کد خبر: 11566 A

رازگشایی از ممنوع الفعالیت بودن حامد هاکان/ شش سال حراست، مصاحبه مشکوک، تماس های تلفنی و...

رازگشایی از ممنوع الفعالیت بودن حامد هاکان/ شش سال حراست، مصاحبه مشکوک، تماس های تلفنی و...

حامد از طولانی شدن پروسه مجوز کلافه شد و می‌گفت مثلا فلان خواننده مجاز شد ولی من مجاز نشدم چرا؟

ایران آرت : سیدعلی نیکونیا (مدیر تولید موسسه آوای هنر) که قرار بود پس از گرفتن مجوزهای لازم، آلبوم "فرشته زمینی" حامد هاکان را منتشر کند می گوید:

زمانی که با حامد هاکان قرارداد تولید آلبوم‌اش را منعقد کردیم؛ اطلاع نداشتیم ایشان در زمینه فعالیت‌های هنری ممنوعیت دارند؛ خودش هم این موضوع را نمی‌دانست. حتی بعد از عقد قرارداد و شروع به تولید آلبوم هم هیچ کدام از ما نمی‌دانستیم ممنوعیتی در زمینه فعالیت حامد وجود دارد.

مدیر تولید موسسه آوای هنر در ادامه افزود: ما اشعار این اثر را به شورای شعر دفتر موسیقی ارائه کردیم و تاییدیه‌اش صادر شد و بعد از آن کارها را ساختیم و در سال 1391 نیز در دوره‌ای که سیدمحمد میرزمانی، مدیرکل دفتر موسیقی بود، کارها را تحویل واحد موسیقی دادیم. واحد موسیقی دفتر موسیقی نیز تاییدیه‌اش را به ما اعلام کرد. تطبیق کار هم انجام شد و بعد از آن مرحله کتابخانه ملی بود. زمانی که می‌خواستیم نامه کتابخانه ملی را بگیریم از واحد موسیقی دفتر موسیقی به ما اعلام کردند که حامد حاکان ممنوع‌الفعالیت است و شما باید برای پیگیری موضوع به حراست ارشاد مراجعه کنید.

وی همچنین به ایلنا عنوان کرد: در دفتر موسیقی هر وقت بخواهند نامه کتابخانه ملی را بگیرند؛ موظف هستند از حراست ارشاد استعلام بگیرند و اگر فرد برای فعالیت با ممنوعیتی روبرو باشد به او اعلام می‌شود و کار می‌ماند تا مشکل اعلام شده حل شود؛ در غیر این صورت نامه کتابخانه ملی صادر می‌شود و کار منتشر خواهد شد. در مورد آلبوم حامد هاکان نیز پس از اینکه دفتر موسیقی اعلام کرد مشکلی وجود دارد، من به حراست ارشاد مراجعه کردم و آنجا یکسری مدارک را مشخص کردند تا حامد تهیه کند و برایشان ببریم. من هم به حامد هاکان مسئله را گفتم و مدارک را تهیه کردیم و جلسه بعد به همراه هم به آنجا رفتیم. همچنین ایشان نامه‌ای نوشت و موسسه آوای هنر نیز نامه دیگری تهیه کرد مبنی بر اینکه گرچه حامد فعالیتی در سال‌های گذشته داشته اما از هم‌اکنون می‌خواهد در چارچوب قانون و براساس مجوزهای لازم فعالیت کند. درنهایت نامه هاکان را تحویل دادیم و نامه موسسه را نیز به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دادیم. بعد از این ماجرا گفتند ما روال تشکیل پرونده را انجام خواهیم داد و بعد به شما خبر می‌دهیم.

نیکونیا گفت: بعد از آن، ما موضوع را پیگیری کردیم که به ما گفتند خودمان به شما خبر می‌دهیم. ظاهرا روال بررسی موضوعات مربوط به ممنوعیت‌ از فعالیت‌ها به این صورت است که شما نمی‌توانید هر روز دنبال ماجرا باشید و به آنجا بروید چون تا روال‌ عادی آن طی نشود، جوابی حاصل نمی‌شود. از قرار معلوم بررسی‌ها در جاهای دیگری صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که همه تصمیم‌گیری‌ها در خود حراست ارشاد انجام شود پس نمی‌توان انتظار داشت به سرعت این روال طی شود. روال پیگیری‌های ما ادامه داشت و ما سه یا چهار نامه به مدیرکل دفتر موسیقی و حراست وزارت ارشاد نوشتیم و آنها نیز کماکان به ما گفتند بعدا نتیجه را به ما اعلام خواهند کرد.

مدیر تولید موسسه آوای هنر همچنین عنوان کرد: این در حالی بود که سه مرتبه به صورت حضوری به همراه حامد هاکان برای پیگیری مسئله مراجعه کردیم که در دو مرتبه اول و دوم از حامد مدارکی برای تکمیل شدن پرونده خواستند و حامد این کارها را انجام داد. سومین مرتبه‌ای که به صورت حضوری مراجعه کردیم نیز گفتند ما بعدا خودمان به شما اعلام می‌کنیم. از اینجا به بعد پیگیری‌ها با مکاتبه و نامه‌نگاری بود چون مراجعات حضوری به نتیجه نمی‌رسید.

وی در ادامه افزود: از یک مقطعی به بعد دیگر خود حامد از این روال کلافه شد و فکر می‌کرد ما کار خاصی نمی‌کنیم در صورتی که در بحث رفع ممنوعیت فعالیت‌ها روال به این صورت است که شما باید تشکیل پرونده بدهید و منتظر بررسی‌های نهادهای مختلف باشید و ماجرا را پیگیری کنید اما پیگیری در این مسائل به این معنی نیست که شما هر روز به یک اداره خاصی یا دفتر موسیقی مراجعه کنید. ما پیگیر ماجرا بودیم و به ما گفته بودند باید صبر کنید. مسئولان طوری صحبت می‌کردند که ما می‌گفتیم صد در صد مجوز نهایی انتشار آلبوم حامد هاکان صادر می‌شود.

سیدعلی نیکونیا در پاسخ به این سئوال که مشکل اصلی حامد هاکان و دلیل اصلی که مجوز فعالیت او از سوی حراست وزارت ارشاد صادر نمی‌شد؛ چه بود، گفت: تا جایی که ما پیگیر بودیم نه ما و نه حتی خود حامد نتوانستیم بفهمیم چه دلیل یا مشکلی خاصی وجود دارد؛ حتی من یک بار به طور خصوصی مراجعه کردم و پرسیدم واقعا مسئله چیست تا اگر واقعا امیدی نیست ما دیگر این ماجرا را پیگیری نکنیم چون ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. نه ما و نه خود حامد نمی‌دانستیم که مشکلی برای انتشار آلبوم به وجود می‌آید. ولی به ما می‌گفتند به هر حال هر کسی هر ممنوعیتی داشته باشد زمان می‌برد تا حل شود، از زمانی که خود هنرمند مراجعه می‌کند ما برای رفع ممنوعیت اقدام می‌کنیم و هیچ وقت دنبال این نیستیم که هنرمند را در حالت ممنوعیت نگاه داریم.

مدیر تولید موسسه آوای هنر گفت: به هر حال با صحبت‌هایی که شده بود ما بسیار به صدور مجوز فعالیت حامد هاکان امیدوار بودیم تا اینکه حامد از طولانی شدن پروسه کلافه شد و می‌گفت مثلا فلان خواننده مجاز شد ولی من مجاز نشدم چرا؟ ما هم گفتیم این سوال را خود ما هم پرسیده‌ایم و صراحتا گفته‌اند که هر کسی به‌طور جداگانه بررسی می‌شود و دلیل نمی‌شود چون فلانی مجاز شده شما هم مجاز شوید. ما همچنین به حامد گفتیم با این حال اگر شما بخواهی می‌توانی خودت هم پیگیری کنی. این ماجرا گذشت تا اینکه حامد مصر شد که خودش کار را پیگیری کند و یک روز به همراه فردی به عنوان نماینده‌‌اش به موسسه آوای هنر مراجعه کرد و از ما نامه‌ای در این زمینه گرفت و از ما هم خواست که از این سمت خودمان همچنان پیگیر باشیم. بودند افرادی که به حامد می‌گفتند ما حاضریم کار تو را انجام بدهیم؛ از این رو ما گفتیم اگر فکر می‌کنی خودت به طور شخصی دنبال این‌کار باشی زودتر مشکلت حل می‌شود ما حاضریم قرارداد را لغو کنیم. از سال 1395 که حامد خودش خواست پیگیر ماجرا شود، ما دیگر به موضوع ورود نکردیم.

وی در ادامه افزود: اواخر سال 1395 بود که حامد به ما گفت با او تماس گرفته‌اند و برای حل مشکل مجوزش دعوت به مصاحبه شده است و او هم به آنجا رفته و مصاحبه حضوری را انجام داده؛ اما گفت نمی‌داند که این مصاحبه ازسوی چه نهاد یا سازمانی انجام شده است. می‌گفت حتی تماس‌هایی با او گرفته شده و گفته‌اند نگران نباش چون روند پرونده‌ات به سمت حل شدن است. اینکه برخی گفته‌اند ما دیگر ارتباطی نداشتیم و پیگیر کارش نبودیم درست نیست و آخرین ارتباط من با حامد به دو روز قبل از فوت ایشان مربوط می‌شود.

نیکونیا در پاسخ به این سئوال که بعد از فوت حامد هاکان آیا تماسی با دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای انتشار آلبوم او داشته‌اید یا نه؟ گفت: ما پس از فوت حامد هاکان به جز شوک و ناراحتی به چیز دیگری فکر نکرده‌ایم و هیچ تماسی با دفتر موسیقی در این زمینه نداشته‌ایم و اصلا نمی‌خواهیم این آلبوم منتشر شود؛ این بنده خدا فوت کرد و ما چه چیزی را بخواهیم منتشر کنیم. اگر حامد هاکان همان سال 1391 مجوز می‌گرفت واقعا نمی‌دانم تا امروز چه تعداد کار منتشر کرده بود فقط این را می‌دانم که حامد پیش از فوتش قطعات بسیاری را تولید و آماده کرده بود تا پس از انتشار آلبوم "فرشته زمینی" منتشر کند. این نکته را هم بگویم آلبومی که قرار بود از حامد هاکان منتشر شود "فرشته زمینی" نام دارد و شامل ده قطعه می‌شود و در حال حاضر نزد موسسه آوای هنر قرار دارد.

 

iranart

 

هنرمندان ممنوع التصویر حامد هاکان هنرمندان ممنوع الفعالیت درگذشت حامد هاکان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین