کد خبر: 12023 A

فراستی جامعه ایران را لوس خطاب کرد!/ متمایل به ژیگول‌ها نیستم

فراستی جامعه ایران را لوس خطاب کرد!/ متمایل به ژیگول‌ها نیستم

مسعود فراستی با انتقاد از برخورد جامعه امروز با مقوله نقد، عامل عقب‌ماندگی فرهنگی و هنری کشور را همین نگاه غلط دانست و درباره اصول درست نقد توضیح داد.

ایران آرت: نشست رونمایی و بررسی نخستین شماره مجله «فرم و نقد» به سردبیری مسعود فراستی، عصر روز چهارشنبه سوم آبان با حضور حمید یوسف بیک، آیین فروتن، شروین طاهری، جواد حسنجانی (اعضای تحریریه ) و حمید ابک در باغ کتاب تهران برگزار شد.

فراستی در ابتدای این نشست درباره ویژگی‌های این مجله گفت: «ما یک مجله کاملا مجزا از شرایط هستیم، این مجله بازتاب اوضاع فرهنگی نیست و به اصطلاح ساز خود را می‌زند. حال آن‌که خوب است یا خیر، بحث دیگری است.»

عقب رفتن سینما پس از انقلاب

مسعود فراستی در ادامه این مراسم با اشاره به طیف گسترده منتقدان در ایران، درباره چهره‌ای که از او تعریف می‌شود، گفت: «چهره‌ای که از فراستی این طرف و آن طرف بیان می‌شود، خشن و بی ادب است در حالی‌که آنچه شما اینجا می‌بینید این‌طور نیست.»

او ادامه داد: «همه آدم‌های اینجا اهل نقد و فرم هستند ولی برخی سنتی و برخی مدرن و ژیگول و من هم در میان این دو دسته قرار گرفته‌ام و خودم هم قطعا به ژیگول‌ها متمایل نیستم. اینکه ما توانستیم چنین فضایی در مجله ایجاد کنیم، بسیار خوب است، نقد یک‌سری واژه‌ها دارد که توهین نیستند بلکه ادبیات نقد به شمار می‌آیند. جامعه ما از لحاظ فرهنگی بسیار لوس است و همه تا زمانی که از یکدیگر تعریف می‌کنند، خوب هستند و به محض بیان نقص یا ایرادی، بد می‌شوند. به نظر من این مسئله عامل عقب ماندگی فرهنگی و هنری ماست.»

این منتقد ادامه داد: «در پس از انقلاب در سینما به جز مسایل فنی آن و همچنین ادبیات خیلی به عقب رفته‌ایم و این مسئله دو دلیل دارد، یک فرهنگ دولتی و دو فقدان نقد. البته فرهنگ دولتی که با سوبسید سعی در آرام نشان دادن فضا و سکوت در برابر مشکلات را دارد، خودش زمینه ساز فقدان نقد است. ما در این مجله آمده‌ایم این تابو را برهم بزنیم و تمرین کنیم که نقد را ابتدا خودمان بیاموزیم.»

 

منبع: خبرآنلاین

مسعود فراستی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین