کد خبر: 41660 A

محمد حاتمی می‌گوید: پری صابری، کارگردان باسابقه تئاتر دیگر هوشیاری خود را به اندازه سابق ندارد.

ایران آرت: پری صابری یکی از اولین کارگردانان زن تئاتر ایران متولد سال ۱۳۱۱ است که  در فرانسه تحصیل کرد و بعد از آن به دلیل علاقه‌ای که به ایران داشت به کشور برگشت و شروع به کار هنری کرد.

او در تمام سال‌های فعالیتش به دنبال انجام کارهای متفاوت بود که خیلی از آن ها براساس ادبیات غنی ایران است.

به گزارش ایسنا، اما این هنرمند دیگر سلامتی قبل را ندارد و محمد حاتمی، که در نمایش‌ «من به باغ عرفان» این کارگردان تئاتر درباره سهراب سپهری بازی کرده می‌گوید:‌ متاسفانه خانم صابری دیگر هوشیاری خود را به اندازه سابق ندارد و جامعه تئاتری ما باید یادش باشد که چه کسی در ادبیات و هنرهای نمایشی ایران کارهایی بزرگ را نه فقط در اینجا بلکه خارج از کشور اجرا می‌کرد و با استقبال مخاطب مواجه می‌شد.

این بازیگر و کارگردان اضافه می‌کند: امیدوارم حال ایشان خوب شود ولی جای تاسف دارد که ما یادمان می‌رود خیلی از همین هنرمندان در قدیم پایه خیلی چیزها را گذاشتند تا ما و نسل‌های بعد از ما بتوانیم جلو برویم و کار خود را ادامه دهیم پس لازم است که بیشتر به یاد گذشتگان و هنرمندان قدیمی که تلاش زیادی برای هنر این مملکت انجام داده‌اند باشیم.

پری صابری دو سال قبل گفته بود در تئاتر دو آرزو دارد؛ « اول اینکه نمایش «مصدق در آینه تاریخ» را اجرا کنم که به احتمال قوی این کار را خواهم کرد و دیگری اجرای نمایش «بابا نشاط» است.

او اگرچه در پاریس در حوزه سینما تحصیل کرده بود اما علاقه‌مندی‌اش به هنر بیشتر از تئاتر و دوران کودکی‌اش نشأت می‌گیرد. صابری سال ۹۶ در گفت‌وگویی که با مجله «پاراگراف» داشت، دراین باره گفته است: «همواره به مسائل فرهنگی و نمایشی علاقمند بودم به خصوص که مادرم تمام تعزیه‌هایی را که در قزوین دیده بود و شکوه خاصی هم داشت، برای من تعریف می‌کرد و من اینها را در خیال می‌دیدم.  وقتی مادرم از تعزیه‌های مختلف تعریف می‌کرد لحظه به لحظه‌شان را حس می‌کردم و عاشقت تعزیه بودم. بعد هم دنبالش کردم و با تعزیه‌خوان‌های مهم اینجا در ارتباط بودم. تهران هم که آمدم تعزیه را از نزدیک دنبال کردم با بعضی از بزرگان تعزیه آشنا شدم که در کار من شرکت کردند. تعزیه قدرتی جادویی دارد. موقعی که پیتر چلکوفسکی به ایران آمد به تمام نقاط دور افتاده به دنبال تعزیه‌های سنتی ثابت رفت و وقتی به پاریس رفتم و کارهایش را تماشا کردم متوجه شدم که خیلی از تعزیه متاثر است. من فکر می‌کنم دو پدر و مادر در تئاتر ایران داریم که یکی از آن‌ها تعزیه و دیگری روحوضی است.»

حال این هنرمند که ابتدای سال ۹۷ نمایش «کورش» را در تالار وحدت روی صحنه برد، با کلی خاطره و تجربه در شرایطی که هنوز حتما هنوز دوست دارد تئاتر اجرا کند به سر می‌برد. تابستان سال گذشته شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی در ملاقاتی که با پری صابری داشت وعده داد: در نزدیک‌ترین زمان ممکن پژوهشگری برای تدوین عکس‌ها، مقالات و خاطرات پری صابری معرفی شود تا این گنجینه ارزشمند تئاتر ایران را به صورت مدون داشته باشیم

 

پری صابری محمد حاتمی کارگردان زن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین