کد خبر: 41341 A

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به گالری‌های هما، سیحون، طراحان آزاد و اُ سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌­های کیان وطن با عنوان «شهر فیل» در گالری هما، نمایشگاه نقاشی­‌های یزدان سعدی با عنوان «روزنامه ایران» در گالری سیحون، نمایشگاه آثار محمدرضا میرزایی با عنوان «خطوط منقطع- خطوط ممتد» در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه نقاشی­‌های علیرضا چلیپا با عنوان «بی­‌زادگاه» در گالری اُ سوژه­‌های این هفته گالری­‌گردی ایران آرت هستند.

 

شباهت‌­های فیلی

کیان وطن، شهری ساخته است که بی­‌شباهت به شهر آشوب امروز ما نیست. مجموعه جدیدی از آثار نقاشی او با عنوان «شباهت­‌های فیلی» در گالری هما در حال نمایش است. این مجموعه حاصل آثاری در ابعاد مختلف است و همچنین دو مجسمه در ابعاد کوچک نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. وطن در این مجموعه که از ابزاری چون روان‌نویس و خودکار بهره گرفته به توصیف و به تصویر کشیدن شهری می­‌پردازد که شلوغ است و هرج و مرج در آن حاکم است. شهروندان این شهر اغلب نقاب بر چهره دارند، نقابی از چهره حیوانات مختلف. آنها در این شهر به اموری می­‌پردازند که نه امور معیشتی، اساسی و اولیه است بلکه بیشتر به اعمالی در حاشیه یک زندگی علاقه نشان می­‌دهند. مردم این شهر گاهی با نشانه­‌هایی از یک دلقک ظاهر می­‌شوند اما کسی دیگری را نمی­‌خنداند.

پرسوناژهای این صحنه­‌های شهری در فضایی ساخته و پرداخته شده­‌اند که پس­‌زمینه­­‌ای در پشت آنها دیده نمی­‌شود. پس­‌زمینه این آثار سفید و بدون ابژه است اما از شیوه قرارگیری، رفتار و مناسبات میان این عناصر می­‌توان دریافت که آنها در معابر شهری قرار گرفته­‌اند و به تعاملاتی با یکدیگر می­‌پردازند.

نمایشگاه نقاشی کیان وطن در گالری هما

تعدادی از پرسوناژهای این تصاویر در پوششی معاصر و رفتارهایی به روز همچون سلفی گرفتن به تصویر درآمده‌­اند اما بیشتر آنها در پزیشن­‌های بیگانه با شهر سوار بر چهارپایی در حال عبور هستند، شاید عبور از درون واقعی خود و گریز از واقعه‌­ای که در حال وقوع است.

در مجموع این آثار بخش­‌هایی از داستان ایرانی «شهر قصه» را در ذهن تداعی می‌­کند، شهری که شخصیت­‌های آن حیواناتی بودند با اعمال انسانی و هر کدام شخصیت و داستانی در پس نقاب­‌های‌شان داشتند.

در کنار این مجموعه تعداد معدودی اثر طراحی از سردیس یک فیل دیده می­‌شود و همچنین سردیسی از فیل و مجسم‌ه­ای از قامت یک انسان به همراه سر فیل؛ شاید این مواجهه با حیوانی مثل فیل از سوی هنرمند قصدی برای نشان دادن برتری جویی فیل در این مجموعه در میان بوده است.

نمایشگاه آثار کیان وطن با عنوان «شباهت‌­های فیلی» تا 13 آبان در گالری هما ادامه دارد. گالری هما در خیابان کریم­‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شماره 8 واقع شده است.

 

نامه­‌هایی روزانه از ایران

روزنامه همیشه پس از تلویزیون نماینده رسانه در میان مردم بوده است و مردم البته نه توده مردم اخبار را در روزنامه­‌ها دنبال می­‌کردند. اخباری که همچون نامه­‌هایی روزانه از ایران برای مردم ارسال می­‌شد تا آنها را از آنچه که در حال وقوع است آگاه کند.

یزدان سعدی در مجموعه اخیرش با عنوان «روزنامه ایران» که در گالری سیحون به نمایش گذاشته است، از روزنامه ایران استفاده کرده و در برخی از آثار به اخبار و تیتر اول این روزنامه­‌ها توجه کرده است. او از خود روزنامه­‌های ایران به عنوان متریال و زمینه کارش استفاده کرده است و اثرش را با توجه به تیتر صفحه اول بر روی نیم تا بالای این صفحه، نقاشی کرده است.

سعدی در این مجموعه با انتقادی به ماهیت خبر که آن را تلخ و بد می­‌داند تلاش کرده است که با تصاویری زیبا و دلنشین به سبک و سیاق مینیاتورهای ایرانی بپردازد. او با توجه به فرا رسیدن دوران حذف رسانه­‌های کاغذی تلاش کرده که با این مجموعه به جای خالی این شکل از رسانه بپردازد.

نمایشگاه نقاشی­‌ های یزدان سعدی با عنوان «روزنامه ایران» در گالری سیحون

او در این مجموعه داستان­‌های متعددی از وصال، عشق، قهر و غضب را به تصویر می­‌کشد و ابعاد کار نیز با توجه به متریال به کار گرفته شده یکسان و کوچک است و هنرمند خود را محدود به ابعاد این قطعات روزنامه کرده است و از این محدوده خروج نکرده است. او در این تصاویر تلاش کرده است که بخش عمده متن اخبار را با لایه­‌های رنگ و تصاویرش بپوشاند تا فضای کمتری را به کلمات و خطوط منظم و متراکم اخبار اختصاص دهد.

توجه به رسانه به­‌ویژه رسانه کاغذی به عنوان زمینه کار و حذف آن از میان رسانه­‌های نوین از سوی یک هنرمند می­‌تواند بسیار جالب و مورد نظر باشد. سعدی با توجه به ماهیت خبر و رسانه و همچنین انتقاد به بار منفی و تلخ­‌کامی آن در زندگی امروز، تلاش کرده است با نقاشی کشیدن بر روی این اخبار و پوشش آن با رنگ­‌ها و طرح­‌های مختلف بار دیگر به وظیفه هنر از منظر هورکهایمر یعنی رهایی بخشی آن اشاره کند.

نمایشگاه آثار یزدان سعدی با عنوان «روزنامه ایران» تا 1 آبان در گالری سیحون ادامه دارد. گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 قرار دارد.

 

زنانی در حال موفقیت

نمایشگاه «خطوط منقطع-خطوط ممتد»، حکایت داستان زنانی است که به دلایل مختلف در محدودیت به سر می­‌برند. نمایشگاه جدید محمدرضا میرزایی در گالری طراحان آزاد، داستان زنان جامعه را روایت می­‌کند که اغلب در محدوده خطوط قرمز ممتد به سر می­‌برند و تلاش می­‌کنند تا خود را از این حدود رها کنند و تأثیر این خطوط را کم­رنگ کنند و نتیجتاً آنها را تبدیل به خطوطی منقطع کنند.

میرزایی برای روایت داستان محدودیت زنان به سراغ ورزش رفته است و این حوزه را سوژه کار خود قرار داده است؛ او در آثارش که اندازه­‌هایی متفاوت دارند زنان را در عرصه­‌های مختلف ورزشی و در موقعیت­‌های مختلف به تصویر کشیده است. آن­چه که در این آثار مورد توجه است تأکید هنرمند بر تکنیکی خاص است؛ او از خطوطی منقطع برای طراحی اثر و رنگ­‌آمیزی آن استفاده کرده است؛ تمام این ابژه­‌ها در خطوطی منقطع در حال فعالیت و عمل هستند. به کارگیری این نوع خط نشان از تلاش زنان برای شکستن انحصار ورزش و محدودیت­‌های‌شان در این عرصه دارند. این خطوط غیر مؤکد و سست نشان از نوعی رهایی از عرصه تنگ و محدود زنان در جامعه دارد، زنانی که در این سال­‌ها برای دست یافتن به اهداف‌شان دست به پیش‌روی آرام زده­‌اند و در جامعه بدون اعمال قهرآمیز دست به تحول، تغییر و دگرگونی زده­‌اند.

نمایشگاه نقاشی محمدرضا میرزایی در گالری طراحان آزاد

از سویی محمدرضا میرزایی با به کار بستن رنگ­‌های کم کنتراست و بی‌رمق، تأثیر و گفتمان حاکم بر جامعه را نشان داده است، گفتمانی که سعی در حذف و یا کم­رنگ نشان دادن نیمی از مردمان جامعه را دارد. این آثار با رویکردی اجتماعی و نگاهی انتقادی به وضعیت زنان جامعه اما امیدی را در دل شهروندان جامعه می­‌پروراند که این خطوط منقطع که روزی ممتد بوده­‌اند سرانجام محو می­‌شوند و از میان برداشته می­‌شوند.

نمایشگاه آثار محمدرضا میرزایی با عنوان «خطوط منقطع-خطوط ممتد» تا 2 آبان در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.

 

اشیاء رها شده

علیرضا چلیپا در مجموعه جدیدش با عنوان «بی­‌زادگاه» در گالری اُ، به اشیاء و جاندارانی پرداخته که در جایی رها شده­‌اند و به عبارتی بی­‌خانمان شده­‌اند. این اشیاء هستی خود را به واسطه بی­‌مکان شدن از دست داده­‌اند. آنها ناخواسته در گوشه­‌ای کنج عزلت گرفته­‌اند و کاربری خویش را از دست داده­‌اند.

از این دست مجموعه­‌ها با موضوعاتی برآمده از رهاشدگی پیش از این بسیار کار شده است. ابژه­‌هایی که به واسطه طرد شدن از کارایی افتاده­‌اند و بی­‌زادگاه شده­‌اند.

آثار چلیپا در اندازه­‌های مختلف و با سوژه­‌هایی متفاوت همچون، گوزن، ماهی، قایق، گل و گلدان، صندلی و گنجه وسایل، تلاش داشته که بی­‌زادگاه بودن و بی­‌هویت شدن را از آن همگان بداند و این احتمال را به مخاطب بدهد که ممکن است این بی­‌خانمانی برای او هم رخ دهد. بی­‌زادگاه شدنی که ریشه­‌ها را از ابژه می­‌گیرد و او را خالی و رها از هر گذشته­‌ای در میان برهوتی از نداشته­‌ها و ناشناخته­‌ها رها می­‌کند.

نمایشگاه نقاشی ­‌های علیرضا چلیپا با عنوان «بی­‌ زادگاه» در گالری اُ

اما از نوع پرداختن به این آثار این­گونه بر می­‌آید که این ابژه­‌ها مدت‌های مدیدی است که در میانه نیستی رها شده­‌اند. آنها به اشیائی زنگار بسته، کهنه و از دست رفته تبدیل شده­‌اند در این میان تنها گوزنی در یکی از آثار بر فراز خانه­‌ای شیروانی به چشم می­‌خورد که هنوز زنده است و برای یافتن آن­چه از کف داده تلاش و جست­‌وجو می­‌کند.

نمایشگاه آثار علیرضا چلیپا با عنوان «بی­‌زادگاه» تا 30 مهر در گالری اُ ادامه دارد. گالری اُ در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری، شماره 8 قرار دارد.

 

 

گالری سیحون گالری هما گالری اُ گالری طراحان آزاد یزدان سعدی علیرضا چلیپا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین