسرو خروش استادان خوشنویس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین