کد خبر: 11749 A

آثار هنرمند ایرانی مقیم آمریکا در تهران / نقاشی‌هایی با شعر و تغزل

آثار هنرمند ایرانی مقیم آمریکا در تهران / نقاشی‌هایی با شعر و تغزل

دومین نمایشگاه نقاشی یاری استوانی، هنرمند مقیم آمریکا با نمایش 23 اثر در گالری آریا برپاست.

ایران آرت: یاری استوانی هنرمند ایرانی مقیم آمریکا دومین نمایشگاه انفرادی خود ار در ایران و در گالری آریا برپا کرده، او درباره نمایشگاه خود گفت: آثار این نمایشگاه مجموعه‌ای از کارهای مختلف من است که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به 20 سال پیش و جدیدترین آن‌ها در 2 ماه گذشته اجرا شده است.

وی درباره نحوه جمع‌آوری مجموعه "تجدید اتمسفری" اظهار کرد: کارهای این مجموعه آثاری تجریدی هستند که زاویه‌های سفت‌وسخت دارند. درواقع درون این آثار فضاپردازی با استفاده از رنگ و بافت ایجاد شده تا به‌نوعی بیانگر مناظره درونی باشند.

این هنرمند معنویت را جزء اصلی آثار نقاشی خود خواند و توضیح داد: برای من همیشه معنویت در کارها نقش بسیار مهمی داشته است به همین خاطر همواره در آثارم حالت شعر و تغزل وجود دارد.

استوانی ادامه داد: آثار من با استفاده از لایه‌های مختلف رنگ‌ها شکل می‌گیرد درواقع با حجیم شدن رنگ‌ها و انباشته شدن آن‌ها بر روی یکدیگر، اتفاق تازه‌ای در بوم شکل می‌گیرد که نوعی دیالوگ در دل خود دارد.

نمایشگاه+نقاشی+های+یاری+استوانی+در+گالری+آریا

وی افزود: بازی بارنگ‌ها، فرم‌ها و بافت‌ها با یکدیگر در کل اثر از جمع اجزاء آن بالاتر می‌رود تا جایی که می‌توان گفت، نفس زندگی به اثر دمیده می‌شود.

این هنرمند در خصوص سبک اجرایی آثارش گفت: من آثارم را با سبک فیگوراتیو آغاز کردم و به سمت آبستره سوق پیدا کردم اما همواره آثارم طی این سال‌ها در امتداد یکدیگر گام برداشته‌اند و تغییر کلی نداشته‌اند.

استوانی درباره، روند رشد آثارش در طی سال‌های گذشته، بیان کرد: یکی از هنرپیشه‌های ژاپنی که در گروه پیتر بروک بود، می‌گفت، در غرب مردم اگر چاهی را حفر کنند و به آبی نرسند، آن را رها می‌کنند اما ما در ژاپن اگر چاهی را حفر کنیم و به آب نرسیم، آن را عمیق‌تر می‌کنیم و به حدی این کار را ادامه می‌دهیم تا سرانجام به آب‌دست پیدا کنیم. این گفته همواره در ذهن من وجود داشت لذا سعی کردم که در مسیری که گام برمی‌دارم ممارست به خرج دهم.

وی تصریح کرد: در آثار من تغییرات وجود دارند اما این روند دیرتر خود را نشان می‌دهد به این معنا که بررسی روند کارهای 15 ساله گذشته من، تغییراتی جزئی چون غنی‌تر شدن رنگ‌ها و روشن شدن آن‌ها را در دل خود دارد اما به لحاظ معنایی قطعاً آثار روی یک ریل حرکت کرده‌اند و مفهومی تغزلی و عرفانی را دنبال می‌کنند.

این هنرمند در خصوص ارتباط معنایی آثار این مجموعه تأکید کرد: من سعی کردم که در آثارم فضای شرقی و غربی را به لحاظ اینکه در این دو نقطه زندگی کرده‌ام، حفظ کنم اما نه به این معنا که آن را در عناصر بصری به‌صورت کاملاً مشخص نشان دهم. درواقع من هماهنگی را بیشتر در باطن اثر و با تلفیق زیربنایی شرق و غرب به تصویر می‌کشم و عملاً در آثارم از هماهنگی ظاهر و عناصر بصری خبری نیست.

استوانی عوامل فکری و فرهنگی را بر خلق اثر مؤثر خواند و گفت: ادبیات، فلسفه و موسیقی بر روی آثارم تأثیر بسیار زیادی دارد اما این بدان معنا نیست که وقتی می‌گویم یک اثر متأثر از حافظ است، شعر خاصی را مدنظر داشته باشم زیرا به‌صورت کلی من فضای شعری را مدنظر قرار می‌دهم و اساساً سرچشمه آن فضا برای من اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در یک اثر من همواره سعی دارم که فضای کلی را به لحاظ عمومی‌تر شدن درک اجتماعی مدنظر قرار دهم.

این هنرمند، خود را متأثر از عرفان دانست و گفت: من همواره تحت تأثیر ذن و عرفان کشورهای مختلف بوده‌ام به این معنا که همیشه مخرج مشترک این عرفان‌ها برای من اهمیت داشته است لذا همیشه در شروع کار سعی می‌کنم که خودم را خالی کنم و از سر راه انرژی درونم کنار بکشم.

استوانی توضیح داد: خالی بودن درون مانند سکوتی است که صداها در درون آن می‌جوشند. من در طی این سال‌ها دیده‌ام که هر چه بیشتر خودم را از سر راه انرژی کنار می‌کشم، بیشتر ایده‌ها راه خود را می‌یابند زیرا تمام آنچه ما آموخته‌ایم در درون رسوب می‌کند بنابراین من ترجیح می‌دهم که این یافته‌ها به‌صورت ناخودآگاه خارج شود.

وی در خصوص دلیل برگزاری دومین نمایشگاه انفرادی در ایران گفت: ایران همیشه برای من مهم بوده است البته سال‌ها طول کشید تا بتوانیم در سرزمینم نمایشگاه انفرادی داشته باشم و پس از چندین سال که از نمایشگاه گروهی‌ام می‌گذشت، امسال دومین نمایشگاه انفرادی‌ام را برگزار کردم.

نمایشگاه+نقاشی+های+یاری+استوانی+در+گالری+آریا (1)

این هنرمند برگزاری نمایشگاه در ایران را تجربه خوبی خواند و بیان کرد: بازخورد نمایشگاه برای من بسیار خوب و دلگرم‌کننده بود. من همیشه ایران را از نظر هنری دنبال می‌کنم و امیدوارم که بتوانم وقت بیشتری را در کشور خودم بگذرانم و حتی به ایران بازگردم.

یاری استوانی، متولد سال 1341 تهران است. وی در 15 سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد. استوانی مدرک کارشناسی نقاشی را در دانشگاه نوادا گذراند و پس‌ از آن مدرک کارشناسی ارشد را از انستیتو هنرهای زیبای سانفرانسیسکو گرفت. این هنرمند تجربه نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری را در کشورهای مختلف دارد.

شایان‌ذکر است که نمایشگاه، "تجدید اتمسفری" تا ابتدای آبان ماه سال جاری در گالری آریا، واقع درخیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک 10 ادامه دارد.

 

 

گالری آریا یاری استوانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین