کد خبر: 27273 A

هادی مظفری، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در خصوص ضرورت مرمت موزه هنرهای معاصر، روند پیشرفت بهسازی موزه، مرمت بنا، گالری ها، گنجینه و محوطه موزه، کیفیت و راندمان پروژه و... توضیحاتی ارایه داد.

ایران آرت: بنابراعلام روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی،  مظفری در ابتدا با اشاره به اینکه ما تا امروز 40 درصد در پروژه پیشرفت داشتیم، گفت: پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران در اردیبهشت ماه سال 97 آغاز شد.

* در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش بینی کرده بودند که این پروژه ظرف چهار ـ پنج ماه به پایان می رسد. ولی در زمان بندی دو نکته محاسبه نشده بود. نخست اینکه برنامه زمانبندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه های کاری در آن لحاظ نشده بود و دوم پیش بینی مالی پروژه بود که در این مدت دچار نوسانات شد. از تیرماه که بنده به عنوان مدیر مرکز هنرهای تجسمی منصوب شدم و وارد پروژه شدم در قدم اول ساختار شکست پروژه و مدیریت کنترل پروژه روی بهسازی و بازسازی موزه هنرهای معاصر برقرار کردیم که نخست، ببینیم جبهه های کاری ما در چند حوزه هستند و زمان کافی و اعتبار لازم را برای این کار چه میزان است. این ساختار به ما نشان داد که ما حداقل به یک سال زمان نیاز داریم. چون پروژه از اردیبهشت 97 آغاز شده بود طبیعتاً در اردیبهشت 98 پروژه به پایان خواهد رسید و نه شهریور 97.

* چهل سال از عمر این ساختمان می گذرد، بنابراین آب بندی، عایق بندی بام و فضاهای اطراف دچار آسیب شده بود. نفوذ باران و رطوبت به بخش های مختلف از قبیل دیواره های فضای گالری ها و اداری و احتمال آسیب به آثار و ساختمان موزه جزو ضرورت هایی بود که ابتدا باید وضعیت بام مرمت می شد. این سال ها فقط روی پشت بام را ایزوگام کرده بودند و در برخی قسمت ها در یک متر مربع 45 سانتی متر بار به بنای موزه اضافه شده بود و این عدد بسیار زیاد بود و نگرانی جدی را در بر داشت.

* از لحاظ سرمایش و گرمایش ما سه نگرانی جدی در موزه داریم. هم برای آثار هنری، هم بازدید کنندگان و هم اتلاف انرژی. پنجره های یک جداره در بنای موزه کار شده بود که موجب اتلاف انرژی می شد در تابستان ها فضای موزه گرم و در زمستان ها سرد بود. اگر اثری در کنار شیشه ای نصب شده بود با شکستن شیشه امکان آسیب دیدن اثر هنری وجود داشت اما امروز در طرح مرمت موزه هنرهای معاصر از شیشه های دو جداره استفاده خواهد شد که به فرض شکستن لایه بیرونی، لایه دوم از اثر هنری و بازدیدکنندگان محافظت خواهد کرد و در مقابل اتلاف انرژی نیز مقاومت بیشتری خواهد داشت.

* از سه وجه، موزه عایق حرارتی شده است. نخست بام، در حال حاضر بام به شکل  منحصر به فردی عایق حرارتی شده است. دوم شیشه ها و پنجره ها با استفاده از شیشه های دو جداره لمینیت شده و گاز ما بین آنها هم از لحاظ حرارتی و هم از لحاظ صوتی کاملا عایق است. ضمن اینکه با لمینیت کردن شیشه ها احتمال شکستن و آسیب رسانی به آثار را تقریبا به صفر رساندیم.

* خوردگی های بتن در نمای ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران به خوبی مشهود بود. دوم گچ کاری دیوار های گالری آسیب دیده بود که البته در سال های گذشته رنگ آمیزی و گچ کاری ها ترمیم شده بود اما لازم بود یک بار به صورت اصولی و معمارانه مرمت شود. مورد سوم مرمت و شست و شوی سنگ های بنا بود که بعد از چهل سال بسیار آلودگی شده بود و باید آنها را می شستیم. اما مهمتر از این بخش، موضوع بهسازی و نوسازی زیر ساخت ها تاسیساتی است. اول اینکه تاسیسات موزه باید بهسازی، نوسازی و تعمیر شود. کانال ها طی دوره های مختلف از مدار خارج شده بود و باز کردن یک کانال به معنی شکافتن سقف بود تا  آسیب هایش بر طرف شود و کانال ها دوباره نصب شوند.

* بهسازی و مرمت گنجینه یکی از دغدغه های جدی ما است. فضای نگهداری آثار تهویه مناسب نداشت و تقریبا هوای داخل گنجینه با هوای گالری برابر بود. تلاش ما بر این بود که تا حد امکان بتوانیم فضای گنجینه را افزایش دهیم . پیش بینی اولیه برای ساخت این گنجینه، نگهداری 600 تا 1000 اثر بود اما در حال حاضر بیش از 3200 اثر در این گنجینه نگهداری می شود . ما برای اینکه کیفیت و استاندارد نگهداری را بالا ببریم تا حد امکان باید ظرفیت گنجینه را افزایش دهیم . بعد از آن  سیستم تاسیساتی گنجینه است که برای حفظ آثار هم از لحاظ حرارتی  و هم از حیث برودتی و رطوبتی باید مرمت و تعویض شود.

*امنیت موزه بسیار حائز اهمیت است . دوربین های موزه قدیمی شده  و دیگر کیفیت لازم را ندارند و باید به روز رسانی شوند .

* تا کنون 140 روز کاری از این پروژه گذشته و ما 40 درصد پیشرفت کاری داشتیم .

* شرایطی که در اقتصاد و بازار کشور به وجود آمد برای همه غیر قابل پیش بینی بود و پیمانکار و مشاور تمامی هزینه ها را بر اساس  قیمت قدیم پیش بینی کرده بودند که در این نوسانات بازار در هر هفته مواد اولیه با تورم جدی رو به رو می شد و لازم بود قیمت ها به روز شود .

* پیش بینی و تلاش ما بر این است که این پروژه را تا اردیبهشت 98 به پایان برسانیم . ما در هفته های آینده نشستی را برنامه ریزی خواهیم کرد تا اهالی رسانه و هنرمندان از روند بازسازی موزه مطلع گردند و در جریان پیشرفت کار قرار بگیرند .

 

موزه هنرهای معاصر هادی مظفری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین