کد خبر: 11575 A

تابلو فوم چیست؟ / شهلا کوهستانی از نمایشگاه «آب، باد، خاک و آتش» می‌گوید

تابلو فوم چیست؟ / شهلا کوهستانی از نمایشگاه  «آب، باد، خاک و آتش» می‌گوید

کوهستانی عقیده دارد این آثار را باید نقاشی هایی بدانیم که به شکل نقش برجسته ارایه شده اند.

ایران آرت: شهلا کوهستانی نقاش و گرافیست که این روزها نمایشگاهی از آثار تابلو فوم با عنوان «آب، باد، خاک و آتش» را در گالری پاییز برپا کرده است با بیان اینکه این تکنیک برای اولین بار توسط وی ارایه شده است در این باره گفت: من این نمایشگاه را برای معرفی تکنیک تابلو فوم برپا کردم تا بتوانم به نام خودم آن را ثبت کنم. فوم یک متریال است که بیشتر در ماکت سازی و معماری استفاده می شود و من طی ۶ سال کار کردن با این متریال به رویکرد متفاوتی در استفاده با آن رسیدم.

وی ادامه داد: طی این ۶ سال هر چه جلوتر رفتم دیدم چقدر فوم در کنار متریال های دیگر خوب می نشیند البته در عرضه این نمایشگاه محتوا هم برایم بسیار اهمیت داشت بنابراین تصمیم گرفتم مضمونی را انتخاب کنم که جایگاهی در فرهنگ ما داشته باشد. برهمین اساس یکسال روی ایده آن فکر کردم تا در نهایت به عناصر اربعه رسیدم که عناصر اصلی خلقت هستند و در عین حال در ایران باستان و در همه فرهنگ ها مورد توجه قرار گرفته اند.

این نقاش در پاسخ به این پرسش که در ایده پردازی چگونه به سمت ارایه متفاوتی از عناصر اربعه رفته است، بیان کرد: من از همان ابتدا از منظر متفاوتی سراغ این موضوع رفتم. ابتدا ۴ آیه از قرآن کریم را در نظر گرفتم که هر کدام درباره یکی از این عناصر بیان شده بود و ۴ اثر بر مبنای آنها خلق کردم. در چهار اثر دیگر از منظر نشانه شناسی به این چهار عنصر پرداختم و در نهایت در تعدادی تابلو با ابعادی بزرگتر به نگاه مدرنیستی نزدیک شدم و حتی تا مرز آبستره پیش رفتم. در هر کدام از این آثار قابلیت متفاوتی از تابلو فوم ارایه داده ام.

کوهستانی با بیان اینکه آثارش به نقاشی نزدیک تر است، گفت: گرچه این آثار را باید بیشتر نقاشی در نظر گرفت چون با رنگ هایی که در نقاشی استفاده می شود کار کرده ام اما شاید باید به آنها نقاشی هایی بگوییم که به شکل نقش برجسته ارایه شده اند.

او در گفت گو با مهر درباره چگونگی معرفی بهتر این تکنیک به جامعه هنری بیان کرد: من در مدت زمان برپایی نمایشگاه یک ورک شاپ در خانه هنرمندان برگزار کردم و در فکر برپایی ورک شاپ های دیگر هستم. ضمن اینکه دوست دارم در فضاهای دیگر هم این آثار را به نمایش بگذارم که در حال حاضر موزه خلیج فارس در کیش از من خواسته تا این آثار را در قالب یک نمایشگاه آنجا برپا کنم.

این نقاش در پایان درباره محدودیت های این تکنیک اظهار کرد: خیلی ها که فوم را می شناسند، می دانند که فوم آسیب پذیر است اما من متریالی به آن اضافه کردم که در واقع یک پروسه مقاوم سازی روی فوم صورت گرفته باشد. اما معتقدم با توجه به اینکه شاید نقاشی روی بوم دیگر خیلی تکرار شده است این حرکت های نوآورانه و متریال های جدید در حوزه نقاشی می تواند رویکردهای جدیدی را در این حوزه اضافه کند. 

 

شهلا کوهستانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین