کد خبر: 10804 A

حمید شانس: آثار موزه صنعتی باید قالب‌گیری شوند/ مرمت کامل مجسمه‌ها مخاطره آمیز است

حمید شانس: آثار موزه صنعتی باید قالب‌گیری شوند/ مرمت کامل مجسمه‌ها مخاطره آمیز است

شانس عقیده دارد قالب‌گیری این آثار، کار حساسی است که باید برای انجام آن با خانواده استاد صنعتی و جامعه مجسمه‌سازان هماهنگی انجام شود.

ایران‌آرت: حمید شانس که مدیریت تیم هنری ترمیم مجسمه‌های موزه استاد علی‌اکبر صنعتی در تهران را برعهده داشته است،‌ در مورد ترمیم آثار این موزه اظهار کرد: ما پیگیر این قضیه بودیم که در گیرودار کشمکش‌های اداری، مجسمه‌های مطرود مانده و نیمه‌تخریب‌شده‌ی استاد صنعتی که بخشی از تاریخ و فرهنگ تجسمی است، از بین نرود.

او تاکید کرد: آثار موزه صنعتی به‌دلیل جنس و نوع کار، در معرض آسیب هستند و باید قالب‌گیری شوند. طبیعی است که این آثار باید نسخه دومی داشته باشند. اگر هلال احمر روی اصل کارها و ساختمان، حساس است و آن را ملک شخصی می‌داند و نمی‌خواهد آن را جزو قابلیت‌های فرهنگ ملی بداند، همراهی کند تا آثار این موزه، قالب‌گیری و نسخه‌ای از آن‌ها برای موزه ارسال شود.

شانس در پاسخ به این پرسش که آیا آثار موزه تهران قالب‌گیری شده‌اند؟ اظهار کرد: این کارها مرمت شده، اما قالب‌گیری نشده‌اند. قالب‌گیری این آثار، کار حساسی است که باید برای انجام آن با خانواده استاد صنعتی و جامعه مجسمه‌سازان هماهنگی انجام شود. این کار، زمان‌بر است و حساسیت‌های خود را دارد.

او ادامه داد: باید تیمی که به مرمت، مجسمه‌سازی و مسائل اجتماعی اشراف دارد، قالب‌گیری آثار را انجام دهد. گمان نمی‌کنم بتوان در این فاصله کوتاه، این کار را انجام داد و کسی جرأت کند دست به این کار مخاطره‌آمیز بزند.

این مجسمه‌ساز درباره میزان آسیب‌دیدگی مجسمه‌های موزه استاد علی‌اکبر صنعتی در تهران، گفت: میزان آسیب‌دیدگی مجسمه‌های موزه تهران متفاوت بود. آثاری بود که حداقل آسیب‌دیدگی را داشت و کارهایی بود که در مرمت‌های ناشیانه، دستخوش آسیب شده بودند. این کارها چند لایه مرمت داشتند که من گمان نمی‌کنم همه مرمت‌ها، کار خود استاد بوده باشد.

شانس ادامه داد: اگر می‌خواستیم یک مرمت کامل انجام دهیم، باید به عمق کارها می‌رفتیم که در این صورت امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود داشت. عاقلانه‌ترین کار این بود که با احتیاط هرچه تمام‌تر، آثار از یک استحکام‌بخشی نسبی برخوردار شوند، ظاهر آن‌ها مطلوب و به‌شکل اولیه کار نزدیک شود. قرار بود بعد از تمام شدن کار، فرصتی ایجاد شود که کارها به آرامی قالب‌گیری شود، آن‌وقت اگر لازم بود و با اطمینان از این‌که قالب اثر وجود دارد، مرمت اساسی‌تری روی مجسمه‌ها انجام شود.

این مجسمه‌ساز در گفت‌وگوی خود با ایسنا گفت: با توجه به فشاری که جامعه هنری شکل داد و رویکردی که شهرداری و سازمان زیباسازی در آن زمان درباره حفظ بناها و میراث تاریخی داشتند، سازمان زیباسازی داوطلب شد که متولی این کار شود، هلال احمر نیز صبر کرد وقتی کار زیباسازی تمام شد، آنجا را دوباره در اختیار گرفت.

شانس درباره ارزش موزه صنعتی تهران، توضیح داد: اولین ارزش این موزه به ساختمان تاریخی آن مربوط است که در بافت تاریخی تهران، نقش ویژه خود را دارد و باید باقی بماند. دوم این‌که از تاریخ ساخت این ساختمان تا تکمیل مجسمه‌ها، پروسه‌ای تاریخی را دربرمی‌گیرد و نمایشی از مجموعه‌ای از اتفاقات است. از طرفی، آثار استاد صنعتی بخش تکرارناپذیری از تاریخ هنر کشور هستند. از نظر چهره‌شناسی، این آثار دوران تحول جامعه سنتی به جامعه مدرن را نشان می‌دهند، به‌گونه‌ای که چهره‌ها شامل چهره‌های بسیار قدیمی و معاصر است.

 

 

موزه استاد علی‌اکبر صنعتی حمید شانس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین