کد خبر: 11689 A

پس از 14 سال

بی سرانجامی پروژه صبا

بی سرانجامی پروژه صبا

بابک احمدی: سال ٨٢ بود که رسانه‌ها از مراسم کلنگ‌زنی سالن تئاتر «صبا» در منطقه ٧ تهران در نزدیکی سه راه ملک خبر دادند. حالا ١٤ سال از آن زمان گذشته و این بنا با وجود خبرسازی‌های متعدد درباره افتتاح همچنان رنگ شروع فعالیت‌های هنری و البته تجاری به خود ندیده است.

ایران آرت: طرح نیمه تمام شهرداری سابق در این سال‌ها به کلاف سردرگم تبدیل شده است. در این شرایط مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از اختلاف نظر به وجود آمده بین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و سرمایه‌گذار خصوصی پروژه مرکز تئاتر تجربی صبا خبر داد. اختلاف نظری که ظاهرا مدتی است ساخت و ساز این مجموعه فرهنگی- تجاری پر حرف و حدیث واقع در خیابان شریعتی را با چالش جدی و توقف فعالیت‌های عمرانی مواجه کرده است. بنایی که نقشه و ایده معماری‌اش مورد توجه کارشناسان معماری قرار گرفته و از سویی تا امروز بابت راه‌اندازی‌اش تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی شده است. مسوولان سابق شهرداری تهران پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بارها از راه‌اندازی این مجموعه گفتند درحالی که خبرها تا امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته‌ است.

محمد مهدی خاتمی، مدیر سابق روابط عمومی و مشاور هنری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، شهریور ١٣٩٤ در گفت‌وگویی از افتتاح مرکز تئاتر تجربی صبا خبر داده بود. «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاش هستیم مرکز تجربی «صبا» را مهرماه افتتاح کنیم. احتمالا با آماده شدن پردیس تئاتر تهران (خاوران) این دو مرکز همزمان با هم افتتاح می‌شوند. در حقیقت همه‌چیز برای افتتاح این دو مرکز آماده است اما به دلیل به تعویق افتادن افتتاح مرکز «صبا» و حاشیه‌هایی که به وجود آمد فعلا منتظریم تا آقای امرودی، مشاور شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران زمان دقیق افتتاح این مجموعه را به ما اعلام کند. » مشاور هنری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی همچنین می‌گوید: «از آن زمان تا امروز اتفاق خاصی نیفتاده ولی یک پلاتو و دو بلک باکس آماده ارایه خدمات هستند ولی به این دلیل که فضاهای عمومی بنا همچنان آماده نشده امکان بهره‌برداری از بخش‌های فرهنگی نیز وجود ندارد چون همه اینها باید کنار هم آماده باشند. »

در دوره‌ای حتی بحث انتخاب مدیریت مجموعه نیز مطرح شد ولی چنانچه علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید کار دچار مشکلاتی شده «ریشه آن را باید در اشتباه محاسباتی مسوولان شهرداری سابق جست‌وجو کرد» او در ادامه توضیح می‌دهد: «پروژه‌های فرهنگی نیازمند مطالعات گسترده جمعیتی و ترافیکی است.

بنابراین پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد ظرفیت مورد انتظار تا امروز چندان تامین نشده ولی شریک خصوصی از نظر حقوقی موظف به تکمیل پروژه است اما از آنجا که انتظار داریم سالن هرچه سریع‌تر در اختیار شهروندان قرار بگیرد باید راهی برای ادامه کار و تکمیل جست‌وجو کنیم. » او می‌گوید: «مرکز آیینی صبا از جمله پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی بود که طبق قرارداد باید بخشی از هزینه‌هایش از سوی سرمایه‌گذار خصوصی بخش دیگر توسط شهرداری تهران تامین می‌شد. » طبق اطلاعاتی که جعفری ارایه داده است با گذشت مدتی از پیشرفت پروژه، معادلات اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده به طوری که سرمایه‌گذار خصوصی معتقد بوده در این همکاری دچار ضرر خواهد شد.

«حالا معادله‌ها در فاز ضرر قرار گرفته و سرمایه‌گذار خصوصی را منصرف کرده است. ما تاکید کرده‌ایم که تعهدات باید طبق قرارداد تکمیل شود ولی آنها نیز بحث ضرر و زیان را مطرح کردند که در حال حاضر کار به بخش کارشناسی سپرده شده است. » جعفری تاکید دارد بنا بر حسن همکاری و اینکه دولت و شهرداری به دنبال جلب نظر سرمایه‌گذاران خصوصی هستند شرکت توسعه پیگیر برطرف شدن مشکل و تامین نظر طرف دیگر قرارداد است. «پروژه در حال حاضر متوقف شده و طرف دوم قرارداد طی نامه‌ای درخواست اضافه شدن یک متمم به قرارداد و دریافت ضرر و زیان مالی داشته که به نظرم جا دارد با نگاه مثبت وارد شویم و بخشی از هزینه‌های مضاعف به وجود آمده را پوشش دهیم تا گره باز شود. بنابراین منتظر ابلاغ سیاست‌های جدید شهردار در بحث حمایتی هستیم. » مرکز تئاتر صبا با زیربنای ٢٠ هزار متر زیربنا فرهنگی و تجاری دیده شده و مدیرعامل شرکت توسعه معتقد است «جا دارد زمینه را فراهم کنیم تا نگاهی مثبت به ادامه فعالیت به وجود بیاید. »

 

منبع: اعتماد

 

سالن تئاتر صبا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین