کد خبر: 10187 A

پرواز همای و پاسخ به انبوه شائبه‌ ها درباره اپرای "پلی‌بک"

پرواز همای و پاسخ به انبوه شائبه‌ ها درباره اپرای "پلی‌بک"

عده ای معتقدند در اپرای «عشق و عقل و آدمی» صوت‌هایی که در هنگام کنسرت شنیده می‌شود از قبل ضبط شده است.

ایران‌آرت: نخستین اجرای اپرای «عشق و عقل و آدمی» به کارگردانی امیر دژاکام و آهنگسازی و طراحی پرواز همای، پنجشنبه 16 شهریور در کاخ نیاوران برگزار شد. پس از برگزاری این برنامه حاشیه‌هایی درباره‌ی پلی‌بک بودن این اجرا ایجاد شد و برخی معتقدند که نخستین اجرای این اُپرا به صورت زنده نبوده و صوت‌هایی که در هنگام کنسرت شنیده می‌شد از قبل ضبط شده است.

برای شفافیت در این باره سراغ پرواز همای رفتیم تا نظرش را در این باره جویا شویم و توضیحاتش را بشنویم.

همای با بیان اینکه اجرای اپرای واقعی مستلزم امکانات زیادی است که یکی از آنها سالن است، افزود: ما سالن آکوستیکی که در آن بشود اپرا را بدون میکرفون توسط ارکستر بزرگ و گروه خوانندگان اجرا کرد نداریم. همه فکر می کنند که مشکل اصلی اجرای اپرا در ایران بحث تکخوانی بانوان است. اما قطعا این اصلی ترین مشکل نیست. نداشتن سالن آکوستیک مناسب برای اجرای اپرا مشکل اصلی است. ما یک سالن تالار وحدت را داریم که متاسفانه این سالن را هم در اختیار ما قرار ندادند. البته به اعتقاد من تالار وحدت نیز هم اکنون یا تغییرات و دخل و تصرفاتی که در این سالن اتفاق افتاده دیگر مناسب اجرا نیست ضمن این که در این سالن روزانه چند برنامه روی صحنه می رود.

وی ادامه می دهد: ما بخش مربوط به ارکستر سمفونیک را توسط نوازندگان ایتالیایی در این کشور ضبط کردیم. صدای ارکستر را آماده کردیم تا با همراهی سازهای ایرانی که به صورت زنده نواخته می شود برای مخاطبان به اجرا دربیاید. دقیقا مثل اتفاقی که در پروژه سی افتاده؛ آنها هم به خاطر نبود امکانات کافی و محدودیت های اجرا در فصای باز مجبور شدند این کار را انجام دهند.

این خواننده درباره اتهامِ پلی بک بودن اجرا می گوید: این که گفته می شود اپرا پلی بک است اصلا درست نیست؛ خواننده ها زنده اجرا می کنند و گروه سازهای ایرانی نیز همینطور. ضمن اینکه ما برای اینکه بتوانیم از صدای خانم ها به صورت شرعی استفاده کنیم که تکخوانی محسوب نشود تمهیداتی را اندیشیدیم. ما برای این که بتوانیم صدای بانوان را داشته باشیم باید حالت چند صدایی و هم آوایی ایجاد می کردیم. حال ما آمدیم صدای خود خواننده ها را که پیشتر ضبط شده با صدای زنده آنها ادغام کردیم تا حالتی چندصدایی و پلی فونی داشته باشد که تکخوانی هم محسوب نشود. ضمن اینکه در نشست خبری اپرای «عشق و عقل» که در هفته های گذشته برگزار شد، من این صحبت ها را بیان کردم و اساسا موضوعی برای پنهان کردن نبوده و نیست.

همای در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم تاکید می‌کند: من فقط خواهش می کنم دوستان اهل رسانه که به این موضوع پرداخته اند تنها به صحبت هایی که ممکن است از سرخیرخواهی هم نباشد اکتفا نکنند و خودشان به تماشای برنامه بنشینند و بعد قضاوت کنند. باید اجرا را ببینند تا ببیند اکت های تئاتری و نمایشی که به کار اضافه کردیم برای ما این موقعیت را ایجاب کرد تا بتوانیم از مشکلات عدیده ای که برای اجرای اپرا در ایران وجود دارد، به نوعی فرار کنیم.

 

پرواز همای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین