کد خبر: 27867 A

جالب است بدانید که برخی از شعرهای تبلیغاتی که در ذهن‌ها ماندگار شده است را چهره‌های معروف سروده‌اند.

ایران آرت: با ظهور رسانه‌های صوتی و تصویری تبلیغات خیلی زود توانستند جای ثابتی برای خود پیدا کنند و به بخش غیرقابل حذف از جعبه جادو و رادیو تبدیل شوند؛ به طوری که این روزها بسیاری از رسانه‌ها بخش عمده‌ای از درآمد خود را از راه همین تبلیغات به دست می‌آورند.

به گزارش ایران آرت، خبرگزاری ایبنا در همین مورد نوشته است: نکته‌ای که در این بین مطرح است، نقش ادبیات در این تبلیغات است به طوری که بخش قابل توجهی از تبلیغات ماندگار مربوط به شعرهایی است که توانست در میان خانواده‌ها جا باز کند و اغلب توسط بچه‌ها در خانواده‌ها خوانده شود و همین در بسیاری از موارد سبب می‌شد تا کودکان بتوانند خانواده‌ها را مجبور کنند تا کالای مورد نظر را تهیه کنند. 

پشتم گرمه!!

یکی از تبلیغات خیلی معروف در رسانه، تبلیغ ایران‌رادیاتور است که خیلی از دوستان شخصیت کاراکتری او را فراموش نکرده‌اند. البته آن تبلیغ برای گذشته بود و ظاهرا این روزها عمویادگار واقعا به غار رفته و نوه‌اش را فرستاده تا برای شرکت ایران رادیاتور تبلیغ کند. اینکه عمویادگار چه کسی است چندان معلوم نیست و به جز یک شعر از شاملو و یک فیلم سینمایی و یک کتاب داستان کودکانه چیز زیادی نمی‌توان در مورد عمویادگار پیدا کرد؛ اما آن طور که مشخص است در تبلیغ جدید این شرکت با عنوان «پشتم گرمه»، نام یک بازیگر طنز که موسیقی را نیز به خوبی می‌شناسد دیده می‌شود و آن طور که مطرح است، شعر این کار به وسیله سیامک انصاری نوشته شده است. حال شاید این سوال پیش بیاید که یک بازیگر چطور می‌تواند شعر بنویسد که در جواب باید گفت؛ با توجه به دوستی او با روزبه بمانی که به شکل نامحسوسی در این بازار فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و با توجه به تسلط او روی موسیقی نوشتن چنین کاری چندان عجیب نیست. به هر حال این شعر با فراگیری خود به قدری تاثیرگذار بوده که حتی شعار این سازمان از روی همین شعر برداشته شده است. در حال حاضر جمله «به ما دلگرم باشید» شعار این شرکت است.

می‌خوام سالاد درست کنم، سالاد چیه؟

این روزها اگر از هر فردی که مشغول سالاد درست کردن است، یکی از همان سوال‌های کلیشه‌ای را بپرسیم و در عین حال که او را می‌بینید بگویید «چه کار می‌کنی؟»، بدون شک او در پاسخ خواهد گفت: «می‌خوام سالاد درست کنم.» این جمله در ذهن ما که روزگاری از موسیقی تبلیغات رسانه ملی لذت می‌بردیم، حک شده است. شعری که تبلیغ یک سس مایونز بود و آن طور که گفته می‌شود، شعر این کار را یغما گلرویی نوشته است. شاعری که چند سال پیش پیشنهاد 50هزاردلاری یک بنگاه معاملاتی در دبی را رد کرد و در بیانیه خود گفت که جایگاه ترانه‌هایش بیشتر از آن است که به واسطه آن دلالی ملک در دبی انجام شود. 

مصرف بی‌رویه کار خیلی بدیه!

شخصیت بابابرقی از جمله شخصیت‌هایی بود که در برهه‌ای از زمان در صرفه‌جویی برق نقش غیرقابل انکاری داشت و هر یک از کودکان به واسطه این تبلیغ خود را موظف می‌دانستند که مسئول خاموش کردن لامپ‌های اضافی خانه باشند. اشعار این تبلیغات را رضا اشعاری نوشته بود که باید گفت انصافا به خوبی از پس آن برآمده است؛ با این حال هیچ‌کس متوجه نشد که چرا این تبلیغات به یک باره از صداوسیما حذف شد و هیچ وقت جایگزین مناسبی هم برای آن پیدا نشد. تبلیغاتی که نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی جامعه داشت و این روزها با کمی تغییر کارکتر درباره مسائلی مانند کمبود آب یا مشکلات محیط زیستی می‌تواند، بسیار تاثیرگذار باشد:

اسمم بابابرقیه

می‌دونین کارم چیه؟

دلم می‌خواد که هرجا

که با کمک شما

مصرف برق کم بشه

تا برقمون قطع نشه...

گل گل گل، گل از همه رنگ...

مسعود رسام و بیژن بیرنگ زوج تبلیغاتی و سازنده بسیاری از شعرهای ماندگار تبلیغات تلویزیونی هستند که آثار زیادی را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. تبلیغات «شامپو گلرنگ»، «سس مهرام»، «ماکارونی رشد»، «ماکارونی سمیرا»، «کفش گام» و بسیاری از تبلیغات دهه‌های گذشته آثاری از این دو نفر است. این دو چهره مطرح تبلیغات اعتقادی به استفاده از شاعر در کارهای خود نداشتند و بیشتر کارها را یا مسعود رسام می‌نوشت و یا هر دو با کمک یکدیگر این کار را می‌کردند.

سهراب و قیصر بدون نام در تلویزیون

در کشور ما به دلیل علاقه‌ شخصی ایرانی‌ها به شعر بیشتر آثار تبلیغاتی رنگ و بوی شعر به خود گرفته‌اند و بسیاری از شعارهای مطرح از شعرهای شاعران ما گرفته شده است. برای مثل شعار تبلیغاتی «ناگهان چقدر زود دیر می‌شود»، شعری از قیصر امین‌پور و «هیچ‌کس تنها نیست»، شعری از سهراب سپهری است که به طور مشخص هیچ وقت از سوی سازندگان آنها اعلام نشده است. در همین راستا با چند کارشناس صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

دلیلی برای استفاده از شاعر نبود

بیژن بیرنگ، که سال‌ها سابقه تولید کلیپ‌های تبلیغاتی را دارد در توضیح چگونگی تهیه شعرهای کلیپ‌های تبلیغاتی به ایبنا گفت: اگر منظور شما شعرهای کلیپ‌های تبلیغاتی است که این روزها به نوستالژی تبدیل شده، باید به شما بگویم که ما در آن سال‌ها بر اساس نیاز بازار کلیپ‌های تبلیغاتی می‌ساختیم و شعرها و متن‌های ریتمیک آن را خودمان (من و مسعود رسام) می‌نوشتیم. برای مثال شعر «گل گل گل، گل از همه رنگ سرتو با چی می‌شوری با شامپو...» اثر مسعود رسام است.

بیرنگ در پاسخ به این سوال که «چرا در ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی از شاعر و ترانه‌سرا استفاده نمی‌کرده است؟» گفت: ما کار خوب ساختیم و دلیلی به استفاده از شاعر نبود. شما توجه کنید که همین امروز بسیاری از شرکت‌هایی که ما برای آنها کلیپ تبلیغاتی ساخته‌ایم، از همان ملودی، تکه‌کلام و شعرها برای تبلیغات خودشان استفاده می‌کنند.

ورود شاعران به این حرفه ایرادی ندارد

عبدالجبار کاکایی نیز با اشاره به سطح ادبی کارهای تبلیغاتی گفت: باید توجه داشته باشیم که شاعر نیز در چنین آثاری خیلی جای شاعرانگی ندارد و کار خیلی نباید از صنایع شعری مانند استعاره، تشبیه و تخلیل استفاده کند و کاملا باید رو باشد و به کاربردهای کفش و ویژگی‌های آن به زبان موزون بپردازد.

کاکایی در پاسخ به این سوال که «آیا ورود شاعران به این حرفه کار اشتباهی است»، گفت: ورود به این حرفه کار بسیار خوبی است و هیچ ایرادی هم ندارد اما به نظرم عده‌ای کار درستی انجام می‌دهند که اجازه نمی‌دهند، اسم‌شان به عنوان شاعر این آثار مطرح شود؛ چراکه از گذشته هم به همین شکل بوده و خیلی از بزرگان ما کار ادبی انجام می‌دادند اما اجازه نمی‌دادنند که نام‌‌شان مطرح شود و باید توجه کرد که اسم یک شاخصه است و باعث اعتماد عمومی می‌شود.

شاعر این کلیپ‌ها هر چه بگیرد حقش است

اکبر آزاد، شاعر و ترانه‌‌سرا که اتفاقا سابقه همکاری با کانون‌های تبلیغاتی را نیز دارد، در این رابطه می‌گوید: من پیش از انقلاب برای شرکت‌های زیادی مانند آریاشاهین، شیرآلات ساختمان، محصولات بهداشتی و خوراکی شعر و طرح نوشته‌ام. از میان این شعرها و شعارها جمله «برف فقط مثل برف می‌شوید» که تبلیغ یک پودر لباسشویی بود بسیار سر زبان‌ها افتاد. به هرحال به نظر من این کار نیاز به ذوق و علاقه بسیار زیادی دارد تا فرد بتواند به راحتی کار کند.

آزاد معتقد است که شاعر و نویسنده هر میزان که از شرکت‌های تبلیغاتی بگیرد حق‌اش است و در پاسخ به این سوال که «چرا همچین حقی قائل هستید؟» می‌گوید: یک جمله یا شعر من در تبلیغات شرکت‌ها معجزه می‌کند و باعث می‌شد که فرد به درآمد بالایی برسد، بنابراین افراد برای چنین امتیازی باید هزینه کنند.

تبلیغات یغما گلرویی سیامک انصاری مسعود رسام رضا اشعاری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین