کد خبر: 12139 A

اکبر نیکان پور از نمایش آثاری با رویکرد محیط زیستی می‌گوید

اکبر نیکان پور از نمایش آثاری با رویکرد محیط زیستی می‌گوید

نمایشگاه نقاشی‌های اکبر نیکان‌پور با عنوان "روشنایی‌های رود" این روزها در گالری ثالث بر پاست.

ایران آرت: نیکان‌پور، نقاش و تصویرگر کتاب کودک است و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف را دارد. او در مورد نمایشگاه جدید خود گفت: این مجموعه شامل آثاری با رویکرد محیط زیستی است که در آنها به موضوع آب پرداخته شده است.

نیکان‌پور ادامه داد: حدود 10 سال قبل تصویرسازی‌هایی برای دل خودم انجام می‌دادم و از همان زمان به این موضوع پرداختم، چون بخشی از محیط زیست، حیوانات و جنگل‌ها در حال نابودی هستند. به نظر من تمام هنرها برگرفته از طبیعت هستند، مانند موسیقی، آواز، مبانی رنگ، ترکیب‌بندی و... که همه برگرفته از طبیعت است.

نیکان‌پور افزود: زمانی که گالری ثالث پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه را به من داد از میان این مجموعه آثارم کارهای کوچک را که بیشتر موضوع آب و رودخانه دارند انتخاب کردم. این آثار شادی‌هایی را در زیست شهری انسان نمایش می‌دهند. چنین شهر زیبایی در تصورات ذهنی من بود، البته تلخی‌هایی هم هست که آنها را در مجموعه دیگری نمایش می‌دهم. کارهای بزرگی هم دارم که به فضای بیشتری نیاز دارد و آنها را بعدا نمایش خواهم داد. آن آثار تم کلی‌تری دارند و همزیستی 3 عالم انسان، گیاه و حیوان را نشان می‌دهند که انسان معمولا با آن عوالم سر و کار دارد و همزیستی دارد.

نمایشگاه نقاشی های اکبر نیکان‌پور در گالری ثالث

او با بیان اینکه دنیای امروز دنیای تصویر است، افزود: در زمینه آثاری مانند پرتره، شاهکارهایی انجام شده که الان در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، اما تصویرسازی یک کنش معاصر است که با توجه به شرایط اجتماعی و روزگار فعلی انجام می‌شود. هنرمندان با طبیعت دوست هستند و زیبایی‌های زندگی را به مردم نشان می‌دهند. در این روزگای که مردم دنیا به جان هم افتاده‌اند ما صلح و دوستی را نشان می‌دهیم.

نیکان‌پور در مورد چگونگی گرایش یافتن به تصویرگری گفت: من نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا زیر نظر اساتیدی مانند هانیبال الخاص و مارکو گریگوریان آموختم. در زمان دانشجویی با بچه‌ها کار می‌کردم و مربی آنها بودم. از حدود سال 60 شروع به تصویرسازی کردم و با خروج از فضای نقاشی آکادمیک، رفته‌رفته به سمتی آمدم که آثارم جنبه مینی‌مال و انتزاعی پیدا کرد.

او با بیان اینکه دو شیوه را در آثار این مجموعه استفاده کرده است، گفت: یک نقاش باید تکنیک‌های مختلف را بشناسد. مثلا عده‌ای فکر می‌کنند اکریلیک فقط یک تکنیک دارد اما هر ابزار چند نوع امکان استفاده دارد. شیوه‌های مختلفی هست که در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود یا خود مدرسان آنها را بلد نیستند. هر تکنیک زبان خاصی دارد که با توجه به اثر انتخاب می‌شود‌ تا آن موضوع را منتقل ‌کند، اما این به شرطی است که قبلا در کارگاه‌ها تکنیک‌های مختلف را یاد گرفته باشیم.  

لازم به ذکر است نمایشگاه نقاشی‌های اکبر نیکان‌پور با عنوان "روشنایی‌های رود" تا 10 آبان در گالری ثالث میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

 

اکبر نیکان‌پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین