کد خبر: 12288 A

نسخه نادر کتاب پروست فروخته شد

نسخه نادر کتاب پروست فروخته شد

نسخه نادری از کتاب «طرف خانه سوان» نوشته مارسل پروست در یک حراجی فروخته شد.

ایران آرت: نسخه کمیاب «طرف خانه سوان» از مجموعه «در جستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست در حراجی ساتبیز پاریس به قیمت ۵۳۵ هزار و۵۰۰ یورو فروخته شد.

ارزیابی قیمت این نسخه که توسط نویسنده به لویی بران، مدیر انتشارات «گراسه» هدیه  شده بود، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار یورو برآورد شده بود.

 

از این نسخه به عنوان گنجینه‌ای برای کتاب‌دوستان یاد و گفته شده این نسخه یکی از پنج نسخه نادر رمان «طرف خانه سوان» نوشته پروست است، که به حراج گذاشته شد.

 

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نسخه کاغد بسیار زیبای آن است و این کتاب روی کاغذ امپریال ژاپن یا «واشی» چاپ شده است.

کتاب مارسل پروست

سه نسخه دیگر این کتاب با ارزش نزد مالکان آنهاست و نسخه چهارم نیز در جریان جنگ جهانی دوم ناپدید شد و هرگز دوباره پیدا نشد.

 

این کتاب تا سال ۱۹۴۲ در دسترس عموم نبود و بیوه مالک آن در آن سال آن را به حراج گذاشت. در آن حراجی رولاند سوسیر مدیر کتابفروشی گالیمار در پاریس این نسخه را خرید و این نسخه از آن زمان تا زمان درگذشت وی در سال ۱۹۹۴ در خانواده وی باقی ماند.

اندازه جلد این کتاب  ۱۹۲ در ۱۳۸ میلیمتر است.

یادداشت‌هایی نیز در انتهای کتاب وجود دارد که به قلم پروست است. در ظاهر انتشارات گراسه ابتدا تصمیم نداشت این رمان را منتشر کند اما پافشاری پروست موجب شد تا بپذیرد کتاب را به هزینه خود نویسنده به بازار بفرستد. لویی بران بعدها نامه‌ها و یادداشت‌های مارسل پروست در مورد چگونگی چاپ اول این رمان توسط گراسه را به آخر این نسخه صحافی کرد.

انتشار «طرف خانه سوان» در سال ۱۹۱۳ و موفقیت آن در کتابفروشی ها موجب شد که گاستون گالیمار، صاحب انتشارات معروف گالیمار، امتیاز انتشار آثار بعدی مارسل پروست را به دست بیاورد.

 

منبع: مهر

 

مارسل پروست
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین