کد خبر: 11580 A

از یک سالگی گالری دید تا افتتاح مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی

از یک سالگی گالری دید تا افتتاح مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی

نمایشگاه "نقش‌های جاودان" در سالگرد نخستین سال فعالیت گالری دید برگزار شد.

ایران آرت:جمعه 21 مهرماه نمایشگاهی با عنوان "نقش‌های جاودان" به مناسبت یک سالگی گالری دید افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری از توکل اسماعیلی، نصرالله افجه‌ای، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، نیما پتگر، هوشنگ پزشک‌نیا، صادق تبریزی، جبار بیک، صداقت جباری، علی‌محمد حیدریان، کیخسرو خروش، علی رخساز، حسن زرین‌قلم، محسن سهیلی، صدرالدین شایسته، کوروش شیشه‌گران، علی اکبر صنعتی، م.فکور، علی قوللرآغاسی، عباس کاتوزیان، فریده لاشایی، رضا مافی، حسین محجوبی، سیراک ملکونیان، منوچهر نیازی و گیزلا وارگا سینایی به کوشش وحید معینی به نمایش درآمده است.

معینی در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد انتخاب آثار این مجموعه گفت: به مناسبت یک سالگی گالری دید و تغییر مکان آن، تصمیم گرفتیم نمایشگاهی از آثار پیشکسوتان هنر ایران برگزار کنیم. پیشگامان هنر مدرن ایران کمال‌الملک و شاگردان او بودند که با سفر به اروپا و آموختن روش‌های جدید، به مدت 70 سال هنر معاصر ایران را در دست داشتند.

او با بیان اینکه آثار موجود در نمایشگاه از این مقطع زمانی آغاز شده است افزود: در سال‌های اخیر توجه چندانی به هنر کلاسیک ایران نشده و این افراد هم هنرمندان بی‌ادعایی بودند که هنر ایران را جاودانه کردند. ما تصمیم گفتیم هرچند فضای محدودی داریم اما این سبک هنر را به مردم و جوانان نشان دهیم. این آثار با زحمت زیاد از مجموعه‌داران امانت گرفته شد چون هر کدام باید از جایی تهیه می‌شد.

معینی افزود: از کمال‌الملک نتوانستیم اثری را در اختیار بگیریم اما از بهترین شاگرادان او مانند حیدریان، سهیلی و رخساز آثاری را به نمایش گذاشتیم. کارهای بسیار خوبی جمع شد و از نقاشان مدرنی مانند کلانتری، لاشایی و پزشک‌نیا هم آثاری گردآوردیم. اثری خوشنویسی از حسن زرین قلم نیز وجود دارد که درون تمام نوشته‌های آن شمایل کشیده شده است. در واقع سیری از هنر کلاسیک تا مدرن را می‌توان در این نمایشگاه مشاهده کرد.

تلاش برای معرفی چهره‌های جدید

مهدی صوتی، مدیر گالری دید هم در مورد ورود خود به عرصه گالری‌داری و تجربه یک سال گذشته گفت: این فضا همیشه جذابیت‌های خود را داشته و دارد اما تعدادی از اهدافی که از ابتدا برای آن در نظر گرفته بودیم هنوز محقق نشده است. این هدف پیدا کردن هنرمندان جوان و به ویژه شهرستانی‌هایی است که کمتر دیده شده‌اند. برای این کار از دوستان بسیاری کمک خواستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم چون کار بسیار بزرگی است و کارهای بزرگ اگر ناقص شروع شوند بعدا با مشکل مواجه می‌شوند.

صوتی ادامه داد: هدف ما صرفا نمایش آثار نیست بلکه می‌خواهیم افرادی را کشف کنیم که پتانسیل ادامه راه را دارند و مجموعه‌دارانی که می‌خواهند آثار آنها را خریداری کنند می‌توانند در مورد سرمایه‌گذاری روی آنها مطمئن باشند. بنابراین دو سال است در این زمینه تحقیق می‌کنیم و پیش بینی می‌کنم از یک سال دیگر بتوانیم همکاری مستمر با هنرمندان شهرستانی داشته باشیم.

او در مورد یک سال فعالیت گالری دید هم گفت: در این مدت نمایشگاه‌هایی با نظم و قاعده در رشته‌های مختلف هنری مانند نقاشی، مجسمه‌ و عکس برگزار کردیم. بعضی از گالری‌ها با چند هنرمند قرارداد می‌بندند و همیشه با آنها کار می‌کنند ولی ما یک رفتار دیگر به خرج دادیم و سعی کردیم آثاری از جوانان یا پیشکسوت‌هایی که کمتر دیده شده‌اند را به نمایش بگذایم. هرچند حضور هنرمندان پیشکسوت در یک گالری به آنجا اعتبار می‌دهد ولی من چندان به دنبال این موضوع نیستم. ضمن اینکه وقتی هنرمندی بسیار مطرح می‌شود دیگر چندان تمایلی به برگزاری نمایشگاه انفرادی ندارد. به نظر من هر کسی باید در کاری که انجام می‌دهد نوآوری داشته باشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. بر همین اساس ما هم تلاش می‌کنیم چهره‌های جدیدی را در گالری دید معرفی کنیم.

صوتی در مورد دیگر فعالیت‌های خود  گفت: روز 28 مهرماه مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی را افتتاح می‌کنیم. چنین مرکزی نخستین بار است که در ایران آغاز به کار می کند و در این مجموعه کلیه خدمات مورد نیاز هنرمندان از چاپ تا قاب، بوم و سایر لوازم نقاشی در کنار هم ارائه می‌شود. هدف ما از تاسیس این مجموعه پوشش دادن طیف وسیعی از هنرمندان و ارائه خدمات با قیمت مناسب و سرعت بالا است.

 

گالری دید مهدی صوتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین