کد خبر: 20653 A

جایی که اندام خط می‌رقصد / روایت بهرام حنفی از نمایشگاه «دوره‌ی آبی» در گالری ساربان

جایی که اندام خط می‌رقصد / روایت بهرام حنفی از نمایشگاه «دوره‌ی آبی» در گالری ساربان

نمایشگاه نقاشی‌خط بهرام حنفی با عنوان «دوره‌ی آبی» در گالری ساربان برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌خط بهرام حنفی در گالری ساربان برپاست. این هنرمند درباره تازه‌ترین آثارش به ایران‌آرت گفت: این سیزده تابلو، «دوره‌ی آبی» حاصل یک پروژه پنج ساله هستند که در سال ۹۶ اجرا شدند. در اجرای این آثار از تکنیک خاص و ابزار منحصربه‌فرد خودم استفاده کردم. برای تولید این آثار، پنج سال فکر کردم و کار یک شبه به وجود نیامد.

وی افزود: قبلا از وسایلی مثل لولای در برای خلق اثر استفاده کرده بودم ولی در «دوره‌ی آبی» از پروفیل استفاده کردم. رنگ قالب این آثار آبی ایرانی است و تکنیکی که استفاده کردم شست‌وشو بود. یعنی یک لایه رنگ می‌گذارم و سپس در همان زمانی که هنوز خیس است آن را می‌شویم. رنگ‌های حاصل از این شست‌وشو رنگ نهایی کار است. تونالیته و سایه‌روشن‌ها در کارم مهم است و فکر می‌کنم هنرمندان نقاشی‌خط باید به این موضوع توجه کنند.

حنفی گفت: ابزار کارم خط است بنابراین نمی‌توانم یک موضوع خاص را به عنوان موضوع اصلی کارم معرفی کنم. شما می‌توانید اندام کلمات را در نقاشی‌خط‌ها ببینید. قبلا هم گفتم که به نظرم آثار من سیاه‌مشق به معنای قاجاری آن نیست. درست است که کلمات روی هم می‌آیند ولی بگذارید آن را ادامه سیاه‌مشق بنامیم؛ یک جور مشق خوشنویسانه.

او درباره ظرفیت‌های خط فارسی برای ایجاد آثار هنری خلاق گفت: خطوط خاورمیانه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هنری بسیاری دارند اما لازمه بهره بردن از آنها این است که زمانه را دریابیم و با نقاشی و فرم به خوبی آشنا باشیم.

بهرام حنفی درباره این نمایشگاه همچنین گفت: سعی کردم موزیکال‌ترین بهره را از خط ببرم. اندام خط در این آثار دارند می‌رقصند و این به خاطر علاقه و توجهم به هنر موسیقی است. نمی‌دانم چقدر موفق شدم ولی دوست داشتم حضور موسیقی در این آثار مشهود باشد.

این هنرمند گفت: استقبال از نمایشگاه برایم بسیار امیدوارکننده بود. هرچند گالری نزدیک محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود و بسیاری از دوستان برای پیدا کردن جای پارک مشکل داشتند ولی به هر حال آنها که آمدند از هر قشری بودند و توانستنم از دوستان نقاش، موزیسین و مجسمه‌ساز بازخوردهای خوبی دریافت کنم.

بهرام حنفی در پایان گفت: همه انواع موسیقی در کار به کمکم می‌آید. هرآنچه بتواند اصالت خلقت را نمود دهد برایم مفید است. از تک‌نوازی‌های محلی تا اجراهای ارکسترال. ام‌کلثوم یک خواننده عرب نیست بلکه یک هنرمند جهانی است. مثل بتهوون، حافظ، چارلی چاپلین و حاج سلیمان.

نمایشگاه نقاشی‌خط بهرام حنفی تا ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری ساربان به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰ برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به این نشانی مراجعه کنند.

 

بهرام حنفی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین