کد خبر: 12008 A

آخرین خبر از فصل هشتم سریال «بازی تاج و تخت» / سرمایه‌گذاری هنگفت برای جذب مخاطب

آخرین خبر از فصل هشتم سریال «بازی تاج و تخت» / سرمایه‌گذاری هنگفت برای جذب مخاطب

سریال «بازی تاج و تخت» برای هر قسمت این مجموعه ۱۵ میلیون دلار هزینه می‌کند.

ایران آرت: شاید با توجه به شکوفایی تلویزیون در سال های اخیر و افزایش محبوبیت سریال های تلویزیونی فراموش کرده باشید که هزینه ی ساخت این سریال ها نیز به همین تناسب به شدت افزایش یافته است. روزگاری حتی بهترین سریال های تلویزیونی نیز هزینه ای بسیار کمتر از یک فیلم ترسناک بنجل و دست چندمی داشتند. اما با افزایش علاقمندان به تماشای سریال های تلویزیونی و ورود غول های رسانه ای مانند آمازون و نت فلیکس به این عرصه به یکباره شرایط تغییر کرد و با پیشرفت هایی که در زمینه جلوه های ویژه تصویری در این تولیدات انجام گرفت، شاهد بودیم و هستیم که دیگر سریال های تلویزیونی چیزی کم از فیلم های سینمایی ندارند.

در این میان سریالی مانند «بازی تاج و تخت» خود را در حد و اندازه های یک فیلم بلاک باستر نشان داده است. اما بدون شک این موفقیت و همطرازی با فیلم های سینمایی بزرگ بدون هزینه نبوده و گزارش های اخیر نشان داده که هزینه های هنگفتی برای ساخت سریال مورد علاقه شما انجام می شود. اگر چه رفته رفته و در طول فصل های مختلف هزینه ساخت این سریال افزایش یافته اما با شروع فیلم برداری فصل هشتم و آخر این سریال در آینده ای نزدیک مشخص گردید که ساخت هر اپیزود از این فصل بیش از ۱۵ میلیون دلار هزینه در پی خواهد داشت.

البته با توجه به این که فصل نهایی این سریال تنها ۶ اپیزود خواهد داشت گفته شده که طول اپیزودها نسبت به فصول قبلی بیشتر بوده و فراتر از یک ساعت خواهد بود. در این میان بازیگران اصلی سریال (امیلیا کلارک، نیکولانی کاستر والداو، پیتر دینکلج، کیت هرینگتون و لنا هیدی) هر کدام برای هر اپیزود ۵۰۰٫۰۰۰ دلار دستمزد خواهند گرفت که روی هم ۲٫۵ میلیون دلار در هر اپیزود خواهد شد. البته این مقدار در برابر دستمزد بازیگران اصلی سریال «بیگ بنگ تئوری» که هر کدام برای هر اپیزود ۹۰۰٫۰۰۰ دلار دستمزد دریافت می کنند بسیار کمتر است.

زمانی که سریال «بازی تاج وتخت» کار خود را آغاز کرده بود هر اپیزود برای شبکه ی اچ بی او چیزی در حدود ۶ میلیون دلار هزینه داشت اما استاندارد دیگر سریال های شبکه در آن زمان از ۳ یا ۴ میلیون دلار برای هر اپیزود فراتر نمی رفت. اما با گذشت زمان هزینه  ساخت سریال ها به شدت افزایش یافت به نحوی که نت فلیکس برای هر اپیزود سریال های «The Get Down»، «The Crown» و «Westworld» به ترتیب یازده، ده و ده میلیون دلار  بوده است. سریال «Jack Ryan» از شبکه آمازون و سریال های «American Gods» از استارز نیز هر کدام حدود ۸ میلیون دلار در هر اپیزود هزینه داشته اند. برای هر یک از اپیزودهای فصل اول سریال «Stranger Things» نیز به طور متوسط ۶ میلیون دلار هزینه شده است که مبلغ معقولی به نظر می رسد.

سریالی مانند «۱۳ Reasons Why» که جلوه های ویژه خاصی نداشته و تمام فیلم در دکورهای و لوکیشن های داخلی مانند خانه یا مدرسه فیلم برداری شده است نیز برای هر اپیزود حدود ۵ میلیون دلار هزینه در بر داشته که مشخص نیست این همه هزینه صرف چه چیزهایی شده است. با توجه به موفقیت بسیاری از این سریال ها، بنظر نمی رسد که سرمایه گذاری در این زمینه ها اشتباه بوده باشد حتی اگر تنها عایدات این شبکه ها را در بخش اشتراک خانگی محاسبه نمود.

البته بسیاری از سریال ها نیز علی رغم هزینه های سرسام آور با شکست تجاری مواجه می شوند و این مسابقه  بودجه ای می تواند در نهایت آسیب جبران ناپذیری به این صنعت وارد نماید. بدون شک در سال های آینده هزینه ی ساخت هر اپیزود از سریال ها نیز به همین ترتیب افزایش خواهد یافت و بزودی به مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای هر اپیزود یک ساعته از سریال های محبوب خواهیم رسید که هزینه ی غیرمعقولی به نظر می رسد.

 

حسین علی پناهی / روزیاتو

 

بازی تاج و تخت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین