کد خبر: 13070 A

علی رستگار، برای ساخت یک مستند، از سیروس باور، یکی از استادان برجسته معماری ایران سراغ گرفته است

ایران‌آرت: برای تهیه و تولید مستندهای پرتره، همیشه این چهره‌های مطرح و سلبریتی‌ها نیستند که جذابند؛ هنر و ادبیات، کلی آدم حسابی دارد که گوشه‌نشینند و چندان با مناسبات دنیای چهره‌ها میانه‌ای ندارند. اتفاقا این‌که مستندسازان سراغ چنین سوژه‌هایی بروند، نتیجه کار اغلب دیدنی و شگفت‌انگیز می‌تواند باشد.

از همین روست که علی رستگار، برای ساخت یک مستند، از سیروس باور، یکی از استادان برجسته معماری ایران سراغ گرفته است. آن‌طور که جام جم خبر داده، رستگار و گروهش روز جمعه گذشته این فیلم مستند را در تهران کلید زده‌اند.

بر اساس این گزارش، این مستند پرتره برای معرفی بیشتر این استاد معماری به عموم مردم ساخته می‌شود. تمرکز اصلی این فیلم بر روحیات و وجوه شخصیتی سیروس باور است و این معمار ماجراجو از عشق و علاقه‌اش به طبیعت، شکار و موسیقی و تاثیر آن بر روش معماری خود و خلق سازه‌های مختلف می‌گوید.

باور همچنین در این فیلم خاطرات شیرین و ناگفته‌ای از آشنایی و دوستی با میکل آنجلو آنتونیونی، فیلمساز فقید و شهیر ایتالیایی را مطرح می‌کند؛ آنتونیونی کارگردان آثاری چون آگراندیسمان، ماجرا، حرفه: خبرنگار و صحرای سرخ است و به دلیل علاقه به خانه‌ها و ساختمان‌ها از او به عنوان «معمار سینما» یاد می کنند.

سیروس باور که متولد 1313 در شیراز است، سال 1343 موفق به اخذ مدرک دکترای معماری از دانشگاه فلورانس شد. او بنیانگذار درس تاریخ معماری مدرن و آتلیه شهرسازی در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران در سال 1344 و دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1348 است. طرح و اجرای مجتمع بهداشتی ـ رفاهی پالایشگاه تهران در سال 1346، طرح‌های جامع شهرهای شیراز، یزد و شهر صنعتی کاوه در سال‌های 48، 52 و 53، طرح پارک شهر سالوادور برزیل در سال 69 و طرح مرکز فرهنگی‌اسلامی در شهر رسیف برزیل در سال 1369، برخی از فعالیت‌های باور است. او در زمینه تالیف و ترجمه هم فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به نگارش کتاب «تاثیر روح زمانه در روند معماری معاصر در ایران» و ترجمه کتاب «تاریخ معماری» اثر لئوناردو بنه ولو اشاره کرد.

علی رستگار، طراح و کارگردان این فیلم مستند است و کیوان امجدیان هم تهیه‌کنندگی اثر را به عهده دارد. از دیگر عوامل این پروژه هم می‌توان به جمال‌الدین تیموری (مدیر تصویربرداری)، آتنا آدینا (طراح صحنه)، متین وکیلی راد (دستیار صحنه)، نسرین روشن‌ضمیر (تحقیق و پژوهش) و میثم اسماعیلی (مشاور کارگردان) اشاره کرد.

علی رستگار

رستگار، روزنامه‌نگار سینمایی است و پیش از این «ایران‌آرت» افتخار همکاری با او در قالب «دوشنبه‌ها با سینما» را داشته است.

 

 

iranart

 

 

علی رستگار میکل آنجلو آنتونیونی سیروس باور آتنا آدینا میثم اسماعیلی مستند سیروس باور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین