کد خبر: 10800 A

گذران زندگی با قدم زدن در میان کمپ‌ها / روایت مریم مزروعی از نمایشگاه «موصل؛ رالی بی‌قراری»

گذران زندگی با قدم زدن در میان کمپ‌ها / روایت مریم مزروعی از نمایشگاه «موصل؛ رالی بی‌قراری»

مزروعی در سفر به موصل بخش مهمی از عکس‌ها و تجهیزاتش را از دست داده، اما با آنچه باقی مانده نمایشگاهی برپا کرده است.

ایران‌آرت: این روزها نمایشگاه عکس‌های مریم مزروعی با نام «موصل؛ رالی بی قراری» در خانه هنرمندان ایران برپاست. مزورعی درباره این نمایشگاه  گفت: حدود ۵۰ قطعه عکس در این نمایشگاه به نمایش درآمده که آنها را قبل از آزادسازی موصل گرفتم. در آن روزها در ۲۰ کیلومتری موصل حضور داشتم و حتی می توانستم به پادگان ها هم سر بزنم که به همین منظور 2 پروژه در دست گرفتم که یکی مربوط به یک خانواده کوبانی بود و دیگری مربوط به بچه های کمپ پیش مرگ ها. البته اتفاقاتی رخ داد و من بخش مهمی از عکس ها و تجهیزاتم را در این سفر از دست دادم اما در نهایت با آنچه برایم بود نمایشگاهی برپا کرده ام.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بخشی از آنچه را در آن روزها ثبت کردم به نمایش می گذارد و اسم نمایشگاه را «موصل؛ رالی بی قراری» گذاشتم چون زن ها و مردهایی را نشان می دهم که در آن شرایط واقعا کاری از دستشان برنمی آمد و فقط میان کمپ قدم می زدند. این را باید بگویم که موصل شهری بوده که مردم تا قبل از جنگ در آن زندگی خوبی داشتند و آوارگی این مردم را شوکه کرده بود.

این عکاس در گفت و گو با مهر بیان کرد: من به افغانستان هم زیاد سفر می کنم و پروژه های عکاسی درازمدت در افغانستان در دست دارم و اتفاقا نمایشگاه بعدی ام درباره زنان افغانستان است، اما با اینکه افغانستان ناامن به نظر می رسد و من مجبور شدم برای غلبه بر ترس از ناامنی بسیار تلاش کنم، اما نا امنی‌ای که در عراق هست بسیار متفاوت است.

مزروعی با بیان اینکه در سفر به عراق متوجه شده که بسیاری از ان جی او هایی که از سوی سازمان ملل آنجا حضور دارند واقعا نیتشان تنها کمک به مردم عراق نیست، گفت: در عراق بسیاری از ان جی او ها ذهنیت مردم را نسبت به ایرانی ها خراب کرده اند و اینکه تو یک عکاس زن باشی و اروپایی نباشی در این منطقه کار را بسیار سخت می کند.

وی در پایان با بیان اینکه عموما عکس های او را باید عکس های خیابانی نامید، ادامه داد: عراقی‌ها اصلا دوست ندارند دوربین را سمتشان بگیری مثلا پیرمردها می گفتند کشور ما را به هم ریخته اند و ما در این جنگ سهمی نداریم و در عین حال تبدیل شده ایم به خوراک رسانه ها که از فلاکت ما عکس بگیرند و بروند در جشنواره ها جایزه بگیرند.

 

مریم مزروعی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین