کد خبر: 10486 A

بعد از 60 سال نمایشگاه انفرادی منصور قندریز برگزار می‌شود

بعد از 60 سال نمایشگاه انفرادی منصور قندریز برگزار می‌شود

تعدادی از آثار دیده نشده "منصور قندریز" روی دیوارهای گالری فردا خواهند رفت.

ایران‌آرت: نمایشگاه آثار منصور قندریز بعد از نزدیک به 60 سال تکرار خواهد شد و بار دیگر آثار این هنرمند مهم عرصه مکتب سقاخانه‌ای روی دیوار یک گالری خواهد رفت. در این نمایشگاه از آثار طراحی این هنرمند مهم و تاثیرگذار، نقاشی‌هایش، تعدادی از چاپ‌های دستی وی و در نهایت 3 کلیشه دیده نشده رونمایی خواهد شد که اکثر آنها تاکنون دیده نشده‌اند.

در بخشی از استیمنت این نمایشگاه آمده است: نمایشگاه حاضر حاصل تکاپوی یک عمر است.عمری که کوتاه ماند و تکاپویی که دوامش تا اوج باروری نقاش نپایید. آنچه منصور قندریز بود و آنچه در آینده می‌شد در همین پرده ها صورت " هست " جاودان مانده است . قندریز، مردی که زود رفت ولی تاثیرش همیشگی بود. قندریز، یکی از بنیانگذاران مکتب هنری سقاخانه به شمار می آید که سعی داشته با برداشت هایی زیباشناسانه از الگوها و نشانه های هنر سنتی و نگارگری ایرانی در اجرا و اسلوبی مدرن (بیشتر به شیوه آبستره غربی)، شاکله‌ای اصیل از هنر ملی و ایرانی را به وجود بیاورد. برپایی نمایشگاه اخیر بهانه ای است برای نوشتن این گزارش کوتاه، در خصوص آثار و فعالیت‌های هنری این هنرمند برجسته و نقش محرز او در تاثیرگذاری بر جریان هنر تجسمی در ایران.

منصور قندریز (۱۱ اسفند ۱۳۱۴ —۷ اسفند 1344) نقاش ایرانی بود که در مدت کوتاه عمر خویش تأثیرات بسزایی در جریان نقاشی معاصر ایران گذاشت. وی پس از زاده شدن در تبریز، تحصیلات خود در رشته نقاشی را در هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی تهران (دانشگاه هنر فعلی) گذراند و از بنیانگذاران جنبش سقاخانه محسوب می‌شود. وی به همراه مرتضی ممیز، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، قباد شیوا، فرشید مثقالی و تنی چند از هنرمندان آن دوران تالار ایران را تأسیس کردند که امروزه از نگارخانه‌های تعطیل شده تهران است. پس از درگذشت منصور قندریز، تالار ایران به گالری قندریز تغییر نام داد. او در سی سالگی بر اثر سانحه تصادف در جاده شمال درگذشت.

این نمایشگاه از 31 شهریور تا 13 مهرماه در گالری فردا برپا خواهد شد و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت 16 تا 20 به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک 2 واحد 2 مراجعه کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن 86072602 تماس بگیرند.

 

 

منصور قندریز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین