کد خبر: 10795 A

کشف ابعادی جدید از عناصر بصری/ سروژ بارسقیان از نمایشگاه "عنصر هشتم" می‌گوید

 کشف ابعادی جدید از عناصر بصری/ سروژ بارسقیان از نمایشگاه "عنصر هشتم" می‌گوید

بارسقیان می‌گوید همه تلاشم این بود تا پیشنهادی در زمینه هنر مطرح کنم که ریشه در فرهنگ و خط نستعلیق داشت.

ایران آرت: سروژ بارسقیان نقاشی‌هایش را با عنوان "عنصر هشتم" در گالری آتبین به نمایش گذاشته است. او درباره این آثار گفت: در آثار جدید که به نمایش در آورده‌ام تلاش من این بود تا با خلق تکنیکی نو از "نَوار" که چیزی حد فاصل بین خط و سطح است استفاده کنم.

او ادامه داد: سال‌ها برای کشف ماهیت ساخت این نوارها مطالعاتی را انجام داده و به شکل تجربی آثار بسیاری را خلق کرده‌ام اما تا امروز هیچ یک از این آثار را جز یک نمونه که آن هم در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شد را به نمایش در نیاورده بودم.

این هنرمند تجسمی گفت: خلق این آثار از سال 2004 میلادی و حدود 13 سال پیش آغاز شد. من برای خلق این آثار از پتانسیل‌های نستعلیق استفاده کردم و این نوارها به وسیله قلم نستعلیق به وجود آمده است. ابعاد این آثار بسیار بزرگ هستند و در وهله اول کار بسیار مشکلی به نظر می‌آمد.

بارسقیان گفت: من استیتمنتی انگلیسی پیرامون این آثار نوشتم که در ترجمه آن به این نکته اشاره کردم که ما هفت سنت خلق تصویر داریم که در آموزش هنرهای بصری از دستاوردهای مدرنیته محسوب می‌شود. اعتقاد داشتم که به جای نقطه، سطح و رنگ، می‌توان المانی کانفشنال به وجود آورد که بعد دیگری را در دل خود جای داده باشد.

افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های سروژ بارسقیان در گالری آتبین

او اظهار داشت: این اتفاق مبتنی بر امری تجربی است و به شکلی فردی به دست آمده است. زمانی من در پاسخ به این سوال که دیگر چگونه می‌شود در نقاشی نوآوری کرد تلاش کردم با کشف ابعادی جدید از عناصر بصری فضای جدید را به تصویر در بیاورم. معتقدم مشکل امروز آن‌جاست که هنرجویان جوان در تمام نقاط جهان تبارشناسی را نادیده می‌گیرند و از مکانیزم‌های خلق اثر هنری غافل هستند.

این هنرمند گفت: برخی نگاه‌ها که نگاه معاصر نامیده می‌شود به جای آن که نقشی محرّک ایجاد کند بیشتر شبیه یک قفل عمل کرده است.

بارسقیان درباره بدیع بودن آثار خود گفت: با اطمینان می‌گویم که این آثار در ساخت مانندی ندارد. اصالتی که این تصاویر برای خودم داشت بزرگترین انگیزش برای ادامه آن بود. در این مدت سعی کردم که یک اثر خود را کپی کنم اما موفق نشدم. من همه تلاشم بود تا پیشنهادی در زمینه هنر مطرح کنم که ریشه در فرهنگ و خط نستعلیق داشت چرا که معتقدم قلم نستعلیق می‌تواند به خلق تصویری قابل ترجمان بیانجامد.

 

گالری آتبین سروژ بارسقیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین