کد خبر: 43055 A

رهبر ارکستر ایستگاه می‌گوید تا جایی که ممکن بوده سعی شده موسیقی "مری پاپینز" طبق ارکستراسیون و پارتیتور اورجینال اجرا شود.

ایران آرت: این روزها نمایش موزیکال "مری پاپینز" برداشتی آزاد از نمایشنامه مری پاپینز نوشته جولین فلوز به کارگردانی احمد سلیمانی در تالار وحدت اجرا می‌شود. در این نمایش بهنوش طباطبایی، احسان کرمی، مهراوه شریفی‌نیا و آرمین رحیمیان بازی می‌کنند.

پیش از این دو نمایش موزیکال "بینوایان" و "الیورتوییست" از این گروه نمایشی اجرا شد که بردیا کیارس، رهبری ارکستر آن  را برعهده داشت. این‌بار رهبری ارکستر نمایش موزیکال مری پاپینز برعهده منوچهر صهبائی، رهبر ارکستر "ایستگاه" است.

به گزارش همشهری، منوچهر صهبائی که پیش از این رهبری ارکسترهای متعددی را در اروپا برعهده داشته، از سال 1386 تا سال1389 رهبر دائم و مدیر هنری ارکستر سمفونی تهران بوده و هم‌اکنون رهبری ارکستر مجلسی ایران را عهده‌دار است. او درباره پیوستن به این نمایش به دعوت از مدیریت پروژه اشاره دارد: "از طرف مدیریت پروژه از من دعوت شد تا رهبری گروه موزیکال مری پاپینز را به‌عهده بگیرم. من هم، چون با هدف کمک به پیشبرد کارهای هنری در کشورمان ایران، زندگی می‌کنم، این مسئولیت را قبول کردم".

اعضای ارکستر  ایستگاه 50نفر هستند و بیش از 20خواننده گروه کر نیز در آن فعالیت دارند. این ارکستر خصوصی به سرپرستی مهدی نوروزی فعالیت خود را از سال1390 شروع کرده و به‌دلیل علاقه مشترکی که اعضای ارکستر به موسیقی و سینما داشته‌اند، در ابتدا اجرای موسیقی فیلم را به‌عنوان اساس کار خود برگزیدند تا این نقطه پیوند‌دهنده ذهن و سلیقه اعضای ارکستر محسوب شود. این ارکستر سابقه همکاری با ریچارد کلایدرمن و ناصر چشم‌آذر را در کارنامه کاری خود دارد.

صهبائی درباره انتخاب این ارکستر به همشهری گفت: "این انتخاب براساس پارتیتور، ارکستر انتخاب و تشکیل شده از سازهای بادی، کوبه‌ای، ویلن‌سل، کنترباس، پیانو و گیتار است".

از داستان مری پاپینز برداشت‌های متفاوتی شده است. نخستین فیلم موزیکال آن محصول سال ۱۹۶۴ به کارگردانی رابرت استیونسون و با حضور جولی اندروز است که توسط کمپانی والت دیزنی ساخته شده است. این فیلم جوایز اسکار زیادی را کسب کرد، ازجمله اسکار بهترین موسیقی متن فیلم و اسکار بهترین ترانه. به گفته رهبر دائم و مدیر هنری ارکستر اسبق سمفونی تهران پارتیتورهای این کار اورجینال است؛ "تا جایی که ممکن باشد، سعی داریم موسیقی را طبق ارکستراسیون و پارتیتور اورجینال اجرا کنیم. با این حال ایرانی شدن شعرها هم مورد مهمی در نمایشنامه‌های غیرایرانی است. متن‌ها به فارسی ترجمه شده و تمام موارد لازم برای یک اجرای مناسب در کشورمان درنظر گرفته شده است".

منوچهر صهبائی، در سال‌های اخیر به معرفی و اجرای قطعات سمفونیک آهنگسازان ایرانی پرداخته است که بعضی از آنها به‌دست فراموشی سپرده شده و یا تقریباً از بین رفته بودند. منوچهر صهبائی این قطعات را بازسازی و در کنار آثار آهنگسازان بزرگ جهان در برنامه‌های مختلف در اروپا اجرا کرده است. او با این تجربه پتانسیل در موسیقی ایران برای اجرای کارهای موزیکال را مثبت ارزیابی می‌کند؛ "امکانات اجرایی ما از نظر نوازندگان ارکستر بسیار خوب است و روی صحنه نیز کاری بسیار جالب ارائه می‌شود".

او نتیجه کار و هماهنگی بازیگران و بازیگران خردسال را در تمرین مرتب و مستمر گروه نمایشی می‌داند؛ "از ماه‌ها قبل بازیگران با جدیت مشغول تمرین هستند و روزانه چندین ساعت کار می‌کنند. در این پروژه تعداد زیادی از هنرمندان مطرح کشورمان در رشته‌های مختلف هنری، گرد هم آمده‌اند و اگر کسی به موزیکال مری پاپینز نیز علاقه‌ای نداشته باشد، تنها دیدن وشنیدن این هنرمندان و مشاهده نتیجه ماه‌ها تلاش آنان و دیگر دست اندرکاران این پروژه، ارزش آمدن به تالار وحدت را دارد".

صهبائی که سال‌ها در اروپا مشغول به رهبری ارکستر بوده، تأثیر اجرای نمایش‌های موزیکال را بر جامعه فرهنگی اینگونه ارزیابی می‌کند: "نمایش موزیکال یک تئاتر به همراه موسیقی اما با ابعاد گسترده‌تری است. تنوع و سرگرمی آن، برای حاضران در سالن نمایش، باعث دور شدن ذهنی از مشکلات زندگی روز مره می‌شود".

 

بهنوش طباطبایی منوچهر صهبایی مری پاپینز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین