کد خبر: 10877 A

زوج هنرمند از کار تازه گفتند / روایت اردلان شجاع کاوه و الیزا اورامی از نمایش "بازی بی‌پایان"

زوج هنرمند از کار تازه گفتند / روایت اردلان شجاع کاوه و الیزا اورامی از نمایش "بازی بی‌پایان"

اردلان شجاع کاوه از دغدغه همیشگی کارگردانی در تئاتر گفت.

ایران آرت: چندی پیش نمایش "بازی بی‌پایان" نوشته‌ الیزا اورامی و کارگردانی اردلان شجاع‌کاوه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه رفت. شجاع کاوه فعالیت بازیگری تئاتر را از سن 6 سالگی آغاز کرده است. او مدرک کارشناسی بازیگری خود را از دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران و مقطع ارشد، را در دانشگاه تربیت مدرس و در رشته کارگردانی نمایش گذرانده است. "بازی بی پایان" اثری رئالیستی است که به عنوان نخستین تجربه کارگردانی او به شمار می‌رود. این نمایش داستان مردی تنهاست که در خلوت خود، در توهم و گناه غوطه‌ور است و درخواست پرستار و مراقبی دارد که در روایت یک ساعته این نمایش اتفاقاتی میان آن‌ها رقم می‌خورد. در این نمایش خسرو شهراز، الیزا اورامی و دیانوش آصف وزیری ایفای نقش می‌کنند به این بهانه گفت‌وگوی با شجاع کاوه و الیزا اورامی نویسنده نمایش داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانیم:

 

خانم اورامی شما پیش از ورود به عرصه دوبله، چند نمایشنامه نوشته بودید. لطفاً توضیح دهید که پروسه نمایشنامه‌نویسی برای شما چطور طی شد؟

الیزا اورامی: در نوجوانی زیر نظر اساتیدی در خانه‌های فرهنگ و هنر شیراز چند نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان نوشتم، از جمله "پنجه آفتاب" که در سال 1368 به کارگردانی آقای حمید حاجی کریمی اجرا شد و در سینما تئاتر کوچک تهران و همینطور در تئاترشهر به صحنه رفت. در جوانی نمایشنامه "تناک" را نوشتم که در سال 67 و 68 جوایزی را از جشنواره سراسری دانشجویان و همینطور جشنواره ادبی فرهنگی روستا کسب کرد تا آنجا که به خاطر دارم این نمایشنامه در بسیاری از روستاهای کشور توسط هنرمندان به اجرا در آمد. بعد از آن نمایشنامه "آبراهی به جزیزه" نیز مجدد در جشنواره سراسری دانشجویان برگزیده شد که هر دوی این نمایشنامه‌ها در آن سال‌ها توسط جهاد دانشگاهی و حوزه هنری به چاپ رسید.

 

علاوه ‌بر نمایشنامه‌نویسی، تجربه بازیگری در تئاتر را هم دارید. اولین تجربه‌ بازیگری‌تان مربوط به چه سالی است؟

الیزا اورامی:  اولین حضورم به عنوان بازیگر در سال 69 در نمایش "زیباترین گل‌های قالی" به کارگردانی امیر دژاکام بود اما از آن سال به بعد تاکنون در کنار همسرم اردلان شجاع کاوه و سایر اساتید به ایفای نقش پرداخته‌ام.

 

آقای شجاع کاوه با توجه به آن‌که رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی بوده، چرا در این سالها از کارگردانی فاصله گرفته‌اید؟

اردلان شجاع کاوه: اتفاقا همیشه دغدغه آن بود که کاری شایسته و بایسته انجام دهم و امیدوارم از این پس بتوانیم کارهای دیگری به صحنه بیاوریم. اما معتقد نیستم فاصله‌ای در کار بوده باشد و در تمام این سال‌ها من در تئاتر حضور داشتم.

اردلان شجاع کاوه

 

نمایش "بازی بی‌پایان" از ریتم خوبی برخوردار است و خسته‌کننده نیست اما انگار در انتهای نمایش شتاب‌زده عمل شده است. نظر خودتان در این مورد چیست؟

اردلان شجاع کاوه:  شتاب‌زدگی که عنوان شده به نوعی از روی سلیقه نتیجه گرفتن است. اتفاقا نام نمایش بی انتها بودن قصه و زمان داستان را به عهده تماشاچی می‌گذارد و هیچ عجله‌ای در بستن انتهای نمایش نبوده است.

در این نمایش در کنار استفاده از دو بازیگر با تجربه، از خانم دیانوش آصف وزیری که در زمینه دوبله بسیار با تجربه هستند به عنوان بازیگر استفاده کرده‌اید، چطور شد که ایشان را برای بازی در نمایش "بازی بی پایان" انتخاب کردید؟

اردلان شجاع کاوه:  انتخاب خانم وزیری مثل انتخاب سایر کارگردانان بر اساس علاقه و ممارست ایشان در حوزه صدا و بازی بوده و بیان گیرای ایشان که به نمایش کمک فراوان کرده است.

نمایش "بازی بی پایان" یک نمایش رئال و واقع‌گرایانه است با طراحی صحنه‌ای ویژه. این فکر و ایده خودتان بود یا ایده طراح صحنه نمایش؟

اردلان شجاع کاوه:  طراحی دکور دقیقا به فراخور ذهن کارگردان و هم‌فکری نویسنده و نزدیک بودن ایده طراح صحنه با قصه نمایشنامه است. خوشبختانه همسو بودن این سه وجه کمک زیادی به ما کرد.

قصد ندارید نمایش "بازی بی پایان" را در سالن دیگری اجرا کنید؟

اردلان شجاع کاوه:  درخصوص اجرا در سالن‌های دیگر در صورتی‌که امکانش باشد بله دوست داریم این نمایش باز هم صحنه را تجربه کند.

قصد دارید کارگردانی را در تئاتر ادامه بدهید؟

اردلان شجاع کاوه:  سعادت یاری کند با انرژی تمام و با یاری دوستان اگر خدا بخواهد در این هیاهوی بسیار من هم کارگردانی خواهم کرد.

کار جدیدی در حوزه تصویر انجام نداده‌اید؟

اردلان شجاع کاوه: در یکی دوسال اخیر که به شدت درگیر تئاتر و اجرا صحنه بودم اما پیشنهادهایی در حوزه تصویر شده که اگر مقبول افتد در نظر آید.

 

منبع: هنرآنلاین

 

اردلان شجاع کاوه نمایش بازی بی پایان الیزا اورامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین