کد خبر: 11421 A

کدام کارگردان ها در راه جشنواره فیلم فجر سی و ششم هستند؟

کدام کارگردان ها در راه جشنواره فیلم فجر سی و ششم هستند؟

فیلمسازان فقط جهل روز دیگر برای اعلام حضور در جشنواره فیلم فجر فرصت دارند.

ایران آرت : بر اساس فراخوان منتشر شده، سینماگران متقاضی حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ٤٠ روز فرصت دارند تا جدیدترین فیلم‌های‌شان را به دبیرخانه جشنواره ارایه دهند.

این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های سینمایی در میانه راه تولید هستند و آماده نمایش‌ها هم سودای حضور در این دوره جشنواره را در سر دارند.

از میان فیلم‌های در حال ساخت اما، پروژه «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از ابتدای سال کلید خورد؛ الهام نداف در اعتماد در این باره نوشته است: این فیلمی با محوریت داعش و تهدیدات تکفیری‌ها ست که حاتمی کیا وعده ساخت آن را دو سال پیش داده بود. بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر بازیگران تازه‌ترین فیلم حاتمی‌کیا هستند و از نخستین روزهای ابتدایی ماه رمضان امسال تا چندی پیش در یک فرودگاه نظامی مقابل دوربین این کارگردان حضور داشتند.

حاتمی‌کیا «به وقت شام» را با همراهی محمد خزاعی به عنوان تهیه‌کننده ساخته و این فیلم را به شهدای حرم تقدیم کرده است. «به وقت شام» اما تنها فیلم دفاع مقدسی این دوره از جشنواره فجر نیست.

بهرام توکلی، کارگردان فیلم‌هایی چون «پرسه درمه»، «اینجا بدون من» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» آخرین اثر سینمایی خود را به نام «تنگه ابوغریب» و با حضور بازیگرانی چون جواد عزتی، امیر جدیدی و حمیدرضا آذرنگ مقابل دوربین برده است. تهیه‌کنندگی این اثر را سعید ملکان برعهده دارد و داستان آن به سال ٦٧ بازمی‌گردد. همان روزهایی که حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر کرد. در این میان یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را داشت تنگه ابوغریب بود؛ تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شد و محل مقاومت افراد گردان عمار بود.

علاوه بر این، «سرو زیر آب» به نویسندگی و کارگردان محمدعلی باشه‌آهنگر، هم موضوع دست نخورده و قابل تاملی را مطرح می‌کند. این فیلمساز از دو سال پیش تلاش داشت حمایت نهادهای مرتبط با آثار دفاع مقدس را جلب کند اما هر کدام به نوعی بعد از دیدن فیلمنامه از ساخت آن طفره می‌رفتند. فیلمنامه سینمایی «سرو زیرآب» درباره شهدای اقلیت مذهبی است و به گفته این کارگردان فیلمنامه ۹ بار بازنویسی شده.

این فیلم در نهایت زمستان سال ٩٥ با بازی بابک حمیدیان، مسعود رایگان، مینا ساداتی، ستاره اسکندری، هومن برق‌نورد، شهرام حقیقت‌دوست و مهتاب نصیرپور کلید خورد و فیلمبرداری آن اردیبهشت‌ماه امسال به پایان رسید.

به نظر می‌رسد پرونده فیلم‌های دفاع مقدس، در جشنواره امسال با «بمب» پیمان معادی بسته شود. فیلمی با بازی لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و معادی که با حال و هوای موشکباران تهران در سال ١٣٦٦ روایت می‌شود. معادی در این فیلم به زندگی یک خانواده در دهه ٦٠ و زمان جنگ می‌پردازد. این دومین تجربه کارگردانی معادی بعد از «برف روی کاج‌ها» است و تهیه‌کنندگی آن را مانی حقیقی برعهد دارد. «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و با بازی مهناز افشار، امین حیایی، جمشید هاشم‌پور و هادی حجازی‌فر و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تازه‌ترین فیلم هومن سیدی با حضور نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی از دیگر فیلم‌هایی است که به نظر می‌رسد متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر باشد.

امسال مهران احمدی هم برای نخستین‌بار طعم کارگردانی را با فیلم «مصادره» می‌چشد و در نظر دارد این فیلم را برای حضور در جشنواره فجر آماده کند. این فیلم با بازی رضا عطاران، هومن سیدی و بابک حمیدیان و حمایت محمدحسین قاسمی به عنوان تهیه‌کننده در حال ساخت است. 

فیلم‌های نام برده شده اما تنها بضاعت این دوره از جشنواره فیلم فجر نیست. امسال هم به سیاق سال‌های اخیر، حدود ١٠٠ اثر سینمایی در مراحل مختلف تهیه و تولید قرار دارند و در نهایت باید دید کدام فیلم‌ها در میان ٢٢ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وششم قرار می‌گیرند.

 

 

پیمان معادی هومن سیدی مهناز افشار ابراهیم حاتمی‌کیا سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین