کد خبر: 17775 A

خانه هنرهاى تجسمى کجاست؟

خانه هنرهاى تجسمى کجاست؟

حسین هاشم پور: خانه تئاتر ، خانه سینما ، خانه موسیقى داریم اما خانه تجسمى کجاست؟!

 ایران آرتاین فقدان چنان توى چشم است که حالا حالاها مى توان براى آن علامت سئوال و تعجب گذاشت ؛ در این سالها که تجسمى دست روى زانوى خود گذاشت، در پس بلوغ بخش خصوصى بین المللى ترین هنر ایران شد ، شمار گالرى ها از سینماها پیشى گرفت ، گذران زندگى از راه فروش آثار هنرى ... میسر شد ،

اما همیشه این دلواپسى درعمق نگاهها هویداست که نکند خداى نکرده همه این رشدها ، جایى درجا بزند ، پیداست عدم توازن در توسعه مى تواند پاشنه آشیل جامعه تجسمى رو به جلو باشد ؛ تشکل هاى صنفى و به خصوص حضور نهاد جمعى مثل " خانه هنرهاى تجسمى " ، تثبیت این گام هاى بلند را فراهم مى سازد ؛

گالرى ها به عنوان نهاد پایه اى تجسمى چنان گرفتار انبوه رویدادهایند که در کنار اختلاف نگاهها و نیز تجربیات ناکام گذشته شان ،دستکم در زمان کنونى امکان تشریک مساعى شان براى راه اندازى این خانه متصور نیست ، در نبود نهادهاى بینابخشى در جامعه تجسمى ، ناخودآگاه چشم ها به سوى دولت دوخته مى شود ، یک مرکز تجسمى کاربلد یا معاونت هنرى دلسوز که مورد اعتماد جمعى هنرمندان باشد قادر است درهاى این خانه را بگشاید و از نقاشان گرفته تا عکاسان و مجسمه سازان و... را زیر یک سقف امن گردهم آورد و به آرزویى دیرین تحقق بخشد؛ هر چند که به زعم نگارنده ، دولت باید آن دور دورها بایستد و تاسیس این خانه را به هیات امنایى برآمده از برآیند خانواده تجسمى بسپارد ؛ چه این و چه آن ، این همه خانه و تجسمى بى خانه ، انصاف نیست.

یک سال بودجه ، یک دیوار !

آرام آرام دولت خودش را براى تدوین بودجه سال ١٣٩٣ مهیا مى کند و در این ندارى عمومى کار سختى پیش روى وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى ست زیرا در روزگارى که نان و پنیر براى شکم هاى گرسنه قمیش مى آید و مردم دارو لازمه اند، لابد هنر در انتهاى فهرستگان بودجه اى جاى دارد ... همگى به درد مشترک همان کاغذ پاره ها ( قطعنامه هاى قطعنامه دون ) والبته بى تدبیرى ها دچاریم ... غیر این ، اما انتظار جامعه هنرى اینست که وزارت ارشاد ، عدالت گمشده در تخصیص بودجه به بخش هاى مختلف هنرى را بازیابى و چاه ویلى که بین سینما و سایر هنرها به وجود آمده را پر کند.

راستش این بودجه در بسیارى از هنرها به عدد خنده دارى رسیده است مثلا ٢١ همین خرداد ، خبرگزارى فارس اعلام کرد بودجه اختصاص یافته به بخش هنرهای تجسمی در سال ۹۰ مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۱ و نیز ٩٢ این بودجه به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافت که این رقم تنها یک چهارم بودجه پیشنهادی و مصوب مرکز هنرهای تجسمی در این دو سال است!

کافى ست این عدد را در کنار قیمت مجسمه دیوار پرسپولیس ٢ استاد پرویز تناولى بگذارید که در همین کریستیزى که گذشت به مبلغ نزدیک به سه میلیارد تومان به فروش رسید!

لذا بدون تعارف ، در واقع شاید با چنین بودجه هایى فقط بتوان با دوستان هنرمند دورهمى داشت! ... خدایا این همه خوشى را از ما نگیر، لطفا.

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین