کد خبر: 10115 A

همدستی موسیقی جَز و الکترونیک در یک کنسرت

همدستی موسیقی جَز و الکترونیک در یک کنسرت

کوارتت نیلز پتر مولوار با نوازندگان ایرانی و اروپایی در برج آزادی به صحنه رفت.

ایران‌آرت: مریم درویش؛ شامگاه پنج شنبه 16 شهریور ماه برج آزادی تهران میزبان کنسرت "کوارتت نیلز پتر مولوار" بود. این گروه که ترکیبی از نوازندگان ایرانی و اروپایی است با حضور نیلز پتر مولوار (ترومپت)، سهیل شایسته (ویولن)، ساموئل روهرر (درامز) و ادیب قربانی (پیانو) به اجرای قطعاتی در سبک های متنوع پرداخت.

برنامه با حضور سهیل شایسته بر صحنه آغاز شد و او در تاریکی سالن با دستگاه‌های الکترونیک به ایجاد اصوات گوناگون پرداخت. صداهایی که ابتدا آرام و گوشنواز بودند کم‌کم به نویز تبدیل شده و بعد حالتی ریتمیک پیدا کردند. در این زمان سایر نوازندگان هم به صحنه آمده و بلافاصله شروع به همکاری با اصوات موجود در فضا کردند تا موسیقی امبینت را به گوش برسانند.

پیانیست گروه با ضربه زدن بر چکش‌های پشت ساز تولید صدا می‌کرد، در حالی که ترومپت نوایی ملایم را به وجود می‌آورد. درامر با انواع وسایل بر ساز خود می‌زد و صداهایی گوناگون تولید می‌کرد. ضبط جملاتی از ترومپت و پخش دَورانی آن توسط دستگاه‌های الکترونیک فضایی خاص به وجود می‌آورد که با همکاری باقی نوازندگان به ایجاد اغتشاشی در آواها منجر شد. اینجا بود که ویولن به آرامی وارد فضا شد و بار دیگر آرامش را به گروه برگرداند.

کنسرت+کوارتت+-نیلز+پتر+مولوار-+در+برج+آزادی (1)

در بخش دیگری از برنامه گروه وارد فضای جز شد و در بخشی دیگر دو نوازی ویولن و پیانو را در فضایی سنگین و آرام شنیدیم. با نزدیک شدن به پایان برنامه نقش موسیقی الکترونیک بیشتر شد تا جایی که در سکوت نوازندگان، اصوات الکترونیک همراه با آوای ضبط شدهء زنانه به گوش می‌رسید. صدای گوشخراشی که ناگهان در این میان شنیده شد با همراهی نورپردازی صحنه، حالتی از رعد و برق را تداعی کرد و پس از آن صداها آرام گرفتند تا سالن در سکوت فرو رود.

نیلز پتر مولوار نوازنده‌ی ترومپت و آهنگساز نروژی، در موسیقی خود ترکیبی از چندین سبک مختلف از جمله، جز ، امبینت و الکترونیک را به کار برد که با ظرافت در هم آمیخته و فضایی عمیق و اثرگذار خلق کردند. او در حال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان ترومپت صاحب سبک در اروپا به شمار می‌رود که اجراهای زنده‌ منحصربه‌فردی دارد و نوای ساز او نماد موسیقی نوردیک (موسیقی شمال اروپا) است.

ساموئل روهرر نوازنده‌ی درامز و سازهای کوبه‌ای اهل سوئیس نیز به عنوان یک نوازنده نوگرا اتفاقات جذابی را در این برنامه رقم زد.

ادیب قربانی که لیسانس نوازندگی پیانو از دانشگاه هنر تهران و فوق لیسانس آهنگسازی از دانشگاه تهران دارد با تجربه همکاری‌های چند سال گذشته با نوازندگان صاحب سبک اروپایی، به صدای شخصی در ساز خود دست یافته است. سهیل شایسته نوازنده ویولن نیز همکاری با موزیسین‌های مطرح بین المللی را در کارنامه خود دارد و با مهارت تمام با دستگاه‌های الکترونیک و ویولن خود به همراهی گروه پرداخت.

کوارتت نیلز پتر مولوار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین