کد خبر: 740 A

ادبیات خیلی می‌تواند به انیمیشن‌ساز کمک کند. بحث اقتباس از ادبیات و گنجینه بزرگی که داریم خیلی مهم است.

ایران‌آرت: کارگاه «بایسته‌های انیمیشن» با حضور امیر مهران و جمعی از علاقه‌مندان در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، در سالن 4 پردیس سینمایی هویزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، امیر مهران، انیمیشن‌ساز در بخش ابتدایی این نشست گفت: چون ساخت انیمیشن کوتاه معمولاً برآیند اقتصادی ندارد نمی‌توان زندگی شخصی را بر آن بنا کرد. برای همین انیمیشن‌سازان معمولاً بنا به سفارش‌هایی به شبکه‌های مجازی پیوستند و برای آن فضا خروجی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: برای ساخت انیمیشن در قالب حرفه‌ای باید تهیه‌کننده داشت که معمولاً در کشور ما سفارش‌دهنده‌های رسمی مثل کانون پرورش فکری، یا خانه انیمیشن یا سازمان اوج و... در این زمینه فعالیت می‌کنند. البته در مواردی هم هست که خود انیمیشن‌سازان طرحی را به سفارش‌دهنده می‌سپارند و کار را پس از تأیید، تولید می‌کنند.

مهران که سابقه حضور در جشنواره‌های بزرگ جهانی را دارد توضیح داد: اخیراً در کشورهای مختلف جشنواره‌ها وقتی کسی بتواند طرحی خوب را ارائه کنند (پیچینگ) مشمول حمایت مالی آن جشنواره می‌شود. باید به مهم‌ترین سؤال که چرا باید آن جشنواره از شما دفاع مالی کند؟ جواب داده شود. هم در بخش انیمیشن و هم فیلم کوتاه این امکان به وجود آمده است.

وی با تأکید بر کامل بودن طرح ساخت انیمیشن قبل از شروع کار گفت: امروزه دیگر فیلم‌نامه‌های ناقص و نصفه و نیمه معنا ندارد. دلسردی نتیجه چنین فیلم‌نامه‌هایی است؛ و باید حساب‌وکتاب اثر از پیش نهایی شده باشد. تا آخر قصه را نمی‌دانیم نباید کار انیمیشن‌سازی را شروع کرد.

این کارگردان درباره ساخت انیمیشن برای بازار گفت: معمولاً بازار و سفارش‌دهنده بخش خصوصی اینطور می‌پسندد که محصول مورد نظرش را به بهترین شکلی که خودش فکر می‌کند سفارش دهد. همچنین برای موفقیت در بخش انیمیشن تبلیغاتی زبان مخاطب و انتظارش را باید فهمید.

در بخش دیگری از این نشست، مهران با تأکید بر استفاده از ادبیات کهن ایران گفت: ادبیات خیلی می‌تواند به انیمیشن‌ساز کمک کند. بحث اقتباس از ادبیات و گنجینه بزرگی که داریم خیلی مهم است. امکان خیلی موارد که در سینما وجود ندارد به‌راحتی می‌تواند در انیمیشن ساخته شود. از بوستان و گلستان گرفته تا کلیله‌ودمنه و خیلی موارد دیگر قابل استفاده است. نیاز نیست که صرفاً همه قصه را روایت کرد. باید شخصیت‌های قصه را دراماتیزه کرد و مناسب انیمیشن و منطق آن تغییراتی ایجاد کرد. جذابیت داستان ممکن است عیناً در فیلم‌نامه انیمیشنی قابل تکرار نباشد اما باید آنچه مناسب انیمیشن است را اجرا کرد.

سخنران این نشست هنری درباره استفاده از تجربیات هنری دیگران بیان کرد: استفاده از ایده‌های خوب مهم است. باید کارهای درجه یک را دید و ایده گرفت اما نه اینکه به کپی کاری پرداخت. مرز بین استفاده و الگو گرفتن از طرفی و از طرف دیگر پرداختن به ایده‌های شخصی مهم است.

وی با اشاره به بحث پایان‌بندی آثار گفت: معمولاً فیلم‌ها و پویانمایی‌ها در کشور ما خوب و طوفانی شروع می‌شود اما مسئله در انتهای کار تمام نمی‌شود. باید گفت که از سینمای بلند داستانی، مفهومی به سینمای کوتاه و حتی انیمیشن آمده است که قصه پایان معلومی ندارد و یا به تعبیری فیلم پایان ندارد و این معضل امروزه فیلم‌نامه‌ها است.

مهران ادامه داد: ساخت کانسپت (چند نمای پایانی از کار) استوری ریل (استوری برد متحرک با صدا و موسیقی)، طراحی فضا و کارکتر برای هماهنگی با سفارش دهنده مهم است. این کار به کارگردان هم کمک می‌کند و روش کارش را هم برای خودش و هم سفارش‌دهنده کاملا واضح می‌کند.

 

 

ادبیات انیمیشن بخش خصوصی جشنواره فیلم کوتاه موسیقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین