کد خبر: 12142 A

مرتضی کاظمی از افتخار ملی در عرصه هنر گفت/ عمر اقتصاد فرهنگ فقط 20 سال است

مرتضی کاظمی از افتخار ملی در عرصه هنر گفت/ عمر اقتصاد فرهنگ فقط 20 سال است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات تحلیل هایش از اقتصاد فرهنگ، فروش اثر هنری در خارج کشور و فضای رسانه ای ارائه داد.

ایران آرت : مهندس مرتضی کاظمی، معاون اسبق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات درباره وضعیت حاکم بر رسانه‌های فرهنگی و هنری در شلوغی و هیاهوی شبکه‌های اجتماعی گفت:" کیفیت‌ رسانه‌ای در کشور قربانی کمیت شده است و نمی‌دانم چرا دوستان توجهی به این موضوع ندارند. آن‌چه که در کلیت نظام رسانه‌ای کشور اهمیت دارد، کیفیت است و ما اگر یک رسانه با کیفیت و خوب داشته باشیم که بتواند در تراز جهانی موفق ظاهر شود، یقیناً تأثیراتش بیشتر از این است که هزاران رسانه داشته باشیم اما کیفیت نداشته باشند. فکر می‌کنم این تنها تهدیدی است که رسانه‌های کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد."

کاظمی که در نمایشگاه مطبوعات و در غرفه هنرآنلاین گفتگو کرده است،  با تأکید بر این‌که باید فارغ از گرایش‌های سیاسی و سلایق شخصی به کیفیت رسانه توجه شود، خاطر نشان کرد: مشکلی که برای رسانه‌به وجود آمده، یک مشکل کلی است که تمام شئونات کشور را دچار خود کرده و حتی صنعت هم با افزایش کمیت و کاهش کیفیت مواجه است. امیدوارم خود اصحاب رسانه به این حلقه مفقوده بپردازند و آن را پالایش کیفی کنند."

وی در خصوص آسیب‌های فضای مجازی نیز گفت: "در فضای مجازی همه چیز آزاد است و ما متأسفانه حتی با نوعی بی اخلاقی هم روبرو هستیم که باعث شده تقریباً هیچکس از دستبردهای اخلاقی در فضای مجازی مصون نباشد. این وضعیت نگران‌کننده است که باید فکری به حال آن شود اما همین که حوزه رسانه در ایران به عنوان یکی از ارکان دموکراسی گسترش پیدا کرده، جای امیدواری دارد."

معاون اسبق امور هنری وزارت ارشاد در خصوص وضعیت اقتصاد هنر خاطر نشان کرد: " در ایران اقتصاد هنر و در نمایی بزرگ تر اقتصاد فرهنگ خیلی جوان است، حتی عمرش به 20 سال هم نرسیده است. اصطلاح اقتصاد فرهنگ برای اولین بار در برنامه سوم توسعه کشور مطرح شد و در برنامه چهارم توسعه کشور بسط پیدا کرد و نگاه عملیاتی به آن شد. به نظرم هنوز نونهال است ولی در همین سن و سال کم، رشد خوبی داشت. علتش هم این است که جهان نیازمند نگاه اقتصادی به فرهنگ و هنر ایران بوده و دارد از آن استقبال می‌کند."

مرتضی کاظمی افزود:" زمینه‌های رشد اقتصاد فرهنگ بیشتر از این‌که در داخل کشور شکل بگیرد، در خارج از کشور شکل گرفته است. در واقع اقبال بازارهای جهانی به آثار هنرمندان ایرانی باعث این رشد شده که توفیق بزرگی است و باعث شده ایران در میان کشورهای همسایه بیشترین سهم را از رشد اقتصاد فرهنگ و هنر کسب کند. مطمئن هستم که با گسترش اقتصاد هنر ایران از سطح منطقه به سطح جهان، در آینده شاهد دستاوردهای اقتصادی ملموس تری خواهیم بود."

کاظمی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: "یک اثر هنری چند ویژگی و چند ارزش دارد. اولین ارزش آن ارزش فرهنگی است که باعث می‌شود به عنوان نماد یک کشور معرفی شود؛ وقتی یک اثر هنری از آثار هنرمندان ایرانی در سطح جهان به فروش می‌رسد، آن اثر به عنوان نمادی از ایران به فروش رسیده و ارزش فرهنگی و اجتماعی ما را ناخودآگاه در کشور خریدار انتقال می دهد بنابراین توفیق فرهنگ و هنر ایران در مباحث اقتصادی، یک توفیق چند ساحتی است و یک افتخار ملی محسوب می‌شود."

مرتضی کاظمی مهندس مرتضی کاظمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین