کد خبر: 3199 A

بهترین‌های سال سینمای جهان 1

سال 95 همه حواس‌ها به این فیلم و این زن بود!

سال 95 همه حواس‌ها به این فیلم و این زن بود!

انتخاب بهترین فیلم‌های سال گذشته سینمای جهان فرآیندی سخت و در عین حال آسان است و دلیل را می‌توان در این نکته یافت که امسال نیز مانند بسیاری از ادوار اخیر یک یا چند فیلم کاملا برتر و کوبنده عرضه نشدند و اکثریت با کارهایی بود که متوسط تلقی شدند و چیزهای فوق‌العاده‌ای برای گفتن نداشتند.

ایران آرت: انتخاب بهترین فیلم‌های سال گذشته سینمای جهان فرآیندی سخت و در عین حال آسان است و دلیل را می‌توان در این نکته یافت که امسال نیز مانند بسیاری از ادوار اخیر یک یا چند فیلم کاملا برتر و کوبنده عرضه نشدند و اکثریت با کارهایی بود که متوسط تلقی شدند و چیزهای فوق‌العاده‌ای برای گفتن نداشتند. البته «سرزمین لالا»، «مهتاب»، «منچستر کنار دریا« و «حصارها» توانستند نظر اکثریت کارشناسان را جلب کنند و «رسیدن» (ورود)، «چهره‌های پنهانی»، «سالی» و «Hacksaw ridge» هم که آخری یک فیلم جنگی و ساخته مل گیبسون معروف است، در برقراری ارتباط با عوام موفق بودند، ولی بر خلاف 1995 که «شجاع دل» پرشکوه‌ترین فیلم گیبسون 5 اسکار اصلی آن سال را ربود یا 2003 که قسمت سوم «ارباب حلقه‌ها» به تنها فیلم فانتزی تاریخ تبدیل شد که 11 اسکار را صید کرد، هیچ مدعی مطلقی در کورس تصاحب عنوان بهترین فیلم سال قرار نداشت. این در صورتی است که بپذیریم «سرزمین لالا» با وجود کسب هفت جایزه گلدن گلوب و کاندیدایی برای جایزه اسکار و فروش بالای 250 میلیون دلار در سطح جهان فیلمی نبوده است که عوام به آن دل ببازند و به عنوان یک موزیکال مدرن بیشتر با طبقات متوسط و روشنفکر در جهان ارتباط برقرار کرد. با این حال همین فیلم که مفهوم تازه‌ای به ژانر موزیکال بخشید و «Hacksaw Ridge» که نگاه جدی و عمیق‌تری از گیبسون به جنگ جهانی دوم است و «مهتاب» و «حصارها» که قصه‌های تبعیض‌نژادی و اسارت سیاهان در قید و بندهای سفیدپوستان در یک آمریکایی پرتوحش اما مدعی تمدن هستند سبب شدند سال سپری شده سالی توام با خلق برخی ارزش‌های ماندگار برای سینمای جهان باشد. سالی که با وصف کوتاه فیلم‌های برتر جلوه لازم را در اذهان هنر دوستان خواهد یافت.

 

لالالند (Lalaland)

ژانر: موزیکال

محصول: کمپانی‌های بل لیپل مدیا، تیک فیلمزوسامیت اینترتین منت

تهیه‌کنندگان: فرد برگر، گری گلیبرت و مارک بلات

سناریست و کارگردان: دیمی ین چازه‌له

مدیر فیلمبرداری: لینوس ساندگرن

تدوین‌گر: تام کراس

موسیقی متن: جاستین هورویتز

طول مدت: 128 دقیقه

هزینه تولید: 3 میلیارد دلار

میزان درآمد: 282 میلیارد دلار!

بازیگران: اما استون، رایان گاسلینگ، جان لجند، رزماری دوویت، فین ویت راک، جسیکاروت، سونویا میزونو، کالی هرناندز زوجی. کی. سیمونز.

موضوع: یک موزیسین و یک بازیگر رو به پیشرفت به‌طور تصادفی ملاقات می‌کنند و پس از پی بردن به عقاید یکدیگر اقدام به همکاری در زمینه‌های هنری کرده و به تفاهم‌های لازم در این زمینه می‌رسند. عنوان فیلم هم اشاره‌ای به لس‌آنجلس، شهر محل وقوع رخدادهاست و هم حکایت از گرایش به رویاها و دوری از واقعیت ورود به زندگی‌ها و عرصه‌هایی دارد که برای هنرمندان امری عادی به شمار می‌آید. بین میا (اما استون) و سباستین (رایان گاسلینگ) چند ماه بعد دیدار تصادفی دیگری در یک میهمانی هنری تازه شکل می‌گیرد و این مکانی است که سباستین در حال اجرای موسیقی برای میهمانان است. پیامد این دیدار مجدد حضور بیشتر سباستین در محل تهیه فیلم جدید میا است و در نهایت این موزیسین زن براساس توصیه سباستین آوایی را می‌سراید که موجب موفقیت او در کارهای هنری‌اش می‌شود و به اهدافش می‌رسد. اینکه «لالالند» در تمامی شاخه‌ای که نامزد گلدن گلوب شد به آن دست یافت و کلکسیونی از جوایز دیگر برده نشان می‌دهد چقدر در بین اهالی سینما موفق جلوه کرده است.

 

 

 

فیلم لالالند اما استون دیمی ین چازه‌له گاسلینگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین