کد خبر: 12221 A

هنر اصیل سیاه و سفید است/ تصویر زن فرامادی در "هورخش" محسن کرمی در گالری مژده

هنر اصیل سیاه و سفید است/ تصویر زن فرامادی در "هورخش" محسن کرمی در گالری مژده

این نمایشگاه با استفاده از فضاهای سیاه‌وسفید و نیز بهره گیری از نور و تاریکی، سرزمینی اسرارآمیز مربوط به ماورای دنیای مادی را به تصویر کشیده است.

ایران آرت : نمایشگاه "هورخش" با نمایش 30 اثر از محسن کرمی این روزها در گالری مژده به تماشاست.

این نمایشگاه با استفاده از فضاهای سیاه‌وسفید و نیز بهره گیری از نور و تاریکی، سرزمینی اسرارآمیز مربوط به ماورای دنیای مادی را به تصویر کشیده است. دنیایی که می‌توان گفت، از چهره‌نگاری فرا مادی تا افلاک را دربرمی‌گیرد.

استفاده از تایپ‌ها و نشانه‌گذاری‌های سمبلیک در دل آثار این نمایشگاه شکل نوینی به چهره‌نگاری‌ها بخشیده است. تنوع سمبل‌ها و استفاده از نشانه‌های نجوم و نیز رویکرد فلسفی از ویژگی‌های برجسته چهارمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی است.

محسن کرمی

 کرمی در این نمایشگاه به زنانی پرداخته که با حس معصومیت، نگاهی روشنگرانه و فرزانه را القاء می‌کنند. زنانی که شبیه به هیچ‌یک از چهره‌های روزمره نیستند و در دل تایپ‌های اسرارآمیز مربوط به نمادهای نجومی و آثار باستانی بدوی پنهان‌شده‌اند تا دنیایی ماورای مادیات را در قالبی عرفانی و فلسفی تصویر کنند.

هورخش نمایشگاهی است که از دل مکاشفات و کشف و شهود هنرمند سر برآورده است. دریافت‌هایی که نتیجه برداشت‌های احساسی کرمی از نیایش‌های شهاب‌الدین سهروردی و حکمت خسروانی است.

او معتقد است که کشف و شهود عامل شکل‌گیری هرکدام از ایده‌های این نمایشگاه است. کرمی اکتسابی بودن دریافت‌ها از آثار سهروردی را نقض کرد و گفت: ازآنجایی‌که بنیان شکل‌گیری آثار این نمایشگاه بر اولویت کشف و شهود و دریافت حضوری و نه اکتسابی است، من از واژه "هورخش" استفاده کردم زیرا این مسئله از ویژگی‌های جدانشدنی حکمت و هنر ایرانی است.

او افزود: اصول شکل‌گیری این آثار بر مبنای کشف و شهودی است که از حکمت خسروانی و نیایش‌های شیخ اشراق، شهاب‌الدین سهروردی شکل‌گرفته است به این معنا که دریافت این آثار کاملاً درونی و مربوط به کشف و شهود است.

این هنرمند تصریح کرد: کارهای این مجموعه به شکلی کاملاً بداهه خلق‌شده است لذا هیچ‌کدام از چهره‌های موجود در این آثار از روی مدل خاصی شکل نگرفته و کاملاً تخیلی هستند.

کرمی در خصوص فضای سیاه‌وسفید موجود در آثار این نمایشگاه گفت: بر اساس یکی از تئوری‌های معتبر جهان اساس رنگ ندارد و این انسان است که طیف رنگی را مشاهده می‌کند ضمن اینکه یکی از خصیصه‌های مربوط به تفکر سهروردی نیز مربوط به تاریکی و نور و سیاهی و سفیدی است.

او ادامه داد: اگرچه تاریکی اصالت مستقل ندارد اما یقیناً محلی برای بروز نور است. درواقع من سعی داشتم به این نکته اشاره‌کنم که اصولاً هنر اصیل سیاه‌وسفید است و رنگ ارزش‌های نسبی هستند که برای تشخیص در این جهان به کار می‌روند.

این هنرمند در خصوص معصومیت چهره‌های به تصویر کشیده شده در آثارش توضیح داد: تصاویری که در این آثار خلق‌شده، سعی دارد، زن را فرا مادی نشان دهد و از شکل امروزی و ویترینی دور کند لذا برخلاف هنری که امروزه زن را اغواگر نشان می‌دهد، من سعی داشتم با تصویر معصومیت، فرزانگی و ارزش‌ها را به تصویر بکشم.

مژده طباطبایی

این هنرمند با اعلام اینکه خلق این مجموعه دو سال طول کشیده است در خصوص معنای درونی آثار نمایشگاه "هورخش" اظهار کرد: مجموعه حاضر حاصل پژوهش و کنجکاوی‌هایی است که در مطالعه منابع خطی و تاریخ الفبا، طی دو سال داشته‌ام.

او ادامه داد: نیمی از کارها، تجربه‌ای بدون رنگ است که با استفاده از ارزش‌ها و توان‌های سیاه و سپید حروف شکل‌گرفته است.

کرمی گرایش به کیهان‌شناسی با استفاده از ابعاد هندسی را از ویژگی‌های این نمایشگاه خواند و افزود: در آثار این نمایشگاه تلاش کردم تا با توجه به جهان‌بینی اشراقی و شهودی ایرانی که در تاریخ فلسفه روزگار اسلامی هم نشان‌هایش را شاهد هستیم، ابعاد وجودی و هندسه را در کارها استفاده کنم تا در آثار گرایش به کیهان‌شناسی جاویدان خرد و مکتب سنت‌گرایان دیده شود."

او در خصوص نحوه اجرای این آثار بیان کرد: تکنیک این نمایشگاه با تنوع مواد در نقاشی، کتاب‌آرایی و خوشنویسی شکل‌گرفته است به همین خاطر متریال اصلی آن را ذغال، مرکب، اکرلیک، رنگ و روغن و ترکیب مواد تشکیل می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی خط- طراحی"هوروخش"، تا 15 آبان ماه همه روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 12 الی 20 در گالری مژده واقع در: سعادت‌آباد، علامه شمالی، هجدهم شرقی، پلاک 27 به تماشاست.

 

گالری مژده محسن کرمی نمایشگاه هورخش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین